Danmarks største julefrokost for socialt udsatte

Over 100 Netto-butikker donere overskudsmad til en række organisationer i julen. Sammen med Netto inviterer de op mod 1.000 socialt udsatte i juledagene.

Juleaftensmorgen, den 24. december, vil Nettos velkendte gule lastbiler blive fyldt med overskudsmad fra Netto-butikker over hele landet. Overskudsmaden er alt den mad, der ikke vil kunne holde sig pga. julens mange helligdage, og de mange tons mad vil blive kørt ud til væresteder hos Kirkens Korshær, Røde Kors Bornholm og Kofoeds Skole. Her vil det potentielle madspild blive forvandlet til julefrokoster for socialt udsatte og trængte familier.

”Alle fortjener en god jul – og det håber vi, at vores maddonationer kan være et bidrag til. Derfor mener vi, at det er oplagt, at vi giver vores friske overskudsvarer til socialt udsatte,” siger Brian Seemann Broe, Landedirektør hos Netto.

Der afholdes 12 frokoster landet over, hvor op mod 1.000 mennesker vil få serveret en stor buffet. Julefrokosterne arrangeres i fællesskab mellem frivillige hos Kirkens Korshær, FødevareBanken, Røde Kors Bornholm og Kofoeds Skole i København. En række af Danmarks dygtigste kokke, bl.a. Søren Gericke, Thomas Parry og Michael Miv Pedersen, vil forvandle det potentielle madspild til spændende måltider.

”Det gør mig virkelig stolt, at vi har langt over 100 medarbejdere, der sorterer madvarer på deres fridag juleaftensmorgen. Vores butikspersonale deltager både fordi, de gerne vil hjælpe med at nedbringe madspildet, og fordi de gerne vil hjælpe de socialt udsatte i deres nærområde. Det er tredje gang, at vi donerer mad i en højtid, og opbakningen har aldrig været større,” uddyber Brian Seemann Broe.

Det er bl.a. kok, Søren Gericke, der skal være med til at lave maden hos Kirkens Korshær.

”Projektet giver bare rigtig god mening. Netto får gjort noget ved sit madspild – et problem vi alle burde tage mere seriøst – og vi gør noget for dem, som har brug for ekstra kærlighed i julen. Jeg skal gøre mit til, at vi får en god dag, der taler til hjertet og maven frem for hjernen,”, siger Søren Gericke.

FødevareBanken, der til dagligt modtager fødevarer fra Netto og sikrer, at overskudsmad kommer andre til gode, hjælper med at rekruttere frivillige, som skal assistere kokkene med madlavningen på værestederne. Det forventes, at der i alt deltager over 250 frivillige i arrangementet, og op mod 1.000 vil blive bespist.

I løbet af november og december har Netto sat sig for at indsamle 250.000 måltider mad til socialt udsatte. Donationen af overskudsmad til Kirkens Korshær er en lille del af indsatsen.

Netto er den første dagligvarekæde, som har offentliggjort sine madspildstal, og kæden har en ambition om at reducere sit madspild med 50 procent inden 2030. I 2016 smed Netto 17.632 tons fødevarer ud, men i perioden fra 2014 til 2016 har Netto allerede reduceret sit madspild med 9,4 procent.

Julen er den sværeste tid for udsatte

I alt bliver der arrangeret 12 julefrokoster landet over. Derudover vil en række væresteder modtage maddonationer, der bruges til arrangementer i juledagene eller fryses ned og spreder glæde i 2018. Kirkens Korshær oplever, at presset på deres væresteder er vokset støt hen over de seneste par år. Flere og flere kommer både for at få mad, men også for socialt samvær i juledagene.

”Med det behov for hjælp vi oplever i julen, er det en stor hjælp at få doneret mad, så vores egne midler strækker længere og kan blive brugt til at skabe overskud et andet sted. Ud over et måltid kommer mange også for at finde nærvær og samvær hos os. Her tager medarbejdere og frivillige med åbne arme imod mennesker, som har brug for et måltid mad, en snak og varme”, siger Helle Christiansen, Korshærschef.

Tid og sted

Kirkens Korshær afholder to julefrokoster den 26. og 27. december i København. Det drejer sig om:

• Fedtekælderen på Christianshavn, Overgaden Oven Vandet 6A, 1415 Kbh. K, 26. dec.
  • Drejervej i Nordvest, Drejervej 6, 2400 Kbh. NV, 27. dec.

Kofoeds Skole afholder endvidere en stor julefrokost for 300 mennesker den 26. december i tidsrummet 12:00 – 15:00. Billetter kan afhentes hos Kofoeds Skole, Nyrnberggade 1, 2300 København S.

I alt afholder Netto, Røde Kors Bornholm og Kirkens Korshær julefrokoster i følgende byer:

• København (se ovenfor)
  • Helsingør: Stubbedamsvej 10, 3000 Helsingør, den 26. december
  • Ringsted: Sct. Knudsgade 3, 4100 Ringsted, den 27. december
  • Svendborg: Hjørnestuen, Ørkildsgade 27, 5700 Svendborg, den 26. december
  • Esbjerg: Exnergade 39, 6700 Esbjerg, den 26. december
  • Aarhus: Kirkens Korshær, Nørre Allé 25, 8000 Aarhus, den 26. december i
  • Herning: Fruehøjvej 33, 7400 Herning, den 27. december
  • Viborg: Sct. Leonisgade 8, 8800 Viborg, den 27. december
  • Aalborg: Søndergade 14, 9000 Aalborg, den 26. december

Aakirkeby: Ravnsgade 5, 3720 Aakirkeby, den 26. december.

Pressekontakter
Landedirektør Netto, Brian Seemann Broe, Dansk Supermarked Group, tlf. 87 78 50 02
Kirkens Korshær, Maja Einfeldt Molberg, tlf. 61 38 80 61
FødevareBanken, direktør Karen-Inger Thorsen, tlf. 23 40 89 51

Om Kirkens Korshær

Kirkens Korshær er 450 ansatte og 9.000 frivillige, som blandt andet driver varmestuer, herberger og genbrugsbutikker med glæde. Organisationens arbejde er baseret på det kristne menneskesyn og støttes af stat og kommuner, men finansieres grundlæggende af private midler, doneret af mennesker, som tror på den store værdi af de små gode øjeblikke. Læs mere om Kirkens korshærs arbejde på www.kirkenskorshaer.dk.

Om FødevareBanken

FødevareBanken er en non-profit organisation, der bekæmper madspild og madfattigdom i Danmark. På den ene side kasseres der dagligt enorme mængder mad i fødevarebranchen, hvilket betyder spild af ressourcer og en belastning for miljøet. På den anden side er en del af de dårligst stillede i vores samfund ofte frataget muligheden for et dagligt og nærende måltid, som har afgørende betydning for deres sundhed. Det kæmper vi for at ændre.

Netto er Danmarks foretrukne dagligvarekæde og største leverandør af økologi til de danske husstande. Det er vi stolte af. Lige siden Netto slog dørene op til den første butik i 1981, har danskerne taget godt imod idéen om, at alle skal have råd til kvalitet i hverdagen. Det betyder, at Netto er vokset og nu dækker hele Danmark med 462 butikker. I 1990 åbnede Netto sin første butik i udlandet, og i dag er der 1.300 Netto-butikker fordelt i Sverige, Tyskland og Polen. Netto er en del af Dansk Supermarked Group.

Seks plastikramte naturområder i København kommer med i national indsats29.8.2019 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Over sommeren har danskerne hjulpet Netto med at identificere naturområder i Danmark, som man mener, er belastet af plastikforurening. Nu har WWF Verdensnaturfondens plastikeksperter gennemgået de lokale nomineringer og udvalgt seks grønne områder i København og omegn, som Netto sammen med københavnerne vil give en kærlig hånd til World Cleanup Day 21. september. I alt rykker Netto ud til hele 31 plastikbelastede områder i hele Danmark på dagen.