Danmarks største andelsforening vælger 16 nye til landsråd

Valget til Coops øverste myndighed, landsrådet, lukkede i dag fredag den 7. oktober klokken 12.00.

16 nye ansigter indtræder i Coops landsråd. Butikkerne i Danmarks største andelsforening, Coop, har stemt på deres favoritter, og der var kampvalg i 8 ud af 9 valgdistrikter.

Landsrådet repræsenterer 1,6 millioner medlemmer, som er sammen om bedre mad, og medejere af Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop Danmark. Coops landsråd er med til at sætte danskernes madkultur, bæredygtighed og fødevareproduktion på dagsordenen.

Landsrådet vælger også både formanden og den øvrige bestyrelse for Coop amba, som står for at ansætte direktionen og for at udpege bestyrelsen i foreningen Coops datterselskaber.

Gennemsnitsalderen hos de 16 nye landsrådsmedlemmer er 53 år. De personer, der er udtrådt eller ikke genvalgt, har en gennemsnitsalder på 62 år.

41 af de i alt 84 kandidater ved dette års valg til landsrådet var nye. 16 af dem blev valgt ind.

Især distrikt Sjælland har bragt fornyelse i Coops landsråd. Her er fire af de otte valgte kandidater nye.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmøde den 19. november 2016.

De nye navne i landsrådet er:

• Ulla Elisabeth Jensen fra SuperBrugsen på Brønshøj Torv i København
  • Alexander Johansen fra Kvickly i Brøndby
  • Trine Finne-Jakobsen fra Kvickly i Slagelse
  • Kirsten Heimdal fra SuperBrugsen i Karise
  • Flemming Jørgen Hansen fra SuperBrugsen i Faxe Ladeplads
  • Tonny Lauridsen fra SuperBrugsen i Havdrup
  • Jan Sandgaard fra SuperBrugsen i Kerteminde
  • Søren Tang Sørensen fra Ribe og Omegns Brugsforening
  • Vibeke Kristensen fra SuperBrugsen i Padborg
  • Anne Hels fra Kvickly i Odder
  • Ulrich Zickert fra LokalBrugsen Vorrevangen i Aarhus
  • Finn Mikkelsen fra Kvickly i Silkeborg
  • Steen Damgaard Krog fra Kvickly i Holstebro
  • Svend Allerslev fra Kvickly i Struer
  • Nikolaj Hansen fra Dagli’Brugsen i Jerslev
  • Ole Kjærgaard fra SuperBrugsen i Hals

De nye medlemmer i Coops landsråd er valgt for en toårig periode.

Foruden de 16 nye landsrådsmedlemmer i Danmark har De grønlandske Brugser for nylig valgt Svend Åge Olsen fra Brugsen Sisimiut som nyt medlem af Coops landsråd.

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf 1 medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Læs mere om landsrådets arbejde

Her kan du se valgresultatet og stemmefordelingen

Yderligere information: Juridisk konsulent Jette Nielsen, 23 29 90 92.

Irmas kunder donerer 886.000 kr. til Mødrehjælpen16.4.2018 10:16pressemeddelelse

Irma og Mødrehjælpens samarbejde om at hjælpe udsatte børnefamilier er en kæmpe succes. På Irmas populære madmesse i weekenden overrakte Irma med kundernes hjælp hele 886.000 kroner øremærket til Mødrehjælpens velgørende arbejde. Irma gør en forskel. Men Irmas kunder gør i den grad en kæmpe forskel. Det var budskabet på Irmas årlige madmesse, Mad&Glæde, hvor Irmas direktør, Søren Steffensen, for alvor spredte glæde, da han under sin velkomsttale lørdag overrakte hele 886.000 til Mødrehjælpens arbejde. Pengene, der fremover skal gavne udsatte familier og børn, er doneret fra salget af Irmas kunstdåser og indkøbsnet med motiver af kunstneren Husk Mit Navn, samt fra decembersalget af Irmas eget magasin Krydderiet. Sammenlagt har salget af kunstdåserne og indkøbsnet bidraget med en donation på 748.000 kroner, mens det ubeskårede salg af Krydderiet til en stykpris á 10 kroner har bidraget med 138.000 kroner. Samlet giver det en donation på i alt 886.000 kroner, som ifølge Irmas direktør Sør

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop14.4.2018 16:48pressemeddelelse

Lasse Bolander er genvalgt som formand for Coop På dagens landsrådsmøde i Coop blev Lasse Bolander genvalgt som formand for Coop. Han fik 62 af de 123 stemmer, Lars Fournais fik 39, Mikkel Irminger Sarbo fik 22 og Christian Christensen fik 0. Lasse Bolander er 49 år gammel og har været formand for Coop siden 2008. Han er valgt til formand for de næste tre år. Det er Coops landsråd på 124 medlemmer, der som Coops øverste myndighed vælger formand og bestyrelse for Coop amba. Landsrådsmedlemmerne vælges af Coops lokale bestyrelser. Til landsrådsmødet var der også valg til to af de ordinære bestyrelsesposter i Coop amba. Syv kandidater var opstillet til de to poster, og resultatet blev, at Nicolai Houe og Bjarne Dybdahl Andersen fik flest stemmer og dermed en bestyrelsespost i Coop amba. Desuden blev Birgitte Hesselbjerg genvalgt som medarbejderrepræsentant i bestyrelsen. Fakta om Coop Coop er en andelsvirksomhed med en foreningsbestyrelse bestående af ni valgte Coop-medlemmer og en enkelt

Årets første danske jordbær er landet i udvalgte Coop-butikker13.4.2018 08:00pressemeddelelse

Foråret har for alvor ramt Danmark. Det betyder, at sæsonen for danske jordbær nu er skudt i gang og akkurat som sidste år, er der ganske få udvalgte butikker, der får fornøjelsen af de allerførste bær. Men man skal være hurtig, hvis man har smag for de søde bær. Mængderne fra den første høst er nemlig meget små. I første omgang vil det derfor kun være kunder i udvalgte butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma - primært i Storkøbenhavn - der fra i dag kan sætte tænderne i årets første danske jordbær. Det er gartneriet Hunsballe Grønt ved Skælskør, der igen i år er først med jordbær. Bærrene er dyrket i et moderne væksthus, der er specielt konstrueret til jordbærproduktion med særlig store vinduer, der giver mulighed for ekstra meget lys til planterne. De seneste dages flotte forårsvejr har gjort, at de første jordbær er klar nu. I denne uge er det kun butikker på Sjælland, der får de nye jordbær. Men allerede i næste uge (uge 16) kommer der større mængder og om ci

Børge Mogensens børnemøbler dekoreres af HuskMitNavn10.4.2018 14:21pressemeddelelse

Når Irma i weekenden inviterer København til messen Mad & Glæde i Forum, kan gæsterne også opleve nogle helt unikke møbler. FDB Møbler er nemlig med på messen og på deres stand kan man se, hvad der kommer ud af det, når dansk samtidskunst møder klassisk dansk møbeldesign. Den danske kunstner HuskMitNavn har dekoreret et sæt børnemøbler, der er designet af arkitekt Børge Mogensen tilbage i 1946, og som netop er blevet relanceret. De charmerende møbler vil på et senere tidspunkt blive bortauktioneret til fordel for Mødrehjælpen – de vil altså ikke blive sat i produktion, men vil være unika. Yderligere information: Marketingchef Rikke Hyldsberg Søgaard, Irma, 5159 3832 Vedhæftet til redaktionens frie brug foto af de fire møbler dekoreret af HuskMitNavn.