Dansk Byggeri: Hold fingrene fra erhvervsfremmesystemet

Lad nu erhvervsfremmesystemet få ro, og lad de seneste ændringer få lov til at virke. Sådan lyder meldingen fra Dansk Byggeri til Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten, som vil have genåbnet sidste års aftale om erhvervsfremme.

I maj 2018 ændrede VLAK regeringen og DF erhvervsfremmesystemet, så opgaven med at hjælpe virksomhederne med at udvikle sig, blev fjernet fra regionerne og administrationen lagt over til staten og kommunerne. De tidligere væksthuse, som lå under regionerne, blev omdannet til regionale erhvervshuse, der ikke længere kun hjælper vækstvirksomheder, men også andre virksomheder.

- For langt de fleste virksomheder er ændringerne til at overse. Og det er simpelt hen ikke rigtigt, at erhvervsfremmesystemet er ”nakkeskudt”, sådan som Socialdemokraternes finansordfører Benny Engelbrecht siger. Vi ved, at både staten, kommunerne og vores virksomheder er glade for den nye måde at organisere erhvervsfremmen, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

Ro og stabile rammer er vigtigt for virksomhederne

Dansk Byggeri opfordrer den kommende regering til at give erhvervsfremmebestyrelsen, som lige nu lægger den nye strategi for erhvervsfremmen, ro til at fortsætte deres gode arbejde.

- Det, vi for alt i verden ikke har brug for nu, er ukonkrete løse udmeldinger om nye omvæltninger af erhvervsfremmesystemet, der netop er ved at komme på plads. Vores virksomheder har brug for stabilitet frem for politisk kamp og nye ændringer, siger Torben Liborius.

Erhvervsfremmebestyrelsen, organisationer, virksomheder og andre interessenter har brugt mange måneder på at arbejde med den nye strategi. Og formanden for erhvervsfremmebestyrelsen Jakob Riis og resten af bestyrelsen har været igennem en grundig proces.

- Det skal ønsket om at sende politiske signaler nødigt spolere. Konstante ændringer af systemet er i sig selv skidt for effektivt arbejde, så nu må der komme politisk ro om området. Hvis man vil føre en effektiv erhvervspolitik, skal man i stedet bruge eventuelle nye midler på at fjerne besværlige afgifter, siger Dansk Byggeris erhvervspolitiske direktør Torben Liborius.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02