Danmarks Sundeste Arbejdsplads ligger i Odense

House of Code ApS i Odense er kåret som landsvinder af konkurrencen Danmarks Sundeste Arbejdsplads og modtager nu Initiativprisen 2021. Samtidig kåres Psykiatrien i Region Midtjylland som vinder af Særprisen for Mental Sundhed.

Med initiativet ”Mere bevægelse samt fokus på både fysisk og mental sundhed” vinder House of Code ApS konkurrencen Danmarks Sundeste Arbejds-plads – Initiativprisen 2021. House of Code i Odense er en arbejdsplads med 22 medarbejdere, der støtter op om kampagnen om sundhed på arbejdspladsen.

Kampagnen og konkurrencen er et samarbejde mellem Forsikring & Pension, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Erhverv, Falck Healthcare og Velliv Foreningen. Partnerne ønsker at sætte fokus på de mange gode sundhedsinitiativer, der er rundt om på de danske arbejdspladser. Det er målet, at de mange initiativer inspirerer andre til at følge trop til gavn for arbejdsmiljøet og dermed forebygge skader og nedbringe sygefraværet.

“Vi tror på, at vi som arbejdsgiver skal tage et stort ansvar for vores kollegers sundhed og trivsel. Herunder både den fysiske og den mentale sundhed. Målet med vores initiativer er at skabe en arbejdsplads med glæde, trivsel og sammenhold – og vi mener, at vi med vores initiativer har fået skabt et godt fundament, som vi vil bygge videre på," siger Henrik Grove, COO og partner i House of Code.

Motion gør arbejdspladser attraktive
- House of Code er et godt eksempel på værdien af at dyrke sammenholdet i arbejdstiden. De har fokus på fællesskabet og at få gode vaner i hverdagen til medarbejderne, så sundhed er noget, de gør sammen i arbejdstiden. Det giver rigtig god mening at bruge arbejdstiden til motion, der hvor det kan lade sig gøre. Det kan betyde, at flere får en god vane med at motionere. Vi ved, at langt flere benytter sig af motions- og sundhedstilbuddene, når de ligger i arbejdstiden, siger Karina Ransby, underdirektør hos Forsikring & Pension.

Juryens begrundelse for valget af House of Code var da også bl.a.:

”House of Code vinder Initiativprisen 2021, fordi ledelse og medarbejdere har formået at arbejde sundheden ind i virksomhedens brand og DNA. Fra ledel-sens side har man sat et markant fokus på vigtigheden af bevægelse samt fokus på både fysisk og mental sundhed. Dette gør man helhjertet ved bl.a. at tilbyde medarbejderne to timers ugentlig træning i arbejdstiden. I ledelsen går man endda så langt som at tage et ansvar for at påvirke andre virksomheder og organisationer til at sætte sundheden på dagsorden.”

Særpris for Mental Sundhed til Sekretariatet ved Regionspsykiatrien Vest i Region Midtjylland

Den Nationale Særpris for Mental Sundhed gives til den virksomhed, som har det bedste initiativ til forbedring af arbejdet med mental sundhed på arbejdspladsen.

Vinderen er Sekretariatet ved Regionspsykiatrien Vest i Region Midtjylland med 69 medarbejdere i Herning og er en del af det regionale sundhedstilbud til borgerne.

Arbejdspladsen er kåret som vinder af et panel bestående af repræsentanter fra partnerne bag kampagnen med indsigt i psykisk arbejdsmiljø og helbred. Panelet har fundet vinderen af den Nationale Særpris blandt alle indstillede initiativer med særligt fokus på mental sundhed.

- Jeg meget stolt af, at Sekretariatet vinder prisen. Vores to sundhedskoordinatorer sikrer, at der dagligt er fokus på fællesskabet, og den virtuelle fre-dagsbar med bandet Psyki.a.TRIOEN har bl.a. været et lyspunkt under Corona-tiden. Det gode fællesskab og sammenhold giver kropslig og mental trivsel og balance, hvilket giver overskud og energi i hverdagen, siger konstitueret oversygeplejerske Lisbeth Damgaard.

I juryens motivation lød det bl.a.:
”At arbejde med mennesker, som er psykisk belastet, er en udfordring i sig selv. Derfor er det forbilledligt, hvordan afdelingen med mange forskellige tiltag såsom daglig fællesbevægelse, torsdags-mindfulness, fredagsbar med Psyki.a.Trioen, egen udgave af tv-programmet Versus m.v., har integreret mental sundhed i organisationen. Særligt kombinationen af mere bevægelse, stunder til ro og ikke mindst evnen til at skabe et stærkt inkluderende fællesskab er årsagen til, at en samlet jury var helt enige om vinderen.”

Juryen består af:
- Katrina Feilberg, sundhedspolitisk chef i Dansk Erhverv
- Mie Roesen Rasbech Jensen, sundhedspolitisk chef i Forsikring & Pension
- Merete Spangsberg Nielsen, direktør for Kollegamotion i Dansk Firmaidrætsforbund
- Søren Agerskov Hansen, partnerudviklingschef i Falck Healthcare
- Regitze Siggaard, sundhedsstrateg i Velliv

Fakta om kampagnen og konkurrencen
Det er arbejdspladserne selv, der indstiller egne initiativer inden for sundhed, trivsel og arbejdsmiljø. Alle i hele Danmark har over de seneste måneder kunnet stemme på i alt tre forskellige initiativer.

Der blev i sidste uge kåret en vinder i hver af landets fem regioner, der alle gik videre og dystede om at hjemtage selve Initiativprisen for 2021. Kåringen af landsvinderen skete ved et overraskelsesbesøg på stedet onsdag 2. juni 2021. Det er femte år i træk, at konkurrencen gennemføres, og priserne bliver uddelt.

Alle indstillede sundhedsinitiativer kan ses her: www.sundestearbejdsplads.dk.

Nicolai Schacke, Forsikring & Pension, tlf. 4191 9099
Henrik Stær Grove, COO, House of Code, tlf. 2261 0509