Salling Group

DANMARKS STØRSTE PRISOVERRÆKKELSE FOR BÆREDYGTIG MODE: Tillykke til årets vindere

Del

Vinderne af Salling Future Friendly Fashion Award 2021 blev her til aften fundet i de smukke omgivelser på Salling ROOFTOP Aarhus. Flere hundrede gæster deltog i Danmarks største prisoverrækkelse for mode skabt med bedre omtanke for miljøet sammen med jurymedlemmerne, de nominerede brands og de nominerede talenter. Salling er glade for at kunne præsentere årets vindere i samarbejde med Salling Fondene.

ÅRETS BRAND 2021 & 100.000 KR: Tomorrow Denim

Sallings store jury af brancheeksperter har i aften udnævnt Tomorrow Denim til Årets Brand 2021. Brandet har som de første i Danmark har opnået certifikaterne Svanemærket og EU Ecolabel. Deres værdikæde er transparent og sporbar ned til mindste detalje, hvori man blandt andet finder materialer som GOTS certificeret økologisk bomuld, genanvendt bomuld samt genanvendt polyester.

"Prisen betyder utrolig meget for os. For det første er det et statement og troen på, at den rejse vi har været på i mange år med Tomorrow Denim, at det er lykkes, og at vi har fået denne anerkendelse. Dette giver jo lysten til at fortsætte. Vi er langt fra færdige. Vi stopper ikke med at have nysgerrigheden og vores ambitioner om at ville blive mere bæredygtige og på den måde sætte så minimalt et aftryk på kloden som muligt." Kreativ Direktør, Henriette Pieszak.

Juryens bemærkning: Det er først og fremmest designet, der tæller, når de fleste af os føjer nye elementer til garderoben. For det er den øjeblikkelige forelskelse i et nyt stykke tøj, der får os til lommerne, mens bæredygtigheden desværre kommer i anden række - eller måske nærmere ikke er noget uden et stærkt design. Tomorrow Denim imødekommer begge dele.

ÅRETS TALENT 2021 & 25.000 KR:

Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen, Designskolen Kolding

Prisen er givet til den studerende eller nyuddannede designer, der udmærker sig særligt indenfor innovativt design med direkte fokus på bæredygtighed, som drivkraft bag visionen og skabelsen af deres design. Talenterne er nomineret af designskolerne VIA design, KADK, DSKD og KEA. Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen vinder prisen som Årets Talent 2021, fordi Mads arbejder i overskudsmaterialer, med on-demand produktion og justerbare muligheder, så kunden kan inddrages og tøjet kan tilpasses. Netop inddragelsen kan betyde en tættere tilknytning til designet og dermed styrke det bæredygtige aspekt gennem længere levetid. Mads’ kærlighed til faget gennemsyrer alle detaljer, intet er tilfældigt og intet efterlades uden et særdeles højt niveau af håndværk fra form over broderi, til strik og materialevalg.

Juryens bemærkning: Det er en kompleks opgave, og en designer som Mads Kodbøl Vindelev Jørgensen formår med sit design at illustrere, at denne komplekse opgave kan løses smukt og enkelt. Materialet til tøjet kommer fra genbrugstekstiler, tøjet designes så det kan tilpasses den enkelte, der produceres ikke mere, end hvad der sælges, og kvalitet og håndværk er i top. Alle disse komponenter går op i en højere enhed i Mads Kodbøl Vindelev Jørgensens design. Og derfor bør han vinde Årets Talent 2021."

ÅRETS PUBLIKUMSPRIS 2021 & 25.000 KR: ELSK

For andet år i træk, løber ELSK med Årets Publikumspris. Vinderen er valgt via en online afstemning på salling.dk, hvor alle har kunne stemme på deres favoritbrand blandt de nominerede til Årets Brand. Prisen går derfor til det brand med bredest opbakning. Det thy-baserede brand ELSK har en vision om at skabe tøj, som belaster miljøet mindst muligt, og som deres kunder vil holde af og passe på. ELSK har stor fokus på valget af det rigtige materiale i det rigtige tidsløse design, der holder i mange år. De arbejder bl.a. derfor i materialerne Tencel, Seacell, genanvendt og økologisk bomuld. Som brandnavnet og denne pris foreskriver, elsker ELSKs kunder deres tøj. Prisen blev modtaget af CEO Lars Riis, Sales Manager Emil Fjord og Sales Manager Mikkel Vilhelmsen.

“Jeg er glad for at Salling igen i år kunne sætte rammerne for både en prisoverrækkelse og en hel eventuge med fokus på mode skabt med fokus på mere bæredygtig mode. Igen i år var barren sat højt, og jeg vil gerne give en stor tak til vores jury, de nominerede brands, designtalenter, de fire designskoler og de personer og brands i modebranchen, der endnu engang i år har vist stor opbakning til Salling Future Friendly. Det er vores ambition at fortsætte med at inspirere og motivere både branchen og vores kunder til fremtidig positiv forandring. Jeg er stolt over, at Salling igen i år har været med til at sætte dette vigtige emne på dagsordenen", siger Marianne Bedsted, CEO Salling

Salling ønsker alle tre vindere et STORT tillykke med prisen. Salling Future Friendly Award er skabt for at inspirere og motivere både brands & forbrugere til at tage ansvar og gå forrest i rejsen mod en mere bæredygtig modebranche. Det er Sallings forhåbning, at alle vindere og nominerede vil fortsætte med at have fokus på området, og at priserne vil give vinderne mulighed for at fortsætte deres bæredygtige udvikling. Salling Future Friendly Fashion Awards løber af stablen igen i 2022, hvor Salling i samarbejde med Salling Fondene endnu engang vil uddele priser til modebrands og talenter der arbejder med bæredygtighed.

Resten af ugen danner Salling Aarhus og Salling Aalborg rammerne for mere end 20 gratis events med bæredygtig mode som omdrejningspunkt. Følg programmet på salling.dk

Kontakter

Billeder

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling, BR og Wupti arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Cirka 50.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 11 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Netto’s klimamærkning giver kunder lyst til at handle mere klimavenligt30.9.2021 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Som landets første dagligvarekæde lancerede Netto i april ”Skyen” – en klimamærkning på fødevarer med formålet at guide kunderne mod mindre klimabelastende alternativer. Nu giver Netto erfaringerne – positive som negative – videre til politikere, kunder og den øvrige branche med håbet om, at de kan danne grundlag for en fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum