Dansk Byggeri og Silkeborg Kommune udbygger samarbejdet i det kommende år

Dansk Byggeri Østjylland og Dansk Byggeri Silkeborg og Silkeborg Kommune har drøftet forskellige bygge- og anlægstemaer på det årlige dialogmøde, blandt andet manglen på arbejdskraft.

Repræsentanter fra Dansk Byggeri Østjylland og fra Dansk Byggeris lokalforening i Silkeborg samt Silkeborg Kommune har netop været samlet til det årlige dialog- og opfølgningsmøde.

- Det går godt i bygge- og anlægsbranchen i Silkeborg og i hele Østjylland. Men vi begynder at kunne se en mangel på kvalificeret arbejdskraft. Derfor drøftede vi også, om vi kan få et forstærket samarbejde omkring samarbejde mellem skoler og virksomheder i gang, så flere unge vælger en uddannelse inden for bygge- og anlægsbranchen. Jeg håber, at vi kan få erstattet uddannelsesklausulerne med en partnerskabsaftale, nu hvor trepartsaftalen om at få antallet af lærepladser i vejret er i fuld gang, siger Dansk Byggeri Østjyllands bestyrelsesmedlem Finn Pedersen.

Han deltog i mødet på Silkeborg Rådhus sammen med formanden for Lokalforeningen, Lars L. Nielsen, som følger op:

- Lokalt kvitterede vi også for et godt samarbejde mellem Silkeborg Kommune og bygge- og anlægsbranchen gennem de sidste mange år, hvor vi bl.a. har den løbende dialog i vores dialogforum. Lige om lidt får vi i regi af Business Region Aarhus nogle fælles og enkle regler for virksomheders adgang til alle genbrugspladser. Så også på regionalt plan går det ganske godt med dialogen.

Udbudspolitik og erhvervsvenlighed
På mødet drøftedes emner som udbudspolitik og erhvervsvenlighed. Branchens repræsentanter gav en status for bygge- og anlægsbranchen i Silkeborg og i Østjylland.

På mødet informerede borgmester Steen Vindum om de kommende bygge- og anlægsprojekter i kommunen. Der er glædeligvis gang i mange aktiviteter i Silkeborg og omegn, og befolkningstallet vokser med 700-1.000 indbyggere hvert år. Det giver udfordringer med nybyggeri og renoveringer af de kommunale bygninger, og Silkeborg Kommune fastholder derfor også et ganske højt beløb i budgettet til området.

- Fra kommunens side prioriterer vi den tætte kontakt med virksomhederne højt. Det sker bl.a. ved at holde et dialogmøde som dette, men også i den jævnlige kontakt mellem Kommunen og virksomhederne. Det vil vi fortsætte med i de kommende år. Jeg tror også, at vi i løbet af i år kan få knyttet kommune og branche endnu tættere sammen, fx via en partnerskabsaftale mellem Dansk Byggeri og Silkeborg Kommune. Vi har allerede haft de første drøftelser om det, og jeg kan godt se for mig, at vi prøver modellen med en aftale i en to-tre-årig periode.

Begge parter ser frem til at fortsætte og udbygge de gode relationer mellem kommunen, de lokale bygge- og anlægsvirksomheder og Dansk Byggeri.

Borgmester Steen Vindum, mobil 2629 3732
Bestyrelsesmedlem i Dansk Byggeri Østjylland Finn Pedersen, mobil 4057 1075