Dansk Byggeri med i nyt råd, der skal sikre bedre offentlige udbud

Erhvervsminister Rasmus Jarlov har nedsat et nyt råd, der skal styrke konkurrencen om offentlige opgaver. Som medlem af rådet ser Dansk Byggeri frem til at bidrage med gode ideer til, hvordan udbud i stat, regioner og kommuner kan blive bedre og mere konkurrencedygtige.

Rådet skal komme med anbefalinger til, hvordan man kan gøre de offentlige udbud bedre, og hvordan konkurrencen kan fremmes, når det offentlige udbyder opgaver. En vigtig og nødvendig debat, mener afdelingschef i Dansk Byggeri Louise Dahl Krath Jensen.

- Vi er naturligt optaget af at sikre en udbudskultur, som ikke tager unødvendig lang tid eller bliver unødigt dyr for de virksomheder, der byder på opgaven. Det er vigtigt for os, at hvert enkelt projekt bliver tilrettelagt sådan, at man sikrer det bedste match mellem ordregiver og tilbudsgiver, siger Louise Dahl Krath Jensen.

NCC direktør formand

Direktør for Engineering i NCC Marlene Haugaard bliver formand for Forum for Udbud, som rådet kommer til at hedde. Det består af 14 medlemmer fra erhvervs- og lønmodtagerorganisationer og offentlige myndigheder. Og det skal drøfte de aktuelle udbudsfaglige problemer, der er. Lige som det skal sørge for at dele viden om offentlige udbud.

Forummet kan også komme med anbefalinger og forslag til løsninger til både erhvervsministeren og offentlige myndigheder og virksomheder.

- Vi vil arbejde for, at hele kulturen omkring offentlige udbud bidrager til en fornuftig proces, som i sidste ende vil sikre kvalitet i de offentlige byggerier. Det vil samtidig sikre, at stat, regioner og kommuner ikke kommer til at købe for billigt ind, siger afdelingschef i Dansk Byggeri Louise Dahl Krath Jensen.

Det offentlige køber ind for 355 milliarder kr. hvert år.

Afdelingschef i Dansk Byggeri Louise Dahl Krath Jensen, lkr@danskbyggeri.dk, 25 66 63 18

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02