Dannebrog 800-plakatkonkurrence godt fra land

Ultimo juni 2018 bad Danmarks-Samfundet elever på skoler med mediegrafiske og kreative fag om at deltage i en landsdækkende plakatkonkurrence. Plakatkonkurrencen er en del af et omfattende Dannebrog 800-projekt, der med Danmarks-Samfundet som tovholder skal markere 800-året for myten om Dannebrogs betydning for Kong Valdemars sejr i slaget ved Lyndanisse i Estland den 15. juni 1219.

Selv om indleveringsfristen for at deltage i konkurrencen først er fastsat til den 1. oktober 2018, er der allerede indkommet en række spændende og yderst kreative forslag.

Tre vindere
En dommerkomité bestående af bl.a. undervisere fra designskolerne samt formand for Danmarks-Samfundet, Erik Fage-Pedersen, og museumsleder ved Danske Plakat Museum, ph.d. Elsebeth Aasted Schanz, udvælger de tre prisvindende plakater.
– Den vindende plakat skal udgøre grundstenen i Dannebrog 800-eventets visuelle identitet, siger Danmarks-Samfundets formand, Erik Fage-Pedersen. – Ud over plakatproduktionen bliver motivet også brugt som etiket til Danmarks-Samfundets jubilæumskrus samt til den jubilæumsøl, vi er i gang med at udvikle og producere i samarbejde med Grauballe Bryghus i Silkeborg

Vinderne bliver offentliggjort og præmieret ved en reception den 2. november 2018 i Idrættens Hus i Brøndby.

Eventet Dannebrog 800 år nåede det planlagte mål27.12.2019 09:45:33 CET | Pressemeddelelse

– Da Danmarks-Samfundet i 2016 begyndte at planlægge aktiviteter i forbindelse med Dannebrogs 800 års-jubilæum på Valdemarsdag 2019, blev det besluttet, at de forskellige projekter skulle bredes ud over hele jubilæumsåret, og at hele landet skulle inddrages, selv om hovedfejringen skulle finde sted i København. Alt sammen med det formål at gøre befolkningen i hele landet opmærksom på Dannebrogs 800 års-fødselsdag og Dannebrogs skiftende betydning gennem tiderne for vores historie og identitet. Det siger landsformand Erik Fage-Pedersen, der uddyber: – Med udgangen af 2019, hvor Danmarks-Samfundet med succes har stået i spidsen for en lang række aktiviteter, må vi konstatere, at vi til fulde har opnået vores mål. Dækningen i både de trykte og de elektroniske medier har været langt over det forventede, selvfølgelig kulminerende i dagene op til Valdemarsdag den 15. juni, der ifølge legenden er Dannebrogs fødselsdag. Vi har med held gjort et stort arbejde ud af også at involvere ungdommen g