Danmarks vigtigste landshold på vej til VM

SkillsDenmarks landshold til VM, WorldSkills 2018 i Abu Dhabi, kæmper for medaljer. Men de kæmper også for mere opmærksomhed til erhvervsuddannelserne.

Om få uger mødes 1262 unge, talentfulde håndværkere fra 56 nationer i Abu Dhabi for at kæmpe om verdensmesterskaberne i 49 forskellige fag

Danmark stiller med et landshold på 15, og i lyset af de mange rapporter om alvorlig mangel på faglærte på det danske arbejdsmarked har SkillsDenmark valgt at kalde de 15 unge for ”Danmarks vigtigste landshold”.

- Når man siger landshold, tænker de fleste på sport, og alle landshold er vigtige, for de samler nationen og underholder os, siger SkillsDenmarks formand Jesper Juul Sørensen.

- Vores formål er at skabe fokus på erhvervsuddannelserne gennem konkurrencer som DM i Skills og WorldSkills. Det er underholdende, men det er ikke for sjov. Der er brug for det. Den seneste uge har vi igen set dystre forudsigelser af den mangel på faglærte, der i de kommende år vil true vækst og udvikling i dansk håndværk og industri. I de mest alvorlige scenarier mangler vi 60.000 – 70.000 faglærte i 2025. Det er derfor, vi tillader os at kalde vores unge WorldSkills-deltagere for Danmarks vigtigste landshold, siger Jesper Juul Sørensen.

Der er WorldSkills hvert andet år, og SkillsDenmark har deltaget med landshold siden 1999. Især i de senere år har der været medaljer med hjem – i London i 2011 fik vi to verdensmestre – og i Sao Paulo i 2015 blev det til en sølv- og to bronzemedaljer, mens seks af de øvrige landsholdsdeltagere kom hjem med ”Medaillon of Excellence” som gives, når der er opnået mere end 500 af 600 mulige point.

I Abu Dhabi går det løs 14. oktober.

Her er deltagerantallet (antal nationer) i de fag, hvor det danske landshold er med:
Autolakerer: 26
Bager: 16
Bygningsmaler: 30
Bygningssnedker: 26
Flisemurer: 26
Industritekniker: 22
Karrosseritekniker: 23
Kok: 42
Konditor: 28
Landbrugsmaskinmekaniker: 16
Murer: 30
Møbelsnedker: 29
Personvognsmekaniker: 37
Tjener: 37
Tømrer: 20

Til VM må deltagerne højst være fyldt 22 år.

Det er det faglige udvalg bag den enkelte uddannelse, der beslutter deltagelse i konkurrencen.

SkillsDenmark er en nonprofit-organisation støttet af Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter, faglige udvalg, erhvervsskoler, fonde og virksomheder.

Til redaktionen:

Vedhæftede foto er til fri afbenyttelse, men fotograf Lars Bahl bedes krediteret. To personer på billedet, nr. 2 fra venstre og yderst th. er de to teamledere, Nicolai Asmussen og Majken Gravesen.

Billedet og andre landsholdsfotos kan downloades her: https://www.flickr.com/photos/skillsdenmark/albums/72157685347525491/with/36027906384/

I dette link http://www.ugebreveta4.dk/danske-regioner-slaar-alarm-generationskloeften-bland_20904.aspx  omtales flere af de prognoser, Jesper Juul Sørensen refererer til.

De 15 landsholdsdeltagere repræsenterer hele landet bortset fra Bornholm. Hovedparten af dem træner nu på fuld tid frem til afrejsen til Abu Dhabi. Yderligere om de enkelte findes i dette link: https://skillsdenmark.dk/worldskills/worldskills-2015/worldskills-deltagere/  .

Kontakt kan etableres via 30281655.

Nyt undervisningsmateriale til DM i Skills har fokus på praksisfaglighed11.1.2024 15:29:50 CET | Pressemeddelelse

Nu har elever og lærere i grundskolen mulighed for at forberede sig forud for DM i Skills 2024 i Roskilde. Roskilde Kommune har i samarbejde med lokale erhvervsskoler udviklet spændende og nytænkende undervisningsmaterialer med fokus på praksisfaglighed. Undervisningsforløbene spænder vidt. Fx : ”Tør du smage på en fasan,” ”Lav en frøbombe”, eller ”Design og byg din egen racerbil.”