Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival

Del

Unge skal kokkerere med blæksprutter og blåmuslinger sammen med Madkulturen, Coop og Änglamark på årets Roskilde Festival

FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest, der skal styrke unges madglæde. I år er der fokus på fisk og skaldyr.

Er du sulten, så er der et alternativ til lange køer foran madboderne på Roskilde Festival.

For 7. gang slår Madkulturen i samarbejde med Coop og Änglamark teltdugen op til Danmarks største køkkenfest, hvor man selv vælger råvarer og tilbereder maden.

FoodJam handler om at styrke de unges madglæde og øge råvarekendskabet, og siden første gang har mere end 13.000 unge været igennem køkkenteltet.

Her står kulinariske vejledere klar og introducerer den overdådige økologiske buffet med grøntsager, krydderurter, skaldyr og hele friske fisk, og guider dig igennem tilberedningen.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret. På FoodJam viser vi, at det sagtens kan forenes med få penge og med få råvarer”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop, der sammen med Madkulturen og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, tilføjer hun.

Fisk og skaldyr Det får de rig mulighed for i år, hvor råvarebuffeten udvides med masser af vilde svampe og friske skaldyr; blandt andet østers, krabber, fjordrejer og blæksprutter.

Disse råvarer er ikke de mest kendte. Derfor vil de komme på buffeten om eftermiddagen, hvor FoodJam afholder specielle masterclass sessions, som går i dybden med tilberedningsmetoder.

”Vi vil gerne give unge flere kompetencer i køkkenet. På FoodJam viser vi, at madlavning af gode råvarer er lettere, end du tror, og lækrere, end du forestillede dig”, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der arbejder bredt for ’bedre mad til alle’.

En undersøgelse fra 2015 viste netop, at deltagerne satte stor pris på at lære at filetere fisk og rense og skære grøntsager.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

Bæredygtigt og lokale råvarer Imens FoodJam har fokus på at skabe et måltid og ’spise sammen’ ved langborde, så har man igen i år pop-op events ude i teltområderne, hvor der er fokus på bæredygtighed – eller sagt på dansk: vi ’spiser op’. Her simrer fiskesuppen over bålet baseret på rester fra FoodJam teltet. Suppen tvistes i fx en asiatisk, fransk eller sydafrikansk retning via et lille tilsmagningsbord.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop.

Yderligere information:

Karina Kvindal Johansen, Coop, 6170 3237 / karina.johansen@coop.dk

Morten Brink Iwersen, Madkulturen, 2073 3135 /mortenb@madkulturen.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

51594468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Irma vil give stor rabat ved selv små prisfejl18.6.2019 06:00:00 CESTPressemeddelelse

Irma tager et nyt middel i brug for at undgå, at kunderne kommer til at betale en anden pris, end den der står ved varen. Fremover får kunderne en voucher – en kupon – der giver 10 procent rabat på hele det næste køb i butikken. Det betyder, at hvis man kommer til at betale for meget for en vare, så får man mere end normal kompensation ved næste køb Initiativet kommer efter, at en undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk har vist, at hver 4. kunde siger, at de hyppigt oplever prisfejl i supermarkedet. En analyse som You Gov lavede for dagbladet BT i februar i år viste, at færrest oplever fejl i Irma. ”Ganske vist kommer vi som regel bedst ud, når prisfejl bliver testet i forskellige sammenhænge. Men vi ved også, at det er noget af det, der irriterer vores kunder allermest. Og fejl kan ske for selv den bedste. Når det sker, er vi glade for, at blive gjort opmærksomme på det, så vi kan blive endnu bedre. Det er derfor, at kunden altså nu får en kompensation, der kan mærkes – af både kunden o

Coop: Det bliver et Folkemøde i bæredygtighedens tegn12.6.2019 13:30:45 CESTPressemeddelelse

Kan plastik være bæredygtigt, er sagen plantebøf, hvis vi alle dropper koteletterne, og kan virksomheder samarbejde sig til større bæredygtighed? Det er nogle af de emner, der er til debat i Coops telt foran Brugsen i Allinge under årets Folkemøde 13.-16. juni, hvor Coops huskokke laver mad, der flugter med debattemaet. ”Årets Folkemøde bliver for alvor i klimaets og bæredygtighedens tegn, og det er en enestående chance for at mødes og flytte noget sammen. Jeg er på Folkemødet for at møde nogle af Coops 1,8 mio. medlemmer og medejere, og for at drøfte idéer og holdninger til nye fælles løsninger. 61 procent af danskerne er bekymret for klimaet, og fordi vi i Coop er så tæt på borgernes hverdag, kan vi sammen skubbe meget på den dagsorden – og puffe politikerne i den rigtige retning, når der er behov for det,” siger Coops formand Lasse Bolander. På Folkemødet arbejder Coop, Røde Kors, Dansk Retursystem og Foreningen Folkemøde sammen om at samle pant ind til fordel for verdens udsatte. D

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum