Dansk Blindesamfund deler sikkerhedsbriller ud i Kvickly

50.000 gratis sikkerhedsbriller op til nytårsaften i Kvickly

Hellere sikkerhedsbriller én gang om året end blindestok hver dag resten af dit liv, lyder opfordringen fra Dansk Blindesamfund og Kvickly

Dansk Blindesamfund uddeler i år 50.000 par gratis sikkerhedsbriller i samarbejde med Coops Kvickly-butikker landet over. Håbet er, at flere bliver opmærksomme på brillernes vigtighed og færre bliver nødt til at indløse medlemskab til Dansk Blindesamfund i januar og leve resten af livet uden synet.

”Vi ønsker ikke flere medlemmer, for det betyder, at endnu et menneske har mistet synet med al den sorg og det besvær, der følger med – både for den enkelte, men også hos familien. Derfor har vi påtaget os et ansvar og deler gratis sikkerhedsbriller ud i år. Alle kan komme forbi den lokale Kvickly og hente et par briller til sig selv og et familiemedlem og så håber vi, at de husker at tage dem på. Det er alt andet lige bedre at bruge sikkerhedsbriller én gang om året end blindestok hver dag resten af livet”, siger Thorkild Olesen, Landsformand i Dansk Blindesamfund.

Sidste nytår var der 22 øjenskader og ingen af de tilskadekomne bar sikkerhedsbriller. En tredjedel fik synstruende skader. Flest mænd kom til skade, men også syv børn under 10 fik øjenskader i nytåret 2018/2019.

Ifølge Jens Lauritsen, overlæge på ortopædkirurgisk afdeling på Odense Universitetshospital, så er sikkerhedsbriller afgørende.

”Det kan ikke siges nok, hvor vigtigt det er at have sikkerhedsbriller på. Og alle skal have briller på, uanset om man antænder eller bare er tilskuer til andres fyrværkeri. Jeg synes absolut, at det er en god ide, at Dansk Blindesamfund uddeler sikkerhedsbriller i Kvickly-butikkerne. Det undrer mig, at der stadig er så mange som tror, at de kan være ude i nytåret uden sikkerhedsbriller for de er altafgørende. Vi har ikke kendskab til personer, som har mistet synet totalt, når de har brugt sikkerhedsbriller”, siger Jens Lauritsen.

Kvickly er blandt Danmarks førende dagligvarevirksomheder og sætter en ære i at tage ansvar – både for omverdenen og kunderne. Formatdirektør Allan Kristoffersen, er glad for samarbejdet med Dansk Blindesamfund og håber, at flere vil lægge vejen forbi Kvickly og snuppe et par briller, når de køber ind til nytåret.

”I Kvickly vil vi gerne sætte de bedste rammer for en af årets største fester – lige fra pynt og festmenu til når nytåret skydes sikkert ind. Derfor er vi også rigtig glade for samarbejdet med Dansk Blindesamfund. Med sikkerhedsbrillerne kan vi forhåbentlig være med til at sikre, at nytårsaften hos vores kunder slutter lige så festligt, som den startede”, siger Allan Kristoffersen.

De gratis sikkerhedsbriller uddeles i Kvickly landet over fra kl 12.00 den 29. december, og så længe lager haves. Maks to per kunde.

Kontakt:

Thorkild Olesen, Landsformand i Dansk Blindesamfund, tlf. 23 40 92 00

Jens Lauritsen, overlæge, ortopædkirurgisk afdeling, Odense Universitetshospital, tlf. 29 21 18 06

Allan Kristoffersen, formatdirektør, Kvickly, tlf. 51 59 31 60

FDB Møbler ansætter international salgschef4.6.2020 12:45:21 CESTPressemeddelelse

FDB Møbler har ansat Helle Maibohm i en nyoprettet stilling som international salgschef. Helle Maibohm, 50 år, har arbejdet mange år i design og interiørbranchen, blandt andet hos By Lassen, Rosendahl Design Group og Menu. Hun har bl.a. arbejdet med agenter og distributører, og har stor erfaring i det strategiske, taktiske og operationelle salg både i Danmark og på de internationale markeder. Helle har arbejdet mange år med retail, online, koncession og B2B markeder. Hos FDB Møbler skal hun videreudvikle FDB Møbler’s stigende omsætning, salgsstrategier og salgsredskaber både nationalt og internationalt. FDB Møbler planlægger ekspansion på eksportmarkederne, herunder de nordiske lande og på de europæiske markeder, ikke mindst i Tyskland. Yderligere information: Adm. direktør Ole Kiel, FDB Møbler A/S, 5159 2942 Ole.kiel@fdbmobler.dk Foto af Helle Maibohm til fri brug

Mere genanvendelse på vej: Mælkekartonen skal ikke længere brændes af29.5.2020 14:39:58 CESTPressemeddelelse

Danmark har EU’s absolutte bundplacering, når det gælder genanvendelse af mælkekartoner, men snart er det slut. De mere end 1 milliard kartoner, danskerne hvert år får mælk, yoghurt, tomater og andre madvarer i, skal ikke længere brændes, men omdannes til ny plastik og nyt pap. Tag et dybt kig i affaldsspanden. Drikker du lige så meget mælk, og spiser du lige så meget yoghurt som gennemsnittet, så smider du lidt mere end 4 kartoner ud om ugen. På et år bliver det til godt 200 kartoner – eller i alt 5,8 kilo emballage, som alene kommer fra kartoner brugt til mælk, yoghurt og andre mejeriprodukter. I Danmark er det i 97 ud af landets 98 kommuner »forbudt« at smide kartonerne til genanvendelse, men det bliver der snart lavet om på, skriver magasinet Samvirke. I dag bliver de 1 milliard kartoner, danskerne har sendt på forbrændingen, brændt sammen med det husholdningsaffald, der heller ikke bliver sorteret, men kan man genanvende kartonerne i stedet for at brænde dem af, er der et kæmpepot

Coop reducerer sit samlede energiforbrug med over 20 procent på fire år27.5.2020 09:59:47 CESTPressemeddelelse

For fire år siden satte Coop sig det ambitiøse mål at reducere virksomhedens samlede energiforbrug med 20 procent inden udgangen af 2020. Med en reduktion på 21,7 procent pr. 1. maj kan det konstateres, at målet er nået syv måneder før tid. Det er en besparelse på 67.758.000 kWh i perioden 2016 til 1., kvartal 2020. Det svarer til forbruget i godt 15.000 husstande med to voksne og to børn. Eller til det private energiforbrug i Danmarks 6. største by, Randers (61.000 indbyggere). ”Vi er meget tilfredse med, at vores målrettede investeringer i lavere energiforbrug er lykkedes og har resulteret i en så markant grøn omstilling”, siger koncerndirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop. Coop har investeret ca. 190 millioner kr. i projektet. De væsentligste faktorer, der har skabt besparelsen, er: Over 200.000 pærer og lysstofrør er udskiftet med LED-belysning Danmarks største energiledelse-certifikat opnået (ISO 50001) Elektronisk målerovervågning af energiforbrug (EMS) i butikker Central tilstan

SuperBrugsens kædedirektør stopper26.5.2020 12:15:00 CESTPressemeddelelse

Jesper K. Andersen, kædedirektør for SuperBrugsen, har besluttet at stoppe i Coop. Han fratræder med udgangen af denne måned. "Det er en stor karriere, der slutter i Coop. Jesper begyndte for over 30 år siden som flaskedreng, og har arbejdet sig op gennem systemet i kraft af stærke resultater. Varehuschef i Kvickly, salgschef i SuperBrugsen, varehusdirektør i Helsinge Brugsforening, kædedirektør for Dagli´Brugsen og har altså de seneste knap tre år stået i spidsen for vores største kæde med flotte resultater," siger koncerndirektør Stina Glavind. Om baggrunden for sin beslutning siger Jesper K. Andersen: "Vi har netop leveret et af de bedste resultater i SuperBrugsens historie, og jeg nærmer mig nu de 50 år. Så hvis jeg skal prøve noget andet i mit arbejdsliv, er tiden den helt rigtige. Hvad det bliver, må tiden vise. Men jeg har været meget taknemmelig for alle de muligheder, jeg har fået i Coop-familien og alle de dygtige kolleger, jeg har arbejdet sammen med". Som kædedirektør for S