Danmarks største vandkonference slår rekord

De næste par dage samles 545 eksperter til Danmarks største konference om vand. Det er ny rekord og gør den til sin største af sin art. På Dansk Vand Konference 2018, der afholdes i Aarhus 13.-14. november, præsenteres 150 indlæg med den seneste viden om vand, spildevand og klima. Konferencen arrangeres af vandsektorens brancheorganisation, DANVA.

Direktør for DANVA, Carl-Emil Larsen er begejstret for den massive deltagelse.

”Med Dansk Vandkonference har vi et synligt bevis på, at vandbranchen er stærk, og den står samlet. Deltagerne kommer for at lære nyt af hinanden. Den åbne dialog og det tætte samarbejde i branchen giver de bedste forudsætninger for, at vandselskaberne kan løse de livsnødvendige opgaver for danskerne på højeste niveau,” siger Carl-Emil Larsen.

Det er ikke kun danskerne, der har glæde af vandsektorens rivende udvikling. Når vandselskaberne udvikler nye, billigere og bedre løsninger til gavn for vandforbrugerne i samarbejde med rådgivere og producenter, så kan samarbejdsparterne markedsmodne løsningerne til resten af verden. Til trods for Danmarks begrænsede størrelse er danske vandvirksomheder globalt set helt i front, når det gælder eksport af vandteknologi. Eksport af vandløsninger udgjorde i 2010 15 mia. kr., mens den i 2017 var steget til 19,6 mia. kr., hvilket svarer til en fremgang på 31 pct. over de syv år.

”Den danske vandsektor er helt særlig i verden på en række punkter. Det er blandt andet inden for cirkulær økonomi, energibesparelser, energiproduktion og så det faktum, at vores drikkevand er baseret på rent grundvand, der leveres til danskerne kun med en blid behandling til at reducere indholdet af jern og mangan,” siger Carl-Emil Larsen.

På Dansk Vand Konference vil deltagerne få den nyeste viden inden for emner som blandt andet medicinrester i spildevand, pesticidrester i drikkevand, klimaløsninger, nye samarbejdsformer, mikroplastik, blødgøring af vand, energiproduktion på renseanlæg og meget mere.

Mens energiforbruget i vandsektoren er faldet over de seneste mange år, er det samtidig lykkedes vandselskaberne at producere mere energi ud af de processer, der foregår på renseanlæggene. På sigt vil vandselskaberne kunne væres netto energiproducenter, uden at dette går ud over den miljømæssige standard.

”I Danmark arbejder vandbranchen sammen, og vi har alle muligheder for at udvikle de allerbedste vandteknologiske løsninger herhjemme. Det vil vi udnytte, og med Vandvisionen 2025 har vi sammen med Dansk Miljøteknologi, Miljø- og Fødevareministeriet og DI sat os det ambitiøse mål at teknologiudviklingen skal skabe 4.500 arbejdspladser hos producenter og rådgivere samt fordoble eksporten,” siger Carl-Emil Larsen.

I aften uddeles desuden tre priser. Det er BIOFOS Ressourcepris, Andrups Grundvandspris og DANVAs Klimapris.

Dansk Vand Konference afholdes på Comwell Aarhus samt i Centralværkstedet og åbner tirsdag 13. november kl. 10.