CrossEyes ApS

Dansk brilleiværksætter stormer frem i udlandet

Del

Den sydvestjyske iværksætter Søren Møller indtager nu Polen med CrossEyes. Brillekæden, der har fået succes med et gennemskueligt priskoncept, planlægger at åbne 20 nye butikker i Storbritannien i 2017.

Søren Møller, der er direktør og grundlægger af CrossEyes, planlægger at åbne 20 nye butikker i Storbritannien i løbet af 2017. Foto: PR.
Søren Møller, der er direktør og grundlægger af CrossEyes, planlægger at åbne 20 nye butikker i Storbritannien i løbet af 2017. Foto: PR.

”Vi troede, vi skulle betale én pris, men endte med at komme af med en anden.” Sådan sagde Søren Møllers forældre, efter de havde købt nye briller, og ordene satte sig fast i hans hoved. En forargelse over brillebranchens uigennemsigtighed blev begyndelsen på brillebutikken CrossEyes, der nu rykker ind i Polen og planlægger at åbne 20 nye franchisebutikker i Storbritannien inden udgangen af 2017.

– Jeg har altid vidst, jeg ville være selvstændig, og da jeg fik idéen, undersøgte jeg markedet og blev bekræftet i mine fordomme. At købe briller er en jungle fuld af forbehold. Det er aldrig den rigtige totalpris, du får oplyst – det er simpelthen ikke ærligt. Der var et hul i markedet, som jeg kunne udfylde, siger Søren Møller, direktør og grundlægger af CrossEyes.

CrossEyes har netop slået dørene op til den første butik i den polske millionby, Warszawa, hvor der skal åbnes tre nye butikker i løbet af et år. I Storbritannien har brillekæden 16 butikker, og i løbet af 2017 skal der åbnes yderligere 20. Den sydvestjyske iværksætter forventer cirka at fordoble antallet af butikker hvert år frem mod 2020.

Nyt mindset i old school branche

Frem for at indordne sig under gamle normer i en branche domineret af kapitalfondsejede kæder har Søren Møller valgt at tage kampen op. Dels med hensyn til konceptet, hvor det er essentielt, at prisen er gennemskuelig for forbrugeren, og dels i kraft af virksomhedsstrukturen.

– Vi er branchens eneste iværksætterkæde, og det er helt afgørende, at iværksætterens skaberkraft er stærk hos alle vores franchisetagere – at de tager ejerskab og giver noget af sig selv. Butikkernes møbler bliver lavet på vores eget snedkeri i Odder – også til de udenlandske afdelinger. Fra begyndelsen har vi haft fokus på selv at kunne styre alt, og vi har på alle fronter været i stand til at adskille os fra de typiske leverandører, siger Søren Møller og pointerer, at konkurrencen er hårdest i Danmark.

– Det danske marked er komplekst, og fra starten vidste jeg, at hvis vi kunne slå igennem med konceptet i Danmark, ville det også gå i udlandet. Konkurrencen er hårdere her i landet, fordi alle optikere er med på moden. I Englands større byer og i Warszawa eksempelvis er detailmarkedet inden for tøjmode cool og udviklet, men brillemarkedet er ikke fulgt med, så her er et meget spændende marked for os, afslutter Søren Møller.

Det er ambitionen, at CrossEyes omsætter for et trecifret millionbeløb i 2017 og ender med et sundt overskud, der alt sammen reinvesteres.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
PR Consultant
(+45) 81 72 89 01
oar@epicent.dk

Billeder

Søren Møller, der er direktør og grundlægger af CrossEyes, planlægger at åbne 20 nye butikker i Storbritannien i løbet af 2017. Foto: PR.
Søren Møller, der er direktør og grundlægger af CrossEyes, planlægger at åbne 20 nye butikker i Storbritannien i løbet af 2017. Foto: PR.
Download
CrossEyes har netop åbnet den første butik i Warszawa i Polen, hvor der inden for et år skal åbnes tre nye butikker. Foto: PR.
CrossEyes har netop åbnet den første butik i Warszawa i Polen, hvor der inden for et år skal åbnes tre nye butikker. Foto: PR.
Download
Ønsket om at gøre op med brillebranchens ugennemskuelige priser blev startskuddet for CrossEyes. Foto: PR.
Ønsket om at gøre op med brillebranchens ugennemskuelige priser blev startskuddet for CrossEyes. Foto: PR.
Download

Links

Information om CrossEyes ApS

CrossEyes ApS
CrossEyes ApS
Balticagade 19, 1. sal Aarhus Havn
8000 Aarhus C

61 22 31 33http://www.crosseyes.dk

CrossEyes er et dansk brillekoncept med egne speciallavede design og fokus på gennemskuelige priser på briller og kontaktlinser. Virksomheden blev etableret i 2010 og har i dag 12 butikker i Danmark, 16 i Storbritannien og en butik i Polen.