Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival

Del

Unge skal kokkerere med blæksprutter og blåmuslinger sammen med Madkulturen, Coop og Änglamark på årets Roskilde Festival

FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest, der skal styrke unges madglæde. I år er der fokus på fisk og skaldyr.

Er du sulten, så er der et alternativ til lange køer foran madboderne på Roskilde Festival.

For 7. gang slår Madkulturen i samarbejde med Coop og Änglamark teltdugen op til Danmarks største køkkenfest, hvor man selv vælger råvarer og tilbereder maden.

FoodJam handler om at styrke de unges madglæde og øge råvarekendskabet, og siden første gang har mere end 13.000 unge været igennem køkkenteltet.

Her står kulinariske vejledere klar og introducerer den overdådige økologiske buffet med grøntsager, krydderurter, skaldyr og hele friske fisk, og guider dig igennem tilberedningen.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret. På FoodJam viser vi, at det sagtens kan forenes med få penge og med få råvarer”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop, der sammen med Madkulturen og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, tilføjer hun.

Fisk og skaldyr Det får de rig mulighed for i år, hvor råvarebuffeten udvides med masser af vilde svampe og friske skaldyr; blandt andet østers, krabber, fjordrejer og blæksprutter.

Disse råvarer er ikke de mest kendte. Derfor vil de komme på buffeten om eftermiddagen, hvor FoodJam afholder specielle masterclass sessions, som går i dybden med tilberedningsmetoder.

”Vi vil gerne give unge flere kompetencer i køkkenet. På FoodJam viser vi, at madlavning af gode råvarer er lettere, end du tror, og lækrere, end du forestillede dig”, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der arbejder bredt for ’bedre mad til alle’.

En undersøgelse fra 2015 viste netop, at deltagerne satte stor pris på at lære at filetere fisk og rense og skære grøntsager.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

Bæredygtigt og lokale råvarer Imens FoodJam har fokus på at skabe et måltid og ’spise sammen’ ved langborde, så har man igen i år pop-op events ude i teltområderne, hvor der er fokus på bæredygtighed – eller sagt på dansk: vi ’spiser op’. Her simrer fiskesuppen over bålet baseret på rester fra FoodJam teltet. Suppen tvistes i fx en asiatisk, fransk eller sydafrikansk retning via et lille tilsmagningsbord.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop.

Yderligere information:

Karina Kvindal Johansen, Coop, 6170 3237 / karina.johansen@coop.dk

Morten Brink Iwersen, Madkulturen, 2073 3135 /mortenb@madkulturen.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen13.2.2019 12:00:00Pressemeddelelse

Jesper Gottschalck er udnævnt til ny salgsdirektør for Danmarks største supermarkedskæde, SuperBrugsen, pr. 1. april. Jesper Gottschalck er 38 år, og kommer fra en stilling som salgsdirektør for fakta, region Syd, et job han har haft de seneste tre år. Før da var han salgschef i to år i kæden, og inden havde han en 10 år lang karriere i forsvaret. Han er i gang med at tage en MBA. ”At arbejde med supermarkedsformatet i en kæde i vækst og sikre samspillet mellem brugsforeningerne og Coop, synes jeg er attraktivt og spændende,” siger Jesper Gottschalck. Han skal køre parløb med kædedirektør Jesper K. Andersen. ”Jeg er glad for, at Jesper vil være med. SuperBrugsen satser på to ting i disse år: At vinde hverdagen tilbage fra discount – og udvikle vores særpræg. Ikke mindst til det første har Jesper dyb viden og indsigt, som vi vil nyde godt af,” siger Jesper K. Andersen. Jesper Gottschalck efterfølger Ole Ebdrup Andreasen, der skal være direktør for Brugsforeningen for Middelfart og Omegn

Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode7.2.2019 07:00:00Pressemeddelelse

Medlemmerne af Coop får automatisk samlemærker, for hver 50 kr. de køber varer for i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, LokalBrugsen, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD. Men efter at medlemmer ikke får mærkerne fysisk, men digitalt, så hober besparelserne sig op. Lige nu har medlemmerne således 1,63 milliard kr. i ubenyttede samlemærker. Med samlemærkerne kan kunderne købe kendte mærkevarer med op til 78 procents rabat. I øjeblikket er det kvalitetsglas fra Spiegelau, man kan få meget billigt ved hjælp af samlemærkerne. ”Mange kunder er nok ikke klar over, at de har denne mulighed. Derfor vil vi godt gøre opmærksom på, at der er et stort uudnyttet potentiale for at gøre et godt køb,” siger loyalitets manager Thomas W. Pohlentz, Coop. Selv om kunderne har brugt samlemærker til at købe flere hundrede tusinde Spiegelau glas i den aktuelle kampagne, er der stadig mulighed for at bruge de ubenyttede samlemærker frem til 8. marts. Senere på året kommer der nye kampagner for kendte mærk

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum