Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival

Del
Unge skal kokkerere med blæksprutter og blåmuslinger sammen med Madkulturen, Coop og Änglamark på årets Roskilde Festival

FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest, der skal styrke unges madglæde. I år er der fokus på fisk og skaldyr.

Er du sulten, så er der et alternativ til lange køer foran madboderne på Roskilde Festival.

For 7. gang slår Madkulturen i samarbejde med Coop og Änglamark teltdugen op til Danmarks største køkkenfest, hvor man selv vælger råvarer og tilbereder maden.

FoodJam handler om at styrke de unges madglæde og øge råvarekendskabet, og siden første gang har mere end 13.000 unge været igennem køkkenteltet.

Her står kulinariske vejledere klar og introducerer den overdådige økologiske buffet med grøntsager, krydderurter, skaldyr og hele friske fisk, og guider dig igennem tilberedningen.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret. På FoodJam viser vi, at det sagtens kan forenes med få penge og med få råvarer”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop, der sammen med Madkulturen og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, tilføjer hun.

Fisk og skaldyr Det får de rig mulighed for i år, hvor råvarebuffeten udvides med masser af vilde svampe og friske skaldyr; blandt andet østers, krabber, fjordrejer og blæksprutter.

Disse råvarer er ikke de mest kendte. Derfor vil de komme på buffeten om eftermiddagen, hvor FoodJam afholder specielle masterclass sessions, som går i dybden med tilberedningsmetoder.

”Vi vil gerne give unge flere kompetencer i køkkenet. På FoodJam viser vi, at madlavning af gode råvarer er lettere, end du tror, og lækrere, end du forestillede dig”, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der arbejder bredt for ’bedre mad til alle’.

En undersøgelse fra 2015 viste netop, at deltagerne satte stor pris på at lære at filetere fisk og rense og skære grøntsager.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

Bæredygtigt og lokale råvarer Imens FoodJam har fokus på at skabe et måltid og ’spise sammen’ ved langborde, så har man igen i år pop-op events ude i teltområderne, hvor der er fokus på bæredygtighed – eller sagt på dansk: vi ’spiser op’. Her simrer fiskesuppen over bålet baseret på rester fra FoodJam teltet. Suppen tvistes i fx en asiatisk, fransk eller sydafrikansk retning via et lille tilsmagningsbord.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop.

Yderligere information:

Karina Kvindal Johansen, Coop, 6170 3237 / karina.johansen@coop.dk

Morten Brink Iwersen, Madkulturen, 2073 3135 /mortenb@madkulturen.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Coop og brugsforeningernes driftsresultat for 2023: Lille fremgang men stadig klart utilfredsstillende20.4.2024 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Med et samlet driftsresultat (EBIT før ekstraordinære nedskrivninger) på – 761 mio. kr. mod -1.034 mio. kr. i 2022 blev 2023 et skuffende år for Coop Familien. For Coop Danmark A/S blev driftsresultatet før særlige nedskrivninger på samme niveau som sidste år. EBIT-resultatet blev -717 mio. kr. mod -722 mio. kr. året før. For de selvstændige brugsforeninger var der dog tale om en forbedring. Her blev resultatet efter skat forbedret fra et underskud på 192 mio. kr. til et overskud på 21 mio. kr. Den samlede omsætning for Coop og brugsforeningerne blev fastholdt på samme niveau, 46,6 mia. kr. (ekskl. moms) mod 46,9 mia. kr. året før. Det er på trods af nedlukning af Irma og Coop.dk MAD, hvilket har betydet en omsætningsfremgang på 7 procent for sammenlignelige butikker og tilfredsstillende udvikling i markedsandel. Men det samlede driftsresultat ender alligevel med at blive stærkt utilfredsstillende. Det er påvirket af investeringen i ombygninger, engangsomkostninger til lukning af aktiv

365discount styrker ledelsen med ny salgsdirektør fra konkurrent17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Kenn Birkebæk er ansat om ny salgsdirektør i 365discount. Det sker som et led i en strategisk tilpasning, hvor Kenns rolle bliver at optimere og effektivisere butiksdriften i kædens butikker på tværs af landet. Kenn Birkebæk bringer næsten ni års erfaring fra Netto med sig, hvor han senest har varetaget rollen som Group Director. Udskiftningen i ledelsen kommer som svar på behovet for en ny profil i takt med ændringer i strategien og organisationen. Kenn Birkebæk tiltræder 1. maj 2024. "Vi er overbeviste om, at Kenns baggrund og erfaring vil være en værdifuld tilføjelse, der kan bidrage til udviklingen af et velfungerende lederteam, der ikke kun leverer resultater, men også trives og føler sig involverede," udtaler Michael Tilsted, kædedirektør i 365discount. Som følge af dette fratræder hidtidig salgsdirektør Jannich Larsen pr. dags dato. ”Jannich har været en vigtig del af vores implementering og har bidraget betydeligt til 365discounts succeser. Vi er taknemmelige for den tid og det

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye