Danmarks største biogasanlæg slår rekord

Siden Sønderjysk Biogas åbnede for gashanerne for halvandet år siden er produktionen kun steget. Anlægget har omdannet hundredetusindevis af tons husdyrgødning og restprodukter til grøn gas og i sidste måned slog produktionen danmarksrekord.

Biogasanlægget, der ligger i Vojens, producerede 1,7 mio. m3 opgraderet biogas i maj svarende til årsforbruget for 92 gasbusser.

”Vi bliver hele tiden bedre til at udnytte energien i landbrugets restprodukter. Holdet i Vojens har lagt en utrolig stor indsats i at optimere driften af anlægget og vi bliver hele tiden klogere på, hvordan vi får mest ud af det, vi putter ind i anlægget,” forklarer Michael Rønning Dalby, chef for E.ONs biogasaktiviteter i Danmark og påpeger, at anlægget på blot en enkelt dag producerede mere end 60.000 m3 biogas.

Han peger samtidig på vindmølleindustrien som forbillede for biogasindustrien. ”Vindmølleindustrien har igennem de seneste årtier vist, hvordan man kan øge produktionen og reducere omkostningerne. Industrien har selvfølgelig modtaget støtte undervejs, men min forhåbning er, at vi i biogasindustrien kan følge deres eksempel,” siger Michael Rønning Dalby og understreger vigtigheden af, at det kommende energiforlig sikrer langsigtede rammevilkår.

Dobbelt CO2-gevinst

Da Sønderjysk Biogas blev indviet i sensommeren 2016, kaldte energi- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt, det dengang et lille stykke Danmarkshistorie, da han åbnede for gashanen, der forbinder biogasanlægget med det danske naturgasnet. I den udstrækning biogas anvendes i transporten, fortrænger biogassen både diesel i transportsektoren og reducerer landbrugets klimabelastning.

Frem mod 2030, hvor Danmark skal reducere CO2-udledningerne i de ikke-kvotebelagte sektorer - primært landbrug og transport, kan biogasproduktion således give et stort bidrag pga. den dobbelte CO2-gevinst.

Luftforurening går værst ud over børn12.11.2018 11:47Pressemeddelelse

Hvert år er luftforurening fra transporten skyld i ca. 900 dødsfald. I større danske byer udsættes vi for luftforurening, der svarer til passiv rygning fra op til syv cigaretter om dagen, og børn er særligt udsatte. En af de mest effektive måder at reducere luftforureningen på er at forbyde de ældste og mest forurenende dieselbiler. Derfor går Det Økologiske Råd og energiselskabet E.ON nu sammen om en kampagne, der sætter fokus på problemet.

E.ON: Hold øje med grønt vand i Frederikssund18.10.2018 09:34Pressemeddelelse

Mandag den 22. oktober tilsætter E.ON et grønt og ufarligt farvestof til fjernvarmevandet i Frederikssund. Formålet er at identificere eventuelle utætheder. De husstande, der har en defekt i deres fjernvarmeinstallation, kan opleve, at deres varme brugsvand får et grønligt skær. Det kolde brugsvand bør som udgangspunkt ikke blive grønt. Har man grønt vand, skal man derfor kontakte E.ON, og den eventuelle defekt i fjernvarmeinstallationen skal udbedres.