Danmarks største herretøjsbrand gør øko-bomuld til en 2023-prioritet
For kalenderåret 2023 forventer JACK & JONES at øge sit forbrug af direct-to-farm bomuld anseligt. Hovedparten går til deres NOOS (Never Out Of Stock) program, som dækker cirka halvdelen af JACK & JONES’ samlede omsætning, og som fokuserer på styles, der kan bruges sæson efter sæson.
"Der er naturligvis mange områder, hvor vi fortsat kan forbedre os, men en udvikling som denne i et vanskeligt marked er ikke noget, vi blot skal bagatellisere," siger Anders Gam, Brand Director for JACK & JONES.
Direct-to-farmbomuld, som udmærker sig ved sporing gennem hele forsyningskæden – fra bomuldsmark til butik – repræsenterer nu mere end 25% af JACK & JONES’ forventede samlede mængde bomuld for det kommende år. Herretøjsmærket er således godt på vej til at nå BESTSELLERs Fashion FWD-mål om at 30% af det totale bomuldsforbrug skal komme fra økologisk bomuld eller såkaldt in-conversion bomuld i 2025.
”Det er en klar forpligtelse, og det signalerer, at dette er vejen frem. En af vores primære miljøpåvirkninger kommer fra de materialer, vi bruger, så det har en væsentlig betydning at gå fra konventionel bomuld til direct-to-farm,” siger Anders Gam.
18 millioner bomulds-t-shirts
Sidste år bookede JACK & JONES bomuld fra forskellige direct-to-farm-programmer svarende til 1.500 MT bomuldsfibre til deres NOOS-program.
"Vi vurderer, at det samlede antal vil stige til mere end 6.600 MT bomuldsfibre i 2023. Det svarer til hele 18,5 millioner bomulds-t-shirts," fortæller Gregory Simsick, NOOS Supply Chain Manager hos JACK & JONES.
“Langt størstedelen af denne volumen tilføres vores NOOS-program. Hver eneste gang vi konverterer en NOOS-style fra konventionel til direct-to-farm-bomuld, så vil procentdelen stige påfaldende på grund af den blotte størrelse af vores program."
Skaber et sikkert marked
Direct-to-farm er en indkøbsmodel benyttet af BESTSELLER til at skabe et sikkert marked for økologisk og in-conversion bomuld samt sikre en merbetaling til bomuldsbønderne. BESTSELLER oplevede sidste år et fald i sin samlede andel af økologisk bomuld – fra 21% i 2021 til 11% i 2022.
Sourcing af økologisk bomuld har givet udfordringer de seneste år, især gennem gængse sourcing-metoder, hvor branchen har oplevet integritetsproblemer. Samtidig viste nedgangen behov for en dedikeret direct-to-farm tilgang for at forbedre tallene for indeværende år.
”Tilgangen – hvor vi booker bomuldsfibre allerede forud for høstsæsonen – hjælper os med at sikre fremtidens udbud af ægte økologisk bomuld med langsigtet planlægning. Disse flerårige aftaler er samtidig også langt mere attraktive for bomuldsbønderne,” siger Danique Lodewijks, Senior Project Specialist hos BESTSELLER.
"Gennem direct-to-farm får vi indgående kendskab til, hvor vores råvarer kommer fra, de samfund, der dyrker dem, samt hvilken indflydelse vores investering har."
"Vi ser observerbare fordele for både afgrøder og jordbund. Samtidig reduceres miljøpåvirkningen fra bomuldsproduktionen gennem eksempelvis lokale uddannelsesprogrammer, vandeffektive dyrkningsmetoder og mindre brug af landbrugskemikalier."
Respons på ubalance
BESTSELLER vil fortsat øge sin direct-to-farm tilgang med forskellige partnere, såsom organisationerne Organic Cotton Accelerator (Indien) og CmiA Organic (Afrika) samt mangeårige leverandører som Bossa (Tyrkiet), Calik (Tyrkiet) og Artistic Milliners (Pakistan). Det sker som respons på den store globale ubalance mellem efterspørgsel og udbud af økologisk bomuld og for at sikre, at investeringerne direkte kommer de lokale landbrugssamfund til gode.
”Direct-to-farm fokuserer på meget mere end blot forsyningssikkerhed af økologisk bomuld. Det handler også om at støtte bomuldsbønder og forbedre deres levevilkår – til gavn for hele lokalsamfundet,” slutter Danique Lodewijks.
Fakta: Økologisk bomuld- Økologisk bomuld dyrkes ved hjælp af metoder og materialer med en reduceret miljøbelastning i forhold til konventionelle metoder. Økologiske produktionssystemer genopbygger og vedligeholder jordens frugtbarhed, sikrer biologisk forskelligartet landbrug og forbyder brug af syntetisk giftige pesticider og gødning samt gensplejsede frø.
- Tredjepartscertificeringsorganisationer verificerer, at økologiske producenter overholder strenge føderale regler, der omhandler metoder og materialer tilladt i økologisk produktion.
- Kun omkring én procent af verdens bomuld er dyrket og certificeret økologisk.
- For at tilskynde flere bomuldsbønder til at konvertere til økologisk bomuld, har BESTSELLER tilføjet bomuld, der er i proces til at blive økologisk – kaldet in-conversion bomuld – i sin portefølje af certificerede materialer.
- Lær mere om BESTSELLERs tilgang til bomulds-sourcing her.
Nøgleord
Billeder
Information om Bestseller A/S
Følg pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Bestseller A/S
Jesper Buchs unge iværksættere åbner unik butik med dansk modebrand3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
For første gang får studerende fra Jesper Buchs Iværksætterakademi en ganske særlig mulighed for at prøve kræfter med virkeligheden i den danske detailbranche, når de fra fredag den 5. april skal drive en modebutik i det centrale København helt på egen hånd. Projektet er skabt i samarbejde mellem blandt andre Jesper Buch og BESTSELLER-brandet SELECTED i en fælles ambition om at fremme dansk iværksætteri.
Serieiværksætter skal styrke BESTSELLER-brands jagt på nye kundegrupper12.2.2024 14:09:56 CET | Pressemeddelelse
Et ellers turbulent modemarked bremser ikke vækstambitionerne hos det BESTSELLER-ejede modebrand VILA, der nu overlader jagten på de mere kræsne forbrugere til iværksætteren og profilen Melissa Bech, som tidligere har bevist, at hun kan bygge stærke danske niche-modebrands.
Børns Vilkår modtager 600.000 kr. efter lancering af støttestrømper til børn22.1.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Danske forældres indkøb af børnestrømper har på få måneder genereret en donation til BørneTelefonen i Børns Vilkår på mere end 600.000 kr. Strømperne er solgt i NAME IT, en af landets største børnetøjskæder, som løbende støtter sårbare børn og unge gennem forskellige initiativer.
22-årig bokser vinder BESTSELLERs Olympiske Håb6.1.2024 22:29:37 CET | Pressemeddelelse
For 15. gang har BESTSELLER tildelt prisen 'BESTSELLERs Olympiske Håb' til en talentfuld dansk atlet. I år er det den 22-årige bokser Nikolai Terteryan, som løber med titlen forud for et stort OL-år, hvor han allerede er kvalificeret til Paris 2024.
Danske børn og unge modtager nytårsdonation fra BESTSELLER Foundation28.12.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
De danske organisationer headspace og #11påryggen kan tage hul på det nye år med økonomisk rygvind til at gennemføre projekter til gavn for henholdsvis sårbare unge samt indlagte børn og familier på Aarhus Universitetshospital. Organisationerne er to af i alt seks modtagere af en samlet nytårsdonation på 3,5 millioner kroner fra BESTSELLER Foundation.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum