LevLev

Dansk beskæftigelsesindsats får anerkendt international pris

KLAPjob modtager en pris ved det globalt anerkendte Zero Project Awards for sin succes med at skabe skånejob for mennesker med kognitive udfordringer.

Zero Project er en af verdens førende i at støtte og formidle innovative løsninger og politikker til gavn for mennesker med funktionsnedsættelser, og hvert år uddeles en række priser under navnet Zero Project Awards. Som prismodtager i kategorien ’Innovative Pratices in Employment from Civil Society' kommer KLAPjob på talerstolen for et stort publikum ved den årlige Zero Project konference, der finder sted i februar 2021 med beskæftigelse som hovedtema.

Konferencen afholdes normalt i FN i Wien med op mod 800 deltagere fra 80 forskellige lande. På grund af corona afholdes konferencen online i 2021, men forventes stadig at tiltrække et stort internationalt publikum. Desuden bliver KLAPjob en del af en international rapport, der udgives i forbindelse med Zero Project konferencen.

KLAPjob udvalgt blandt 475 nominerede
KLAPjob er med til at sætte Danmark på verdenskortet som den eneste danske prismodtager blandt de i alt 475 nominerede projekter fra 47 lande. Vinderne er blevet udvalgt af et internationalt panel af eksperter på handicapområdet. KLAPjob er en indsats under Lev, en landsdækkende forening for mennesker med udviklingshandicap, og anerkendes af Zero Project for at have målbar succes i form af næsten 4000 ansættelser af primært førtidspensionister i skånejob på det almindelige arbejdsmarked.

Desuden får KLAPjob ros for at arbejde i overensstemmelse med FN’s Handicapkonvention og have en klar metode, der i vid udstrækning kan kopieres af andre lande.

- I Lev er vi stolte over at have udviklet en så succesfuld indsats, der er til helt konkret hjælp for en gruppe mennesker, der ellers ville stå uden for arbejdsmarkedet. Det er en vigtig anerkendelse, at KLAPjob får en pris for at være innovativ, og det giver en unik mulighed for at inspirere resten af verden til, hvordan flere mennesker med udviklingshandicap bliver inkluderet i arbejdsfælleskabe, lyder det fra Levs formand Anni Sørensen.

Information om Lev

Lev
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup

36 35 96 96https://www.lev.dk

Lev er en privat landsdækkende organisation for mennesker med udviklingshandicap, pårørende og andre interesserede - dannet i 1952.

KLAPjob er en indsats under foreningen Lev, som laver skånejob og fleksjob til mennesker med udviklingshandicap og andre kognitive vanskeligheder. Det vil sige job til mennesker, der for eksempel har autisme, ADHD, spasticitet, epilepsi, muskelsvind eller erhvervet hjerneskade, der gør, at de har behov for støtte til at komme ind på det ordinære arbejdsmarked.

KLAPjob har aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet. Vores jobkonsulenter er inddelt i to store distrikter ‘Østdanmark’ og ‘Vestdanmark’.

• KLAPjob har eksisteret siden 2009 som en indsats under foreningen Lev.

• Hvert år hjælper KLAPjob over 600 mennesker med kognitive handicap i job med skånehensyn på det ordinære arbejdsmarked.

• KLAPjob har lokale jobkonsulenter og aftaler med kommuner, virksomheder og organisationer i hele landet.

Læs mere om KLAPjob her:  https://klapjob.dk/

Vil du vide mere?
• Til Zero Project Awards 2020 er i alt uddelt 82 priser. Læs mere om prisuddelingen her
• Zero Project blev etableret af den østrigske ESSL Foundation i 2008 med formål om at implementere FN’s Handicapkonvention globalt. Læs mere om Zero Project her