Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest skal give unge lyst til at lave mad

Del

FoodJam på Roskilde Festival skal styrke unges madglæde. Denne gang udvides med Masterclasses for de nørdede og en festlig skaldyrs-tilsmagningsbattle med Claus Holm.

For 7. gang åbner FoodJam teltet op for Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival.

I modsætning til andre madboder på festivalen, så vælger man selv råvarer og går derefter i køkkenet – uden opskrifter, men med hjælp fra en ung kulinarisk vejleder og egne smagsløg.

Målet er at give de næste generationer lyst til at lave mad fra bunden, forklarer Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, der sammen med Coop, Änglamark og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge lyst på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

En undersøgelse blandt FoodJams deltagere viste netop, at deltagerne satte stor pris på fx at lære at filetere fisk og skære grøntsager. Af samme årsag er Coop partner i FoodJam.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret, men det kræver jo, at man ved, hvordan man bruger en fennikel eller en blåmusling. Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop.

Tilsmagning a la Claus Holm Traditionen tro vil den økologiske råvarebuffet bugne af frugt, grønt, krydderurter og hele fisk.

I år vil der desuden være masser af skaldyr og friske blæksprutter på buffeten i de såkaldte ’masterclasses’ hver eftermiddag, hvor man går i dybden med mere ukendte råvarer.

Mandag kl. 14 vil kokken Claus Holm lede en såkaldt ’tilsmagningsbattle’. Her dyster tre hold i kategorierne: ’FoodJams bedste clubsandwich med krabbe’, ’FoodJams bedste blåmuslinger - havets skattekiste’ og ikke mindst ’FoodJams bedste blæksprutte - snacksticks, ringe, fyldt blæksprutte’.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop. I alt har mere end 16.000 unge været med til køkkenfesten siden begyndelsen.

Hvis du vil med til FoodJam, så ring på 20733135.

FoodJam fakta

Her finder du FoodJam

Roskilde Festival

East City

Åbningstider

FoodJam slår dørene op søndag den 01. juli kl. 10.

Herefter åbent dagligt 10-23. Teltet lukker lørdag 07. juli kl. 23.

Aktiviteter

FoodJam - Danmarks største køkkenfest

  • Lav et måltid fra bunden baseret på grønt, fisk og skaldyr
  • Pris: 65 kr. 

Änglamark Brunch

  • Hver dag kl. 10-12
  • Lav din egen FoodJam Brunch baseret på økologisk grønt, æg og bacon
  • Pris: 65 kr.

FoodJam Masterclass

  • Hver dag fra 15-17
  • Her nørder vi med tilberedning af fx blæksprutter, øster, krabber, fjordrejer og vilde svampe.
  • Pris 65 kr.

 

FoodJam Pop-up

  • 11.30-16.30
  • Tilsmag din fiskesuppe baseret på rester fra FoodJam teltet.
  • Pris: 20 kr.
  • FoodJam Pop-up skifter bålplads hver dag på campingområdet.

Partnere

FoodJam er et samarbejde imellem Coop, Roskilde Festival og Madkulturen. 

Det siger de unge om FoodJam

I 2015 og igen i 2017 gennemførte henholdsvis Madkulturen og Coop en større undersøgelse blandt gæsterne på FoodJam. Begge viser overordnet samme resultat, og den seneste fra 2017 viser at:

  • 48 % har fået nyt råvarekendskab (her nævnes særligt ingredienser som kulmule og glaskål)
  • 51 % af de adspurgte vil anvende det nye råvarekendskab
  • 64 % har eksperimenteret med at lave nye retter
  • 51 % har fået lyst til at prøve nye råvarer derhjemme
  • 46 % har fået lyst til at prøve nye madlavningsteknikker (her nævnes primært filetering af fisk)

Hvad lærte deltagerne så? Fra 2015 undersøgelsen påpeger flest, at de lærte at:

  • Filetere og panere fisk
  • Tilberede muslinger
  • Rense og snitte grøntsager
  • Lave fiskefars og stege til frikadeller
  • Røre mayonnaise
  • Koge kompot/sylt af bær
  • Lave koldskål fra bunden
  • Blande og tilsmage dressing

Undersøgelsen fra 2017 er baseret på svar fra 125 personer. Undersøgelsen fra 2015 er baseret på svar fra 374 gæster. Undersøgelserne er gennemført umiddelbart efter Roskilde Festival.

KONTAKT

Pressen er velkommen til en tur igennem FoodJams køkken.

Bestil tid – eller hør mere:

 

Madkulturen

Morten Brink Iwersen

Kommunikation & presse

20 73 31 35

mortenb@madkulturen.dk

Coop

Karina Kvindal Johansen 61 70 32 17 karina.johansen@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

4386 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her og modtag pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Halvårsregnskab fra Coop Bank14.9.2018 13:15pressemeddelelse

Coop Bank har for første halvår 2018 opnået et resultat som forventet. Antallet af kunder er vokset med 16 procent, og banken havde pr. 30. juni 122.000 kunder. Det rentebærende udlån er siden årsskiftet øget med 15 procent til 887 millioner kr. Resultatet er en fremgang fra –19,8 millioner kr. efter skat i den tilsvarende periode 2017 til -13 millioner kr. i år. ”Vi er overordnet set tilfredse med udviklingen i årets første seks måneder. Vi kan konstatere en konstant høj interesse for vores produkter på grund af de lave omkostninger, den gode rente og høje gennemsigtighed,” siger adm. direktør Allan Nørholm, Coop Bank. Forbrugerrådet Tænk Penge kårede i april for andet år i træk Coop Bank som nr. 1, når det gælder forbrugslån. Det er CoopLån 20+ som er kåret som ”Bedst i Test” i en sammenligning af forbrugslån på 40.000 kr. i konkurrence med 21 andre pengeinstitutter og finansieringsselskaber. Coop Bank er for de 1,7 million medlemmer af Coop, der kan anvende banken via internet og te

Fakta klar med første bio-bærepose10.9.2018 07:57pressemeddelelse

Som den første landsdækkende kæde i Danmark tilbyder Fakta fra 10. september sine kunder en klimavenlig og genanvendelig bærepose. Den nye pose er plantebaseret, lavet af biobaseret PE (polyethylen baseret på sukkerør) modsat normale poser, der er baseret på olie, altså fossile ressourcer. Poserne er lavet af et fornybart materiale, og planterne har optaget CO2, imens de voksede, og derfor er poserne klimavenlige. Den plantebaserede polyethylen kommer fra sukkerrør, der er produceret under ordentlige forhold. Fakta vil fortsat også sælge den almindelige bærepose, der er 80 procent genanvendelig. Men den nye biopose sælges til samme pris, som den almindelige, 2,75 kr. ”Vi vil gerne gøre det lettere for vores kunder at være mere klimavenlige, når de handler i Fakta, uden at det skal koste dem ekstra. Vi ved, at omtanke for miljø og klima spiller en stadig større rolle for kunderne,” siger konst. kædedirektør John Hornbech Christensen, Fakta. Fakta har gennem det seneste år styrket sin po

Økologisk æbleproduktion crowfundede sig til 1,4 million kroner på seks timer14.8.2018 12:55pressemeddelelse

Bare seks timer efter, at Coop Crowdfunding havde udbudt projektet om flere økologiske æbler fra Fejø, var der rejst 1,4 millioner kroner. Pengene kommer fra 128 private investorer, der gerne vil støtte den økologiske produktion og samtidig have et udbytte på 3,25 procent i rente. Æbleproducent Laust Spandet Jensen er meget overrasket over, at det gik så hurtigt. ”Jeg fatter ikke, at der er så mange, der er interesseret. Men det er jo nok fordi, at Fejø æbler er rimelig kendt, og det der med at omlægge til økologi, det er noget, folk gerne vil,” siger Laust Spandet Jensen. Med den nye kapital kan Laust Spandet Jensen tilplante yderligere 8,5 ha jord til med æbletræer, der skal drives økologisk. I dag er der korn og raps på markerne. Der går ca. 5 år før æblerne er i butikkerne. Nicolai Jæpelt, der er projektleder ved Coop Crowdfunding, har aldrig set et projekt blive tegnet så hurtigt før. ”Det rammer en nerve, det der med at man kan støtte økologien, selv købe de æbler, der kommer ud

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum