Danmarks største lynladepark etableres ved Storebæltsbroen

Elbilister kan se frem til en ladepark med central placering i forhold til trafikken på tværs af landet, når Sund & Bælt etablerer landets største lynladepark ved Knudshoved på Fyn. De første ladepladser forventes at være klar til brug i sommeren 2023.

Den nye ladepark vil, når den er fuldt udbygget, rumme hele 50 ladepladser, der opføres i to faser. Alle pladserne vil være udstyret med såkaldte lynladere, som kan levere en effekt på min. 150 kW. I første fase etableres 26 ladepladser, som forventes at være klar til anvendelse medio 2023. De sidste 24 ladepladser er planlagt til at blive etableret mellem 2025 og 2027. Den endelige tidsplan afhænger af udviklingen i elbilismen i Danmark og dermed af efterspørgslen af ladepladser.

Projektet understøtter regeringens infrastrukturplan 2035, der netop fremhæver ladeinfrastrukturen som en væsentlig faktor i forhold til at understøtte fremtidens grønne bilisme. Etableringen af ladeparken ved Storebælt bliver således et markant led i regeringens mission om at fremme den grønne omstilling og binde Danmark sammen for en voksende andel af elbilister.

Lynladeparkens centrale placering midt i landet betyder, at den forventes at blive anvendt hyppigt af både danske og udenlandske elbilister. Derfor får alle elbilister mulighed for at benytte ladestanderne til samme pris, uanset abonnement.

For Sund & Bælt er det vigtigt, at ladeparken kommer til at gøre en markant forskel for den grønne bilisme i Danmark. Vi vil gøre det så nemt som muligt for elbilister at benytte vores forbindelser på tværs af landet, og derfor skal alle, der ønsker at benytte ladeparken, naturligvis kunne gøre det på helt ens betingelser”, siger Mikkel Hemmingsen, CEO i Sund & Bælt.

Lynladeparken vil ud over personbiler kunne benyttes af eldrevne varebiler og mindre lastbiler samt af biler med påhængskøretøj såsom trailer, campingvogn m.v. Selve pladsen bliver desuden indrettet, så den fremstår indbydende, tryg og let tilgængelig for handicappede.

Storebæltsbroen lukkes kortvarigt natten til fredag10.1.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Natten til fredag testes de nye digitale skilte, som er sat op på Storebæltsforbindelsen til styring af trafikomlægning ved større uheld eller vejarbejder. Det vil medføre kortvarige lukninger af forbindelsen. Storebæltsbroen vil blive totalspærret i to korte intervaller i perioden mellem kl. 02.00 og 04.00 natten til fredag den 13. januar, hvor der vil være lukket for al biltrafik i 45 minutter i begge retninger. De digitale skilte er sammen med de mobile autoværn en del af den omfattende sikkerhedspakke, Sund & Bælt gennemfører med det formål at øge sikkerheden på Storebæltsbroen, både for trafikanter og for de medarbejdere, der arbejder med den løbende vedligeholdelse på broen. Der er i alt opsat 168 digitale skilte på forbindelsen, som bl.a. skal informere trafikanterne om nedsat hastighed og overhalingsforbud ved trafikomlægninger til dobbeltrettet trafik med ét spor i hver retning.

Sådan kommer juletrafikken til at se ud over Storebælt20.12.2022 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Julen nærmer sig med hastige skridt, og det betyder alt andet lige travlhed på de danske veje, når trafikanter krydser landet før, under og efter jul. Knap 190.000 bilister ventes at passere Storebæltsbroen fra den 23. til den 27. december. Få et overblik over, hvordan trafikken fordeler sig på broen henover juledagene. Prognoser for den kommende juletrafik viser, at de helt store rejsedage vil være den 23. december på vej til juleferie, og den 26., og 27. december vil være dagene, hvor flest ventes at køre hjem efter jul. Sund & Bælt er forberedt på juletrafikken, der traditionelt er forbundet med ekstra travlhed. Storebælts betalingsanlæg er derfor bemandet efter trafikprognoserne for at afvikle trafikken så gnidningsfrit som muligt. Vil man undgå ekstra ventetid ved betalingsanlægget, anbefaler chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen, at benytte de grønne Ekspresbaner, hvor det både er muligt at betale med bizz og nummerplade. - Det er en god idé at benytte automatisk betaling

Fritidstrafikken er tilbage på Storebæltsbroen28.11.2022 15:35:18 CET | Pressemeddelelse

I årets tredje kvartal er fritidstrafikken over Storebæltsbroen for første gang tilbage på niveau med 2019 og tiden før covid-19. Den høje vækst i lastbiltrafikken er aftagende på Storebæltsbroen, mens der fortsat er vækst for godstrafik på Øresundsbron. Samlet bidrager udviklingen positivt til resultatet for årets tredje kvartal. På Storebæltsbroen steg den samlede vejtrafik med 10,0 pct. i forhold til samme periode sidste år. Personbiltrafikken steg med 10,7 pct. og lastbiltrafikken med 4,5 pct. Indtægterne fra vejtrafikken var på 2.361 mio. kr. og steg 182 mio. kr. i forhold til de første ni måneder af 2021. Trafikken ligger for første gang på niveau med samme periode i 2019 før pandemien med kun 0,1 pct. til forskel. Vejindtægterne er 125 mio. kr. højere end samme periode i 2019. Omsætning fra jernbaneanlæg og havneanlæg var på 253 mio. kr., hvilket er på niveau med samme periode sidste år. På Øresundsbron steg trafikken med 55,0 pct. i forhold til samme periode i 2021. Personbiltr