Dansk Byggeri og 3F indgår aftale om rekruttering

Det skal være nemmere at få ledige håndværkere ud på byggepladserne og i gang. En ny aftale mellem Dansk Byggeri og 3F Byggegruppen lægger op til et tæt samarbejde om at skaffe kvalificerede medarbejdere til bygge- og anlægsvirksomhederne.

Når en håndværksmester eller entreprenør har brug for en ledig tømrer, struktør eller murer, kan han fremover få hjælp med det samme hos 3F´s jobformidling. Det er det centrale indhold af en ny aftale, Dansk Byggeri og 3F netop har underskrevet. I aftalen forpligter 3F sig til at stille sin jobformidling til rådighed for Dansk Byggeris medlemsvirksomheder. Mens Dansk Byggeri til gengæld skal sørge for, at virksomhederne kender jobformidlingen og henvender sig til 3F, når de har brug for kvalificeret arbejdskraft.

At behovet er der, er de to parter enige om. En undersøgelse fra Dansk Byggeri viser, at kun hver fjerde af de større bygge- og anlægsvirksomheder og ca. hver tiende af de mindre i dag henvender sig til 3F’s a-kasse eller lokalafdeling, når de mangler medarbejdere.

- Virksomhederne i byggeriet har sværere ved at finde de kvalificerede medarbejdere, de skal bruge. Derfor er det meget positivt, at vi kan hjælpe hinanden bedre med at få besat de ledige job med de rette medarbejdere. For virksomhederne gælder det om at bruge de mest effektive kanaler, når de søger kvalificerede medarbejdere. Her er 3F en vigtig spiller, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Når Dansk Byggeris medlemmer har brug for hænder, kan de kontakte enten den lokale 3F-afdeling eller 3Fs ansvarlige for større jobformidlinger i de respektive regioner. 3F har desuden oprettet en hotline, som virksomhederne kan henvende sig til, hvis de har brug for en større gruppe medarbejdere.

Vigtigt redskab

Formanden for Byggegruppen for 3F Kim Lind Larsen mener, at den fælles aftale vil være med til at sikre den nødvendige synlighed om, at der er kvalificerede medarbejdere til rådighed.

- Det er utrolig vigtigt, at vi får sat det her på dagsordenen sammen, og at vi i fællesskab får identificeret de redskaber, der skal til for at skaffe den nødvendige faglige arbejdskraft. Vi har længe peget på, at vi i alt for få tilfælde oplever, at virksomheder opsøger den lokale A-kasse eller fagforeningsafdeling. Men med den her aftale får vi nu sat dén kontakt i system.

- Vi forpligter os i 3F med aftalen desuden til at melde hurtigt tilbage til virksomheden, hvis vi ikke kan stille med relevante ledige 3F-medlemmer, siger Kim Lind Larsen.

Yderligere aftaler
3F og Dansk Byggeri vil løbende udvikle samarbejdet om formidling af arbejdskraft. Blandt de kommende initiativer er at undersøge mulighederne for at få flere 3F’ere, der er gået på efterløn, tilbage i branchen i kortere eller længere perioder. At markedsføre ordningen om voksenlærlinge overfor ledige 3F’ere i andre brancher og at drøfte muligheder for at få tidligere beskæftigede i bygge- og anlægsbranchen tilbage i branchen.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Gruppeformand Kim Lind Larsen, 3F Byggegruppen, telefon: 30 32 93 02