Danmarksmesteren i dialog med virksomhederne er nu vestjysk

Der er stor fremgang for erhvervsklimaet i de vestjyske kommuner, Holstebro, Lemvig og Struer. Det viser den seneste måling af erhvervsvenligheden på tværs af landets kommuner, DI’s Lokalt Erhvervsklima, som laves en gang om året.

Struer springer 14 pladser til en 36.-plads, der er deres bedste nogensinde. Lemvig går 12 pladser frem til en 13.-plads, som også er deres hidtil bedste, og Holstebro forbedrer sin placering med to pladser og bliver nr. 12. Og det høster roser over hele linjen fra formanden for DI Midt Vest, Claus Arberg.

- Det har nu gennem flere år stået klart, at vi kan noget helt særligt her i det midt- og vestjyske. Vores kommuner har konsekvent fået flotte tilbagemeldinger fra vores virksomheder, og trods intensiveret konkurrence fra landets øvrige kommuner, synes succes at avle mere succes. Jeg er så stolt over, at vi i fællesskab – virksomheder og kommuner – har formået at gøre et fremragende erhvervsområde endnu bedre, siger Claus Arberg.

Og i år er der ekstra god grund til at glæde sig. Lemvig Kommune kan nemlig i år kalde sig Danmarksmester i dialog mellem kommune og erhvervsliv. Det gælder både virksomhedernes dialog med politikere og embedsmænd og for kommunens formidling af information til virksomhederne. På alle parametre bliver Lemvig i år vurderet som den bedste af landets kommuner. Der er tale om en pæn fremgang i forhold til tidligere år, og det er stærkt medvirkende til, at Lemvig tager et stort spring op ad den samlede erhvervsvenlighedsliste og havner på 13. pladsen. Og det er resultatet af en målrettet indsats.

- Byrådet har blandt andet været på rundtur til lokale virksomheder, og det er vores indtryk, at kommunen i øvrigt gør rigtig meget for at fremme den gode dialog med virksomhederne. Og det er jo netop det, der skal til: kommunen skal interessere sig for områdets virksomheder og ville lære dem bedre at kende. Det er grundlaget for god og værdiskabende dialog, siger den regionale DI-formand.

Holstebro Kommune ligger i år på en flot 12. plads – en fremgang på to pladser fra året før. Fremgangen skyldes især en bedre vurdering af den kommunale sagsbehandling over for virksomhederne. Og sammen med andre faktorer får det hele 82 pct. af de lokale virksomheder til at ville reklamere for kommunen.

- Mere end 4 ud af 5 af de adspurgte virksomheder i Holstebro vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen. Det er en god ambassadørgruppe, kommunen har der, og det kan komme til at være guld værd, hvis kommunen formår at fortsætte de gode takter, siger DI Midt Vests formand, Claus Arberg.

Også Struer Kommune opnår sin hidtil bedste placering i årets erhvervsklimamåling. Det bliver til en plads som nr. 36, hvilket er en fremgang på hele 14 pladser. Fremgangen skyldes dels, at Jobcentrets samarbejde med virksomheder er blevet bedre set med virksomhedernes øjne. Og kommunens nye tiltag med profilering af Struer som ’Lydens By’ ser ud til at medvirke til vurderingen af kommunens evne til at fastholde og tiltrække nye borgere. Og det er der behov for, hvis ellers virksomhederne skal have hænder nok til at løse sine opgaver. Arbejdskraft er nemlig det område, hvor virksomhederne mener, Struer kommune bør fokusere mange af sine fremtidige indsatser omkring.

- Struer Kommune har virkelig fundet syvmilestøvlerne frem i år, hvor de drøner op ad listen. Og det er fuldt fortjent, for der er og har virkelig været fokus på erhvervslivets vilkår. Og som i så mange andre kommuner har vores nuværende økonomiske fremgangstider affødt en mangel på medarbejdere i Struer. Jeg er dog ikke i tvivl om, at Struer er på rette vej, hvilket årets resultater da også vidner om, siger Claus Arberg.

Se alle resultater på di.dk/le18 - her kan du sammenligne kommuner og se placeringer i alle kategorierne i DI’s Lokalt Erhvervsklima 2018.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2018

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2018, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er niende år i træk, at DI laver undersøgelsen.

• Knap 7.700 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer i alt 350.000 arbejdspladser, hvilket svarer til knap 20 pct. af den private beskæftigelse.

• Her i 2018 er undersøgelsen udvidet med enkelte nye spørgsmål og flere nye statistiske indikatorer. Undersøgelsen giver derfor et endnu mere nøjagtigt billede af kommunernes erhvervsvenlighed. Det betyder dog, at sammenligning med placeringer i tidligere år skal tages med et mindre forbehold.

• Som noget nyt er resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer også opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent i DI Michael Jul-Nørup Pedersen, mjnp@di.dk, tlf: 2924 7009 eller pressekoordinator Jonas Forup Stubkjær, jofs@di.dk, tlf: 2830 1544

Gedigen dansk kvalitet og moderne produktion udløser prestigefyldt pris til vestjysk virksomhed22.10.2018 13:31pressemeddelelse

Virksomhederne har talt: Midt- og Vestjylland er Danmarks bedste erhvervsområde3.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern stormer stilsikkert ind i erhvervsvenlighedens top-53.9.2018 21:30pressemeddelelse

Ringkøbing-Skjern Kommune springer hele 18 pladser frem i DI´s måling af erhvervsvenligheden på tværs af landet, Lokalt Erhvervsklima. Dermed lander Ringkøbing-Skjern på en flot samlet 5.-plads, og det er den højeste placering, kommunen har opnået i de ni år, undersøgelsen er lavet. Claus Arberg, som er formand for DI Midt Vest, har svært ved at få armene ned. - Det er den bedste nyhed i lang tid, at Ringkøbing-Skjern med stormskridt har arbejdet sig op af listen og ind på en flot samlet 5.-plads i Lokalt Erhvervsklima i år. Hatten af for det flotte resultat, siger formand i DI Midt Vest, Claus Arberg. Blot sidste år, hvor Ringkøbing-Skjern lå på en 23.-plads, satte kommunen som mål at komme i top-5. Men de havde nok ikke forestillet sig, at det skulle gå så stærkt. - Det er super stærkt gået af Ringkøbing-Skjern kommune. De satte sig et mål, arbejdede stålsat på at nå det og kan allerede et år efter se det mål nået. Det sender et tydeligt signal, også til landets øvrige kommuner, om a

Ni år i Danmark, 23 år gammel – og Årets lærling er allerede kulturbærer16.4.2018 08:15pressemeddelelse

Årets lærling i DI Midt Vest er først og fremmest dygtig. Han scorer topkarakter på skolen og løser sine arbejdsopgaver med stor omhu. Samtidig er han allerede blevet kulturbærer i sin virksomhed, Plastix A/S i Lemvig. Han hedder Krasimir Deyanov Petrov – blandt venner ’Kris’ – er født i Bulgarien for snart 23 år siden, og han har boet i Danmark i ni år. Siden februar har han kunnet kalde sig industritekniker.

Virksomhederne i Midt Vest mangler hænder og hoveder – og de sidder selv med en del af nøglen til at løse udfordringen12.4.2018 16:10Presseinvitation

Vær med, på Erhvervstræf i DI Midt Vest, når vi stiller skarpt på, hvordan områdets virksomheder kan være med til at løse den voksende udfordring med mangel på arbejdskraft – og blive bedre til at fortælle om sine succeser. Kristian Jensen tager bl.a. pulsen på dansk økonomi, giver sine bud på løsninger på vores udfordringer og sine indspark til, hvad der gør Midt- og Vestjylland til noget særligt.