Danmarks største andelsforening vælger 16 nye til landsråd

Valget til Coops øverste myndighed, landsrådet, lukkede i dag fredag den 7. oktober klokken 12.00.

16 nye ansigter indtræder i Coops landsråd. Butikkerne i Danmarks største andelsforening, Coop, har stemt på deres favoritter, og der var kampvalg i 8 ud af 9 valgdistrikter.

Landsrådet repræsenterer 1,6 millioner medlemmer, som er sammen om bedre mad, og medejere af Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop Danmark. Coops landsråd er med til at sætte danskernes madkultur, bæredygtighed og fødevareproduktion på dagsordenen.

Landsrådet vælger også både formanden og den øvrige bestyrelse for Coop amba, som står for at ansætte direktionen og for at udpege bestyrelsen i foreningen Coops datterselskaber.

Gennemsnitsalderen hos de 16 nye landsrådsmedlemmer er 53 år. De personer, der er udtrådt eller ikke genvalgt, har en gennemsnitsalder på 62 år.

41 af de i alt 84 kandidater ved dette års valg til landsrådet var nye. 16 af dem blev valgt ind.

Især distrikt Sjælland har bragt fornyelse i Coops landsråd. Her er fire af de otte valgte kandidater nye.

Det nye landsråd træder sammen for første gang til landsrådsmøde den 19. november 2016.

De nye navne i landsrådet er:

• Ulla Elisabeth Jensen fra SuperBrugsen på Brønshøj Torv i København
  • Alexander Johansen fra Kvickly i Brøndby
  • Trine Finne-Jakobsen fra Kvickly i Slagelse
  • Kirsten Heimdal fra SuperBrugsen i Karise
  • Flemming Jørgen Hansen fra SuperBrugsen i Faxe Ladeplads
  • Tonny Lauridsen fra SuperBrugsen i Havdrup
  • Jan Sandgaard fra SuperBrugsen i Kerteminde
  • Søren Tang Sørensen fra Ribe og Omegns Brugsforening
  • Vibeke Kristensen fra SuperBrugsen i Padborg
  • Anne Hels fra Kvickly i Odder
  • Ulrich Zickert fra LokalBrugsen Vorrevangen i Aarhus
  • Finn Mikkelsen fra Kvickly i Silkeborg
  • Steen Damgaard Krog fra Kvickly i Holstebro
  • Svend Allerslev fra Kvickly i Struer
  • Nikolaj Hansen fra Dagli’Brugsen i Jerslev
  • Ole Kjærgaard fra SuperBrugsen i Hals

De nye medlemmer i Coops landsråd er valgt for en toårig periode.

Foruden de 16 nye landsrådsmedlemmer i Danmark har De grønlandske Brugser for nylig valgt Svend Åge Olsen fra Brugsen Sisimiut som nyt medlem af Coops landsråd.

Landsrådet består af 124 medlemmer, hvor halvdelen af pladserne er på valg hvert år:

• 100 valgt af de lokale bestyrelser i ti foreningsdistrikter
  • 10 medarbejderrepræsentanter
  • 10 medlemmer af foreningsbestyrelsen, heraf 1 medarbejderrepræsentant
  • 2 repræsentanter for den grønlandske brugsforening, KNB
  • 2 repræsentanter for den færøske brugsforening, FK

Læs mere om landsrådets arbejde

Her kan du se valgresultatet og stemmefordelingen

Yderligere information: Juridisk konsulent Jette Nielsen, 23 29 90 92.

Coop tilslutter sig global kampagne for bedre arbejdsmiljø18.10.2018 09:17pressemeddelelse

Som den første danske dagligvarevirksomhed har Coop tilsluttet sig Vision Zero, der er en international kampagne for forebyggelse af ulykker og nedslidning. ”Det er glædeligt, at Coop Danmark, bakker op om Vision Zero,” siger Hans-Horst Konkolewsky, Generalsekretær for ISSA, der står bag kampagnen. Med i kampagnen er fra Danmark blandt andre Novo Nordisk og Lego. ”Tankegangen bag Vision Zero er rigtig, og passer godt til Coop, fordi vi har en stærk ansvarlighedsprofil i forvejen. Vi er ca. 40.000 ansatte fordelt på ca. 1.100 adresser. Vores 40.000 kolleger skal kunne forvente, at det er trygt og sikkert at gå på arbejde”, siger Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop. ”Ideen i Vision Zero er, at vi skal arbejde på en konstant reduktion af ulykker og nedslidning. Samtidig er der fokus på sundhed”, fortæller Thomas Hermann, der er arbejdsmiljøchef i Coop. Forskellen på denne kampagne og andre er at Coop Danmark står på mål for: Lederskab og engagement fra topledelse og gennem hele

Friends-børnetøj åbner egen butik i Hvalsø9.10.2018 08:00pressemeddelelse

For første gang får Coops baby- og børnetøjsmærke, Friends, sin egen butik. Torsdag 11. oktober åbner den første Friends-butik. Det sker i det nye center Søtorvet i Hvalsø. Den er godt 150 kvm., og indeholder det fulde sortiment af Friends baby- og børnetøj, suppleret med legetøj og Änglamark til samme målgruppe, de 0-10 årige. Igennem ca. 40 år har Friends været Coops eget mærke inden for baby- og børnetøj, kendetegnet ved meget høj kvalitet, omfattende test og særlige, skærpede krav til indhold af kemi. Hidtil er varerne kun blevet solgt i Kvickly, SuperBrugsen og på Coop.dk Shopping. ”Friends er et af Danmarks tre kendteste mærker inden for børnetøj. Derfor synes vi, at det er spændende og prøve om mærket kan klare sig på egen hånd, altså i sin helt egen butik,” siger kategorichef Anne Marie Hartmann, Coop. Det er direktør Kim Kanstrup, Hvalsø Brugsforening, der både står bag det nye center, Søtorvet, og ideen om at åbne en selvstændig Friends butik i Hvalsø. ”Hvalsø er et smørhul f