Danmarks største automationshus holder sin vækstplan: 30-årige BILA fordobler forretningen på 3 år

Med sine nu 366 ansatte surfer BILA på automationsbølgen i den internationale industri. BILA Group præsterede en samlet omsætningsvækst i koncernen på 60 procent i sit netop offentliggjorte årsregnskab. Med en palet af de nyeste robotter og stærke teknologikompetencer gør BILA fænomenet industri 4.0 til virkelighed ude på fabriksgulvene. Det sker fra seks afdelinger i Danmark samt i Norge og Sverige og ude hos kunderne i den globale industri.

Danmark er verdens 6. mest automatiserede land, og det bidrager virksomheden BILA med hovedkontor på Mors i høj grad til. Det fremgår af BILA-koncernens årsregnskab, som viser fremgang på alle fronter. BILA har nu stået bag mere end 2000 automatiseringsløsninger i Danmark, Europa og USA. Henover de seneste 5 år er bruttofortjenesten og investeringerne i virksomheden stort set tredoblet, mens medarbejderstaben er mere end fordoblet.

BILA rådgiver fremstillingsindustrien om produktionsoptimering og leverer automatiseringsløsninger, robotter og logistikudstyr. Virksomheden har vundet en række prestigefyldte priser for sin vindermentalitet, sine engagerede medarbejdere og sin høje vækst. Ledelsen har klare ambitioner om at fortsætte den stejle vækstkurve med så stor en hast, at koncernomsætningen skal ramme 1 milliard kroner i 2021.

Vi har lagt en treårig vækstplan, der baserer sig på 25 procent vækst i årlig omsætning, og det ser bestemt opnåeligt ud, når vi kaster et blik på ordrebøger og pipeline. Vi har formået at vokse med vores kunder og deres ambitioner om en effektiv produktion og et sundt arbejdsmiljø, og vi følger med de internationale koncerner ud i verden og optimerer og servicerer både i ind- og udland. Det er simpelthen så dejligt at mærke stoltheden både blandt kollegerne og i lokalsamfundet over, at vi sammen lykkes så godt med at skabe nye spændende jobs og gode resultater hele vejen rundt,” siger CEO i BILA, Jan Bisgaard Sørensen.

Sikrer sunde projekter

Han er blevet øverste chef for 100 flere medarbejdere det seneste år, alt imens omsætningen er vokset med 60 procent. Staben er vokset inden for alle BILA’s 10 forretningsområder, hvor der investeres i at holde hele koncernen på forkant med den teknologiske udvikling. Selvom væksten koster store satsninger og investeringer, er udviklingen dog ikke sket på bekostning af bundlinjen: Resultatet efter skat i BILA Group blev 58,2 mio. kr. i regnskabsåret 1. oktober 2017 – 30. september 2018. Det afspejler således BILA’s indstilling til lønsomhed:

”Vi har fokus på forbedringer hele vejen rundt, og derfor afdækker vi alle aspekter sammen med kunderne i grundige analyser og forbedringsprojekter. Det er nemlig med til at sikre, at vi kan designe projekter med en fornuftig tilbagebetalingstid og en tidsplan, der holder vand,” forklarer direktør Per Bech. Han er ansvarlig for BILA’s projektforretning, der blandt samarbejder med koncerner som Arla, Linak, Siemens, Danish Crown og Danfoss om at styrke deres globale konkurrenceevne.

Fremadrettet ventes væksten især at blive drevet af produkt- og serviceforretningen, som skal bredes ud på eksportmarkederne, mens projektforretningen, som er mere risikobetonet, kommer til at fylde mindre.

”Det er vores produkt- og serviceforretninger, der er skalerbare. I projektforretningen skal vi så at sige skynde og langsomt og undgå at komme galt af sted. Vi er i mange år lykkedes med at have den tredelte forretningstilgang, men det er vores produkt- og serviceforretning, som kommer til at vokse rigtigt meget, og vores globalisering kommer til at vokse rigtigt meget,” siger Jan Bisgaard Sørensen.

Oppetid er det eneste, der duer

BILA har nu Danmarks største serviceafdeling med mere end 70 ansatte og et døgnåbent vagtberedskab, der kører ud fra Nykøbing Mors, Skive, Herning. Randers, Grenå, Sønderborg, Svendborg og Slagelse.

Nedetid er no-go i en tid med fuldt tryk på kedlerne i fremstillingsindustrien og kronisk mangel på folk. Derfor er der rygende travlt i det landsdækkende robotservicehus, der er vokset eksplosivt de senere år. 92 procent af opkaldene til hotline løser BILA allerede i telefonen.

”Vi kan mærke, at det betyder vanvittigt meget for kunderne, at vores serviceteknikere bliver ved og ved, selv når det bliver træls. De tager ikke hjem, før det kører. Anlæggene hos vores kunder er jo fuldt belagt. Derfor er det vigtigt, at udstyret har en høj oppetid og en generel høj udnyttelsesgrad. Vores teknikere er så tæt på kunderne, at der foregår meget rådgivning, finjusteringer, miniopbygning og support frem for ren brandslukning,” fortæller Frank Boll, Market Unit Manager i BILA Service.

Danske robotter på hylderne

BILA forhandler en række opfindelser både udtænkt i eget regi og som agenturer. En af de store sællerter er PALOTMATen, udviklet af Jan Bisgaard Sørensens bror Per Bisgaard for 27 år siden. Salget af pallehåndterings-løsningen steg med hele 30 procent i 2018, hvor ordrerne kom fra mere end 20 lande. Også førerløse trucks fra AGV Scandinavia, som er delvist ejet af BILA Group, boomede i 2018 med leverancer til hele Skandinavien, ligesom de danske logistikløsninger fra Mobile Industrial Robots også optimerede industriens interne transport.

En pæn del af BILA’s fremgang kan tilskrives positionen som eneste danske forhandler af de originale cobots, samarbejdende fleksible robotarme fra danske Universal Robots i Odense. Cobots er udviklet til at imødekomme automationsbehov og pengepung i de små og mellemstore virksomheder, som udgør 95 procent af industrien. Et andet succesrigt agentur er Kawasaki, som BILA har haft i hele Norden gennem 20 år, og alene det seneste år er salget af disse industrirobotter mangedoblet.

BILA er også vokset gennem et strategisk opkøb. Overtagelsen af palleteringsvirksomheden Dan Palletiser i Slagelse i sommeren 2017 lønner sig for begge parter. For første gang i over ti år har virksomheden præsteret et solidt overskud, fordi det er lykkedes at realisere synergi-gevinster hos kunderne. Som en sidegevinst har BILA styrket sit nærvær på Sjælland, hvor serviceteknikere med base i den nye Slagelse-afdeling nu endnu hurtigere kan rykke ud til kunderne i medicinalindustrien i Medicon Valley.

Sara Moth, PA for Jan Bisgaard Sørensen

Malene Grouleff, presserådgiver

BILA A/S

BILA A/S er et dansk professionelt projekthus grundlagt i 1988, som hjælper kunder med produktionsoptimering gennem automatiseringsløsninger, typisk ved hjælp af industrirobotter. Løsningerne dækker over alt fra simpel automatisering til optimering af hele produktionslinjer.

Alle kompetencer er samlet hos BILA A/S og omfatter rådgivning, konstruktion, udvikling, implementering og efterfølgende servicering af robotanlæg. Virksomheden har eget værksted, hvor de udvikler og konstruerer specialværktøj til robotanlæggene.

BILA er en højteknologisk virksomhed, der beskæftiger mere end 366 engagerede medarbejdere fordelt på flere forskellige adresser i Danmark samt adresser i Norge og Sverige.

Blue Ocean Robotics vinder international top-pris23.5.2019 09:00:24 CESTNyhed

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, vandt i nat en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense var nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Dansk mobil robot løser 3 udfordringer på amerikansk fabrik23.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

Cabka Group har hovedkontor i Tyskland og har seks fabrikker i Europa og én i Missouri, Nordamerika, hvor postindustrielt plast genbruges til paller. Fabrikken er i drift døgnet rundt og producerer omkring 5.000 paller om dagen. Cabka er udfordret af mangel på arbejdskraft og af, at stor udskiftning af midlertidige arbejdere fører til dyr nedetid. MiR500 er derfor en vigtig komponent i en ny og fuldautomatisk produktionslinje, som vil blive genskabt flere steder i virksomheden for at minimere afhængigheden af midlertidige arbejdere og samtidig forbedre produktkvaliteten og arbejdernes sikkerhed.

Blue Ocean Robotics nomineret til international top award22.5.2019 07:00:00 CESTPressemeddelelse

Danske Blue Ocean Robotics, som fremstiller servicerobotter indenfor sundhed, hotel, byggeri og landbrug, er nomineret til en af verdens mest prestigefyldte priser indenfor robotbranchen, IERA Award 2019. Virksomheden i Odense er nomineret for UVD Robot, en UV desinfektionsrobot, som øger patientsikkerhed ved at reducere risikoen for kontakt med bakterier, vira og andre skadelige mikroorganismer. Hospitaler kan med UV desinfektionsrobotten garantere 99.99% desinficerede patientstuer og dermed en markant reduceret risiko for hospitalsrelaterede infektioner til patienter, personale og pårørende.

Mobile robotter på sygehuse giver store besparelser og højere kvalitet21.5.2019 06:30:00 CESTNyhed

På danske sygehuse giver mobile robotter både forhøjet kvalitet, som flere varme hænder og bedre hygiejne og besparelser i lønudgifter og bygningsvedligehold. De effektive små robotter kører nu roligt rundt på sygehuse og plejehjem i Sønderborg, Odense, Køge, Herlev, Vejle, Brande, Hvidovre Gladsaxe, Aabenraa og Brande. Mobile robotter fra for eksempel Mobile Industrial Robots (MiR) sparer både personalet for mange skridt og sundhedssektoren for mange penge, når de tilbagelægger op til 15 km om dagen med sterile instrumenter, mad, sengetøj eller andre fornødenheder.