DI - Dansk ByggeriDI - Dansk Byggeri

Danmarks største anlægsprojekt i 400 år er nomineret fornem betonpris

Cityringen er det største anlægsprojekt i Hovedstaden siden Christian VI anlagde Christianshavn i 1600-tallet, og nu er den nomineret til In-situ Prisen 2019. Alle de kommende metrostationer er nemlig støbt i beton. Hele 603.000 m3 beton er blevet brugt i løbet af projektet.
Cityringen er nomineret til In-situ Prisen 2019, fordi det er et helt unikt in-situ arbejde, der er udført med hele 603.000 m3 beton. Foto CMT.

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, der er placeret i ned til 30-40 meters dybde. Alle de store skakter er in-situ støbte, og det har givet Cityringen en nominering til In-situ Prisen 2019.

- Metrobyggeriet handler om at fjerne et stigende antal fossile biler fra gaderne og elektrificere trafikken under jorden, til glæde for miljøet og borgerne i vores hovedstad. Rammerne for metroen vil stå i mange generationer og hundredtusindvis af pendlere vil færdes i trafikkatedralerne under København, siger Jan Søndergaard Hansen, formand for Fabriksbetonforeningen i Dansk Byggeri.

Den anlægges udelukkende under jorden, og et vigtigt element i metroens design er at Cityringen skal understøtte hovedstadens visioner om at opretholde og videreudvikle Københavns status som miljømetropol med grønne og levende offentlige rum.

- Kongens Nytorv er den største af de 17 stationer i Cityringen, og et imponerende udtryk for, hvad vi sammen kan, med de rigtige miljøambitioner, in-situ beton og fantastisk håndværk. Jeg vil ønske København tillykke med Cityringen og opfordre pendlerne til at kigge op fra mobiltelefonen og nyde det ekstraordinære håndværk, siger Jan Søndergaard Hansen.

Copenhagen Metro Team er hovedentreprenør på metrobyggeriet og ansvarlig for anlæg af de 17 nye stationer, 5 skakter og 17 km tunnel. Her er man glade for indstillingen.

- Vi er meget stolte af det arbejde, der er lavet af de mange tusinder arbejdere og ingeniører, der har været på projektet. Der ligger mange timers pionerarbejde bag, mængderne og kompleksiteten har været meget høj, og det er kun fortjent, at de folk bliver anerkendt med denne indstilling uanset udfaldet, siger Sigurd Nissen-Petersen, vicedirektør i Copenhagen Metro Team.

Mange betoneksperter på opgaven

De forskellige typer vægbeklædninger har stillet store krav til tolerancer for det udførte betonarbejde, da mulighederne for at optage større tolerancer i vægbeklædningerne var begrænset.

Derfor var der igennem hele processen en øget opmærksomhed på dette for at imødegå de arkitektoniske visioner, sikre et stationsrum med en lang levetid, og hvor drift og vedligeholdelsesprocesser er gennemtænkte.

Opgaven var budt ud som totalentreprise af Metroselskabet. Det var joint venturet CMT (Copenhagen Metro Team) bestående af Salini Impregilo, Seli og Tecnimont Civil Construction, der vandt og har udført opgaven.

Copenhagen Metro Team, der er 99,999 procent ejet af Italiens største bygge og anlægsvirksomhed, Salini Impregilo, har været hovedansvarlig for betonarbejdet og har samarbejdet med en lang række virksomheder for at få det krævende og komplekse betonarbejde til at lykkes.

Langt den største del af betonarbejdet blev afsluttet i 2017.

Afsløres den 28. marts
Vinderen af In-situ Prisen afsløres den 28. marts ved en prisfest i Dansk Arkitektur Center, hvor også Bæredygtig Beton Prisen og Betonelement-Prisen uddeles.

Kommunikationsrådgiver i Dansk Byggeri, Stine Bo Christensen, 72160225, sbc@danskbyggeri.dk

Billeder

Download
Cityringen er nomineret til In- situ Prisen 2019, fordi det er et helt unikt in-situ arbejde, der er udført med hele 603.000 m3 beton. Foto CMT.
Download