Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest skal give unge lyst til at lave mad

Del
FoodJam på Roskilde Festival skal styrke unges madglæde. Denne gang udvides med Masterclasses for de nørdede og en festlig skaldyrs-tilsmagningsbattle med Claus Holm.

For 7. gang åbner FoodJam teltet op for Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival.

I modsætning til andre madboder på festivalen, så vælger man selv råvarer og går derefter i køkkenet – uden opskrifter, men med hjælp fra en ung kulinarisk vejleder og egne smagsløg.

Målet er at give de næste generationer lyst til at lave mad fra bunden, forklarer Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, der sammen med Coop, Änglamark og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge lyst på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

En undersøgelse blandt FoodJams deltagere viste netop, at deltagerne satte stor pris på fx at lære at filetere fisk og skære grøntsager. Af samme årsag er Coop partner i FoodJam.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret, men det kræver jo, at man ved, hvordan man bruger en fennikel eller en blåmusling. Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop.

Tilsmagning a la Claus Holm Traditionen tro vil den økologiske råvarebuffet bugne af frugt, grønt, krydderurter og hele fisk.

I år vil der desuden være masser af skaldyr og friske blæksprutter på buffeten i de såkaldte ’masterclasses’ hver eftermiddag, hvor man går i dybden med mere ukendte råvarer.

Mandag kl. 14 vil kokken Claus Holm lede en såkaldt ’tilsmagningsbattle’. Her dyster tre hold i kategorierne: ’FoodJams bedste clubsandwich med krabbe’, ’FoodJams bedste blåmuslinger - havets skattekiste’ og ikke mindst ’FoodJams bedste blæksprutte - snacksticks, ringe, fyldt blæksprutte’.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop. I alt har mere end 16.000 unge været med til køkkenfesten siden begyndelsen.

Hvis du vil med til FoodJam, så ring på 20733135.

FoodJam fakta

Her finder du FoodJam

Roskilde Festival

East City

Åbningstider

FoodJam slår dørene op søndag den 01. juli kl. 10.

Herefter åbent dagligt 10-23. Teltet lukker lørdag 07. juli kl. 23.

Aktiviteter

FoodJam - Danmarks største køkkenfest

  • Lav et måltid fra bunden baseret på grønt, fisk og skaldyr
  • Pris: 65 kr. 

Änglamark Brunch

  • Hver dag kl. 10-12
  • Lav din egen FoodJam Brunch baseret på økologisk grønt, æg og bacon
  • Pris: 65 kr.

FoodJam Masterclass

  • Hver dag fra 15-17
  • Her nørder vi med tilberedning af fx blæksprutter, øster, krabber, fjordrejer og vilde svampe.
  • Pris 65 kr.

 

FoodJam Pop-up

  • 11.30-16.30
  • Tilsmag din fiskesuppe baseret på rester fra FoodJam teltet.
  • Pris: 20 kr.
  • FoodJam Pop-up skifter bålplads hver dag på campingområdet.

Partnere

FoodJam er et samarbejde imellem Coop, Roskilde Festival og Madkulturen. 

Det siger de unge om FoodJam

I 2015 og igen i 2017 gennemførte henholdsvis Madkulturen og Coop en større undersøgelse blandt gæsterne på FoodJam. Begge viser overordnet samme resultat, og den seneste fra 2017 viser at:

  • 48 % har fået nyt råvarekendskab (her nævnes særligt ingredienser som kulmule og glaskål)
  • 51 % af de adspurgte vil anvende det nye råvarekendskab
  • 64 % har eksperimenteret med at lave nye retter
  • 51 % har fået lyst til at prøve nye råvarer derhjemme
  • 46 % har fået lyst til at prøve nye madlavningsteknikker (her nævnes primært filetering af fisk)

Hvad lærte deltagerne så? Fra 2015 undersøgelsen påpeger flest, at de lærte at:

  • Filetere og panere fisk
  • Tilberede muslinger
  • Rense og snitte grøntsager
  • Lave fiskefars og stege til frikadeller
  • Røre mayonnaise
  • Koge kompot/sylt af bær
  • Lave koldskål fra bunden
  • Blande og tilsmage dressing

Undersøgelsen fra 2017 er baseret på svar fra 125 personer. Undersøgelsen fra 2015 er baseret på svar fra 374 gæster. Undersøgelserne er gennemført umiddelbart efter Roskilde Festival.

KONTAKT

Pressen er velkommen til en tur igennem FoodJams køkken.

Bestil tid – eller hør mere:

 

Madkulturen

Morten Brink Iwersen

Kommunikation & presse

20 73 31 35

mortenb@madkulturen.dk

Coop

Karina Kvindal Johansen 61 70 32 17 karina.johansen@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye