Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest skal give unge lyst til at lave mad

Del

FoodJam på Roskilde Festival skal styrke unges madglæde. Denne gang udvides med Masterclasses for de nørdede og en festlig skaldyrs-tilsmagningsbattle med Claus Holm.

For 7. gang åbner FoodJam teltet op for Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival.

I modsætning til andre madboder på festivalen, så vælger man selv råvarer og går derefter i køkkenet – uden opskrifter, men med hjælp fra en ung kulinarisk vejleder og egne smagsløg.

Målet er at give de næste generationer lyst til at lave mad fra bunden, forklarer Judith Kyst, der er direktør i Madkulturen, der sammen med Coop, Änglamark og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge lyst på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

En undersøgelse blandt FoodJams deltagere viste netop, at deltagerne satte stor pris på fx at lære at filetere fisk og skære grøntsager. Af samme årsag er Coop partner i FoodJam.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret, men det kræver jo, at man ved, hvordan man bruger en fennikel eller en blåmusling. Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop.

Tilsmagning a la Claus Holm Traditionen tro vil den økologiske råvarebuffet bugne af frugt, grønt, krydderurter og hele fisk.

I år vil der desuden være masser af skaldyr og friske blæksprutter på buffeten i de såkaldte ’masterclasses’ hver eftermiddag, hvor man går i dybden med mere ukendte råvarer.

Mandag kl. 14 vil kokken Claus Holm lede en såkaldt ’tilsmagningsbattle’. Her dyster tre hold i kategorierne: ’FoodJams bedste clubsandwich med krabbe’, ’FoodJams bedste blåmuslinger - havets skattekiste’ og ikke mindst ’FoodJams bedste blæksprutte - snacksticks, ringe, fyldt blæksprutte’.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop. I alt har mere end 16.000 unge været med til køkkenfesten siden begyndelsen.

Hvis du vil med til FoodJam, så ring på 20733135.

FoodJam fakta

Her finder du FoodJam

Roskilde Festival

East City

Åbningstider

FoodJam slår dørene op søndag den 01. juli kl. 10.

Herefter åbent dagligt 10-23. Teltet lukker lørdag 07. juli kl. 23.

Aktiviteter

FoodJam - Danmarks største køkkenfest

  • Lav et måltid fra bunden baseret på grønt, fisk og skaldyr
  • Pris: 65 kr. 

Änglamark Brunch

  • Hver dag kl. 10-12
  • Lav din egen FoodJam Brunch baseret på økologisk grønt, æg og bacon
  • Pris: 65 kr.

FoodJam Masterclass

  • Hver dag fra 15-17
  • Her nørder vi med tilberedning af fx blæksprutter, øster, krabber, fjordrejer og vilde svampe.
  • Pris 65 kr.

 

FoodJam Pop-up

  • 11.30-16.30
  • Tilsmag din fiskesuppe baseret på rester fra FoodJam teltet.
  • Pris: 20 kr.
  • FoodJam Pop-up skifter bålplads hver dag på campingområdet.

Partnere

FoodJam er et samarbejde imellem Coop, Roskilde Festival og Madkulturen. 

Det siger de unge om FoodJam

I 2015 og igen i 2017 gennemførte henholdsvis Madkulturen og Coop en større undersøgelse blandt gæsterne på FoodJam. Begge viser overordnet samme resultat, og den seneste fra 2017 viser at:

  • 48 % har fået nyt råvarekendskab (her nævnes særligt ingredienser som kulmule og glaskål)
  • 51 % af de adspurgte vil anvende det nye råvarekendskab
  • 64 % har eksperimenteret med at lave nye retter
  • 51 % har fået lyst til at prøve nye råvarer derhjemme
  • 46 % har fået lyst til at prøve nye madlavningsteknikker (her nævnes primært filetering af fisk)

Hvad lærte deltagerne så? Fra 2015 undersøgelsen påpeger flest, at de lærte at:

  • Filetere og panere fisk
  • Tilberede muslinger
  • Rense og snitte grøntsager
  • Lave fiskefars og stege til frikadeller
  • Røre mayonnaise
  • Koge kompot/sylt af bær
  • Lave koldskål fra bunden
  • Blande og tilsmage dressing

Undersøgelsen fra 2017 er baseret på svar fra 125 personer. Undersøgelsen fra 2015 er baseret på svar fra 374 gæster. Undersøgelserne er gennemført umiddelbart efter Roskilde Festival.

KONTAKT

Pressen er velkommen til en tur igennem FoodJams køkken.

Bestil tid – eller hør mere:

 

Madkulturen

Morten Brink Iwersen

Kommunikation & presse

20 73 31 35

mortenb@madkulturen.dk

Coop

Karina Kvindal Johansen 61 70 32 17 karina.johansen@coop.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

51594468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

fakta Harrislee holder døgnåbent hele sommeren24.4.2019 06:45:00 CESTPressemeddelelse

Fra 1. maj kan man købe såvel dagligvarer som de klassiske grænsevarer døgnet rundt i fakta Harrislee, lige syd for den dansk-tyske grænse (ved Padborg). Dermed bliver det muligt for danskere altid at kunne proviantere uanset, hvornår de er på vej på ferie sydpå eller på vej hjem til Danmark. ”Vi ved, at der er mange af vores danske kunder, der gerne vil undgå at spekulere på, om de kan nå at købe deres dagligvarer – uanset om de er på vej til eller fra ferie,” siger salgsdirektør Per Boesen, fakta Tyskland. fakta Harrislee er den eneste af grænsehandelsbutikkerne, der holder døgnåbent fra 1. maj. Butikken adskiller sig fra andre butikker i området ved at have et stort udvalg af almindelige dagligvarer som frisk frugt & grønt, kød, samt grænsens største udvalg af økologiske varer – foruden de traditionelle grænsehandelsvarer. Normalt holder butikken åben for 7-22. Fra 1. maj vil der kun være lukket mellem lørdag midnat og søndag formiddag kl. 11 (det kræver tysk lov). Resten af ugen vi

Coop.dk udfordrer discount på økologi-priser23.4.2019 00:00:00 CESTPressemeddelelse

Det bliver nu muligt at få leveret økologiske varer direkte til døren til samme pris som i discountbutikkerne. Det er Coop.dk MAD, der lancerer knapt 300 nye varer til samme priser som i fakta, hvoraf over 200 af dem er økologiske. ”Vores kunder går mere op i økologi end landsgennemsnittet. Derfor har det altid været afgørende for os at have et stort udvalg af økologiske varer. Men vi vil også gerne tilbyde økologi til lavere priser. Vi gør derfor op med, at det skal være dyrere at købe økologi på nettet,” siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk MAD. Derfor lancerer Coop.dk MAD serien af økologiske/miljømærkede kvalitetsvarer fra Fakta, 365, til samme pris som i discountkæden. Varerne, som vil være alt lige fra økologisk mælk og avocado til pasta og personlig pleje, kan bestilles her i dag: https://mad.coop.dk/ https://mad.coop.dk/ Coop.dk MAD åbnede i 2016 med ”alt det bedste fra Coop” i form af ca. 8.000 forskellige dagligvarer, herunder også de bedste og mest populære Irma-

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum