Danmarks Sundeste Arbejdsplads ligger i Ringsted

Medarbejderne i Arbejdernes Landsbanks filial i Ringsted tæller skridt, dyrker sanglege med et tvist af kollegamotion, spiller badminton og har årligt en aktivitetsjulekalender. Filialen er fortjent landsvinder af Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2019. Særpris for Mental Sundhed går til Revision Limfjord.

Kollegaerne i Arbejdernes Landsbank på Nørregade i Ringsted formår at holde hinanden så meget til kollegamotions-ilden, at filialen fremadrettet kan tituleres som vinder af Danmarks Sundeste Arbejdsplads – Initiativprisen 2019.

Konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Velliv Foreningen for at sætte fokus på de mange gode sundhedsinitiativer, der er rundt om på de danske arbejdspladser.

Stolt arbejdsmiljøkonsulent
Arbejdsmiljøkonsulent i Arbejdernes Landsbank, Ulla Strøm Nordenhof, er stolt over udmærkelsen.

”Jeg er glad, og var jeg ikke jyde, kunne jeg sikkert finde på mange andre superlativer. Det betyder meget for hele organisationen, at filialen i Ringsted får sådan et stort skulderklap,” siger Ulla Strøm Nordenhof, der har ansvaret for, at strategien ’Værdifuld Sundhed’ eksekveres til gavn for den enkelte medarbejder og produktiviteten i Arbejdernes Landsbank.

Selvom kollegamotionen foregår i samhørighed, er konkurrence ikke bandlyst. Hverken på badmintonbanen, eller i de tilfælde bilen parkeres langt væk fra arbejdspladsen for at optimere vinderchancerne i Tæl Skridt-kampagnerne. Smil på læben og sved på panden opstår også i Ringsted-filialen, når sangene fra ’De små synger’ bliver suppleret med parøvelser.

Ikke kun én formel
”Det giver mening og kan betale sig, at arbejdspladser investerer i medarbejdernes sundhed. Både for den enkelte og for hele arbejdspladsen, der får gladere og mere effektive medarbejdere. Arbejdernes Landsbank er et godt eksempel på en arbejdsplads, som har iværksat sundhedsinitiativer, der virker og ryster kollegerne sammen. Der er ikke kun én formel, som virker – hver enkelt arbejdsplads bør finde sin unikke måde at prioritere fysisk og mental sundhed. Kollegamotion styrker sammenholdet og bundlinjen,” siger Karina Ransby, underdirektør hos Forsikring & Pension.

Særpris for Mental Sundhed går til Revision Limfjord
Foruden hæderen til Arbejdernes Landsbank modtager Revision Limfjord en Særpris for Mental Sundhed. Revision Limfjord vinder, fordi man her arbejder ud fra et helhedsorienteret perspektiv, hvad angår arbejdsmiljø og sundhed. Derudover er fokus på at normalisere og aftabuisere stress.

Velliv Foreningen, der har til formål at fremme den mentale sundhed i arbejdslivet, ønsker tillykke.

”Det første skridt på vejen mod at fremme mental sundhed i arbejdslivet handler om at turde tale om emnet. Hvis alle virksomheder formår at åbne for den tankegang, der ligger bag tiltaget i Revision Limfjord, så kan vi nå langt i kampen mod den nye folkesygdom, som stress, angst og depression udgør” siger Lars Bo Pedersen, programchef i Velliv Foreningen.

Fakta om konkurrencen
Det er arbejdspladserne, som selv indstiller egne initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Alle i hele Danmark har over de seneste måneder kunnet stemme på i alt tre forskellige initiativer.

Der blev den 22. maj 2019 kåret fem regionsvindere, der alle gik videre og dystede om at hjemføre selve Initiativprisen 2019. Kåringen af landsvinderen skete ved et overraskelsesbesøg den 29. maj. Det er tredje år i træk, at prisen overrækkes.

Særprisen for Mental Sundhed afgøres af et ekspertpanel bestående af Yun Ladegaard (Ph.d. Erhvervspsykolog, Forsker på Institut for Psykologi Københavns Universitet og Leder for de Erhvervsrettede Indsatser i Center For Psykisk Sundhedsfremme) og Bo Netterstrøm (seniorforsker, dr.med).

Konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv og Velliv Foreningen.

Ulla Nordenhof, arbejdsmiljøkonsulent, Arbejdernes Landsbank 38 48 46 66
Rikke Line Klockars-Jensen, Dansk Firmaidræt 23 36 26 96
Nicolai Schacke, Forsikring & Pension, 24 24 04 02

F&P: Aftale om stop for modregning er et politisk pletskud21.1.2022 20:12:48 CET | Pressemeddelelse

Regeringen og et flertal bestående af DF, SF, de radikale og Kristendemokraterne gør med aftens aftale op med modregning i folkepension og sociale ydelser til ægtefæller, når arbejdsdygtige danskere tager en ekstra tørn på arbejdsmarkedet. F&P kalder aftalen for et politisk pletskud, som både vil give flere tiltrængte hænder og hoveder til danske virksomheder og det offentlige – og som samtidig styrker lysten til at spare op til alderdommen. Aftalen vil have betydning for flere end 130.000 danskere, vurderer F&P.

F&P: Dansk CO2-afgift er et vigtigt værktøj – men den skal sikre reelle CO2-reduktioner7.12.2021 12:01:35 CET | Pressemeddelelse

F&P er helt enig i, at indførelsen af en CO2-afgift er et vigtigt værktøj til at nå Danmarks målsætning om at reducere CO2-udslippet med 70 pct. Men den kan ikke stå alene. I et nyt diskussionsoplæg har Det Miljøøkonomiske Råd peget på en høj CO2-afgift på 1.200 kr. En så høj dansk CO2-afgift kan imidlertid svække den danske klimaindsats i udlandet og blot flytte produktion ud af landet. Der er derfor brug for gode og klare rammevilkår for grønne investeringer i Danmark, hvor løsningerne også kan sælges til og fremme den grønne omstilling i udlandet.

F&P: Finanslov rammer plet ved at fjerne modregning i pension for corona-knoklen6.12.2021 12:02:16 CET | Pressemeddelelse

Modregning i pensionen er en uhensigtsmæssig økonomisk straf af de mange danskere, som sparer op til alderdommen og samtidig er klar til at yde en ekstra indsats, når samfundet har brug for det. Derfor er der stor ros og opbakning fra forsikrings- og pensionsbranchen til et flertal i Folketinget, som med finansloven fjerner modregning i pensionen for corona-relaterede indtægter i 2022.