Coop Danmark A/S

Danmarks største køkkenfest på Roskilde Festival

Del

Unge skal kokkerere med blæksprutter og blåmuslinger sammen med Madkulturen, Coop og Änglamark på årets Roskilde Festival

FoodJam på Roskilde Festival er Danmarks største køkkenfest, der skal styrke unges madglæde. I år er der fokus på fisk og skaldyr.

Er du sulten, så er der et alternativ til lange køer foran madboderne på Roskilde Festival.

For 7. gang slår Madkulturen i samarbejde med Coop og Änglamark teltdugen op til Danmarks største køkkenfest, hvor man selv vælger råvarer og tilbereder maden.

FoodJam handler om at styrke de unges madglæde og øge råvarekendskabet, og siden første gang har mere end 13.000 unge været igennem køkkenteltet.

Her står kulinariske vejledere klar og introducerer den overdådige økologiske buffet med grøntsager, krydderurter, skaldyr og hele friske fisk, og guider dig igennem tilberedningen.

”Vi vil gerne give vores kunder lyst til at spise endnu mere varieret. På FoodJam viser vi, at det sagtens kan forenes med få penge og med få råvarer”, siger Pia Niemann, der er marketingdirektør i Coop, der sammen med Madkulturen og Roskilde Festival står bag FoodJam.

”Det ville jo være smukt, hvis den næste generation kan flere end de ti retter, som danskerne tilbereder igen og igen”, tilføjer hun.

Fisk og skaldyr Det får de rig mulighed for i år, hvor råvarebuffeten udvides med masser af vilde svampe og friske skaldyr; blandt andet østers, krabber, fjordrejer og blæksprutter.

Disse råvarer er ikke de mest kendte. Derfor vil de komme på buffeten om eftermiddagen, hvor FoodJam afholder specielle masterclass sessions, som går i dybden med tilberedningsmetoder.

”Vi vil gerne give unge flere kompetencer i køkkenet. På FoodJam viser vi, at madlavning af gode råvarer er lettere, end du tror, og lækrere, end du forestillede dig”, siger Judith Kyst, direktør for Madkulturen, der arbejder bredt for ’bedre mad til alle’.

En undersøgelse fra 2015 viste netop, at deltagerne satte stor pris på at lære at filetere fisk og rense og skære grøntsager.

”Hvis du ikke kan lave mad selv, så udliciterer du populært sagt din sundhed til andre. Derfor handler FoodJam om én ting: at give de unge mod på at gå i køkkenet og lave mad fra bunden”, siger Judith Kyst.

Bæredygtigt og lokale råvarer Imens FoodJam har fokus på at skabe et måltid og ’spise sammen’ ved langborde, så har man igen i år pop-op events ude i teltområderne, hvor der er fokus på bæredygtighed – eller sagt på dansk: vi ’spiser op’. Her simrer fiskesuppen over bålet baseret på rester fra FoodJam teltet. Suppen tvistes i fx en asiatisk, fransk eller sydafrikansk retning via et lille tilsmagningsbord.

FoodJam bruger udelukkende økologiske og så vidt muligt lokale råvarer leveret af Coop.

Yderligere information:

Karina Kvindal Johansen, Coop, 6170 3237 / karina.johansen@coop.dk

Morten Brink Iwersen, Madkulturen, 2073 3135 /mortenb@madkulturen.dk

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

5159 4468

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Reklamebranchen skal ændre praksis for reklamefotos efter dom i Højesteret18.12.2018 12:37Pressemeddelelse

Højesteret har i dag underkendt 40 års praksis for brug af genstande som f.eks. tallerkner og skåle i reklamefotos. Det sker i en sag anlagt af designeren og keramikeren Kasper Würtz mod Coop. I nogle tilbudsaviser og på nogle emballager havde Coop anvendt en skål eller en tallerken lavet af Würtz som regi/baggrund i reklamer for koncernens madvarer. For eksempel kunne man på en reklame for flåede tomater se noget af en skål fra Kasper Würtz. Med dagens dom har Højesteret fulgt den linje, som Sø- og Handelsretten havde lagt, og som betyder, at Coop ikke kan bruge Kasper Würtz' skåle og tallerkener, medmindre de kun i meget begrænset omfang er synlige i reklamen. For den brug, der overskred denne grænse, stadfæster Højesteret, at Coop skal betale et vederlag på kr. 200.000 til Kasper Würtz, der dog havde krævet 1,75 million kr. af Coop. Coop ankede Sø- og Handelsrettens dom, fordi man havde fulgt en mere end 40-årig fast branchesædvane for reklamefotos, hvor man har brugt brugsting, der

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum