Dansk Blindesamfund deler sikkerhedsbriller ud i landets Kvickly-butikker

Hellere sikkerhedsbriller én gang om året end blindestok hver dag resten af dit liv, lyder opfordringen fra Dansk Blindesamfund og Kvickly
Thorkild Olesen, landsformand i Dansk Blindesamfund

Dansk Blindesamfund uddeler i år 50.000 par gratis sikkerhedsbriller i samarbejde med Coops Kvickly-butikker landet over. Håbet er, at flere bliver opmærksomme på brillernes vigtighed og færre bliver nødt til at indløse medlemskab til Dansk Blindesamfund i januar og leve resten af livet uden synet.

”Vi ønsker ikke flere medlemmer, for det betyder, at endnu et menneske har mistet synet med al den sorg og det besvær, der følger med – både for den enkelte, men også hos familien. Derfor har vi påtaget os et ansvar og deler gratis sikkerhedsbriller ud i år. Alle kan komme forbi den lokale Kvickly og hente et par briller til sig selv og et familiemedlem og så håber vi, at de husker at tage dem på. Det er alt andet lige bedre at bruge sikkerhedsbriller én gang om året end blindestok hver dag resten af livet”, siger Thorkild Olesen, Landsformand i Dansk Blindesamfund.

Sidste nytår var der 22 øjenskader og ingen af de tilskadekomne bar sikkerhedsbriller. En tredjedel fik synstruende skader. Flest mænd kom til skade, men også syv børn under 10 fik øjenskader i nytåret 2018/2019.

Ifølge Jens Lauritsen, overlæge på ortopædkirurgisk afdeling på Odense Universitetshospital, så er sikkerhedsbriller afgørende.

”Det kan ikke siges nok, hvor vigtigt det er at have sikkerhedsbriller på. Og alle skal have briller på, uanset om man antænder eller bare er tilskuer til andres fyrværkeri. Jeg synes absolut, at det er en god ide, at Dansk Blindesamfund uddeler sikkerhedsbriller i Kvickly-butikkerne. Det undrer mig, at der stadig er så mange som tror, at de kan være ude i nytåret uden sikkerhedsbriller for de er altafgørende. Vi har ikke kendskab til personer, som har mistet synet totalt, når de har brugt sikkerhedsbriller”, siger Jens Lauritsen.

Kvickly er blandt Danmarks førende dagligvarevirksomheder og sætter en ære i at tage ansvar – både for omverdenen og kunderne. Formatdirektør Allan Kristoffersen, er glad for samarbejdet med Dansk Blindesamfund og håber, at flere vil lægge vejen forbi Kvickly og snuppe et par briller, når de køber ind til nytåret.

”I Kvickly vil vi gerne sætte de bedste rammer for en af årets største fester – lige fra pynt og festmenu til når nytåret skydes sikkert ind. Derfor er vi også rigtig glade for samarbejdet med Dansk Blindesamfund. Med sikkerhedsbrillerne kan vi forhåbentlig være med til at sikre, at nytårsaften hos vores kunder slutter lige så festligt, som den startede”, siger Allan Kristoffersen.

De gratis sikkerhedsbriller uddeles i Kvickly landet over fra kl 12.00 den 29. december, og så længe lager haves. Maks to per kunde.

Thorkild Olesen, Landsformand i Dansk Blindesamfund, tlf. 23 40 92 00
Jens Lauritsen, overlæge, ortopædkirurgisk afdeling, Odense Universitetshospital,
tlf. 29 21 18 06
Allan Kristoffersen, formatdirektør, Kvickly, tlf. 51 59 31 60

Thorkild Olesen, landsformand i Dansk Blindesamfund
Kasserne vil stå i Kvickly landet over fra den 29. december kl. 12.00
Sikkerhedsbriller fra Dansk Blindesamfund og Coop

Information om Dansk Blindesamfund

Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

38 14 88 44https://blind.dk/
Dansk Blindesamfund er interesseorganisationen for mennesker med synshandicap. Hver dag kæmper vi for, at blinde og svagsynede kan deltage og bidrage på linje med alle andre. At flere får en uddannelse. At flere kommer i beskæftigelse. At færre er ensomme. At flere lever et aktivt og selvstændigt liv. At flere er sunde og dyrker motion. Vi tilbyder rehabilitering, rådgivning, kurser, netværk og støtte, når synet svigter. Vi kæmper for bedre politiske rammer og rettigheder for mennesker med synshandicap i Danmark.