Danmarks Statistik undervurderer boligbyggeriet

Endnu en gang har Danmarks Statistik skruet op for sit skøn over, hvor mange nye boliger, der er blevet påbegyndt fra 2016 og frem. Men forsinkede kommunale indberetninger gør tallene usikre, og Dansk Byggeri vurderer, at der vil komme endnu flere opjusteringer for både 2017 og 2018

Danmarks Statistik har i dag offentliggjort nye tal for nybyggeriet af boliger. Siden maj har man justeret tallet op med ca. 1.100 boliger i 2016 og ca. 3.300 boliger i 2017. Dermed fortsætter opjusteringerne ufortrødent.

- Tallene for 2016 og 2017 bliver bedre og bedre for hver gang, Danmarks Statistik kommer med nye tal. Dagens opjustering tyder på, at der blev bygget i omegnen af 27.100 boliger i 2016, men der kan fortsat komme opjusteringer de kommende kvartaler, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Ingen nedgang i byggeriet

De nyeste tal fra Danmarks Statistik viser, at der blev bygget 18.400 boliger sidste år. Altså en klar tilbagegang i forhold til 2016. Det afspejler dog på ingen måde udviklingen i den faktiske byggeaktivitet rundt om i landet, hvor boligbyggeriet generelt ligger på et højt niveau.

- Alene siden den første samlede opgørelse for 2017 tilbage i februar er boligbyggeriet i 2017 blevet opjusteret med hele 47 procent. Og der er ingen tvivl om, at tallet er endnu højere. Det samme gør sig gældende for byggeriet i 2018, siger Jacob Hangaard.

Statistikken er i høj grad præget af kommunernes forsinkede indberetninger af byggeaktiviteten.

- Det gør det til en svær øvelse for Danmarks Statistik, som forsøger at korrigere for forsinkelserne. Men det gør de bare ikke særlig godt. Og som vi kan se, fører det konsekvent til en undervurdering af omfanget af boligbyggeriet, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Økonomisk konsulent, Jacob Hangaard, jha@danskbyggeri.dk, telefon 61 66 53 58
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Dansk Byggeri: Politikerne svigter de små virksomheder14.8.2018 07:45pressemeddelelse

Danmarks erhvervsliv er domineret af helt små virksomheder med under 10 ansatte. De udgør 93 procent af samtlige danske virksomheder. Men når politikerne tager initiativer, der skal lette hverdagen for erhvervslivet, bliver de små overset. Det skal der gøres noget ved, mener Dansk Byggeri, der er klar med 12 helt konkrete forslag, som med små midler vil gavne ikke bare mikrovirksomhederne men hele samfundsøkonomien.

SF og Dansk Byggeri: Millioninvesteringer i skolernes indeklima nødvendige13.8.2018 09:28pressemeddelelse

Når en del af skoleeleverne starter på et nyt skoleår efter sommerferien på mandag, bliver det i klasseværelser med ulovlig ventilation, for høje temperaturer og skimmelsvamp i hjørnerne. På hver femte af de skoler, Arbejdstilsynet kontrollerede sidste år, var den gal med indeklimaet. Det er under al kritik, mener SF og Dansk Byggeri, der er klar med et fælles forslag til at rette op på situationen.