Dansk Byggeri: Finanslovsudspillet løser ikke virksomhederne største udfordringer

Den største udfordring for bygge- og anlægsvirksomhederne lige nu er, at mange ikke kan skaffe de medarbejdere, de har brug for. Men umiddelbart er der ikke meget at hente i regeringens forslag til næste års finanslov, mener Dansk Byggeri.

I finanslovsforslaget bebuder regeringen et udspil, der kan være med til at tiltrække veluddannede internationale medarbejdere. Men Dansk Byggeri er bekymret for, om regeringens udspil vil være tilstrækkeligt til at løse udfordringerne for de virksomheder, der ikke kan skaffe medarbejdere nok.

- Som situationen er nu, har vi både brug for flere faglærte medarbejdere fra udlandet og for reformer, der vil kunne få flere i gang på arbejdsmarkedet, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Stadig besparelser på erhvervsskolerne

Regeringen vil afsætte en ramme på 600 millioner kr. om året til bedre uddannelser og ”et robust arbejdsmarked”. Men omprioriteringsbidraget, der betyder, at uddannelserne skal spare to procent om året, fortsætter frem til 2022.

- Vi er meget kede af, at regeringen ikke gør op med omprioriteringsbidraget før i 2022, som er en meget lang tidshorisont i dansk politik. Økonomien på erhvervsskolerne er allerede mere end stram. Og Dansk Byggeri frygter, at besparelserne går ud over næste generation af faglærte, siger Lars Storr-Hansen.

- Bygge- og anlægsvirksomhederne har brug for kvalificerede medarbejdere her og nu. Det er utroligt, at regeringen bliver ved med at tro, at man kan spare sig til attraktive erhvervsuddannelser. Kombinationen af besparelser og færre elever går ud over kvaliteten i undervisningen, og der bliver sparet på både udstyr og materialer, siger han.

Dansk Byggeri håber, at regeringens udspil om erhvervsuddannelser, som den har bebudet til efteråret, kan forbedre vilkårene på erhvervsskolerne.

- Det er afgørende, at udspillet vil bidrage med flere penge til erhvervsskolerne, end der bliver sparet som følge af omprioriteringsbidraget – så man ikke bare fodrer hunden med sin egen hale, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, 41 19 33 04
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 47 02

Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet vil skabe mere bæredygtigt byggeri17.1.2019 11:36Pressemeddelelse

Dagsordenen om cirkulær økonomi bliver mere og mere udbredt i bygge- og anlægsbranchen, derfor glæder Dansk Byggeri sig over, at VHGB nu skiftet navn til ”Videncenter for Cirkulær Økonomi i Byggeriet”, forkortet VCØB. Det markerer, at centeret har taget bestik af udviklingen i samfundet, og nu retter fokus på at løse de udfordringer, der opstår i alle led i branchen, når genbrug og genanvendelse vinder indpas.

Byggeindustrien tilbyder studenter trainee-job med løn15.1.2019 06:00Pressemeddelelse

Hver tiende unge med en studentereksamen er ikke i gang med et job eller en uddannelse fem år efter studentereksamen. Samtidig siger hver tredje virksomhed i byggeriet nej til ordrer, fordi de mangler medarbejdere. Særlig grelt er det i Region Nordjylland, hvor manglen på medarbejdere er særlig udtalt. Derfor giver branchefællesskabet Dansk Byggeindustri i Dansk Byggeri nu de unge med en studentereksamen mulighed for at få et lønnet job som trainee i en byggevirksomhed. Folketingsmedlem Søren Gade er ambassadør for projektet.