DeloitteDeloitte

Danmarks produktivitet følger med udviklingen

Produktivitetsvæksten er forholdsvis lav i Danmark men følger udviklingen i de lande, vi normalvis sammenligner os med. Det viser en ny analyse fra Kraka og Deloitte i forbindelse med initiativet Small Great Nation.
Small Great Nation leder efter svar på, hvad Danmark skal leve af om 20-30 år.

Den danske produktivitet målt som købekraft pr. arbejdstime er på samme udviklingsniveau som Sverige, Tyskland, Frankrig, Østrig og USA. Det viser den seneste analyse fra Kraka og Deloitte, der ud fra et langsigtet perspektiv afdækker Danmarks produktivitet og afkast af udenlandske investeringer sammenlignet med vores nabolande.

Mange af verdens avancerede økonomier har efter år 2000 og især efter finanskrisen oplevet en svækkelse af produktivitetsvæksten. En opbremsning er dermed ikke en udfordring, som Danmark står alene med men en global tendens. Kraka og Deloittes beregninger har afsæt i eksisterende analyser men er som de første baseret på data frem til 2016. Desuden bygger denne analyse videre på eksisterende initiativer om produktivitet og anvender blandt andet samme metode til måling af produktivitet og værdiskabelse som Produktivitetskommissionen, der udkom med sine konklusioner i marts 2014.

Selvom Danmark er på niveau med vores nabolande og de lande, vi normalvis drager paralleller til, er det bemærkelsesværdigt, at Holland og Belgien ligger særlig højt på produktivitet. Ambitionen for Danmark bør da også være at nå samme høje velstandsniveau gennem reformer, der øger produktiviteten.

”Det er interessant at se på Holland og Belgiens høje placering på produktivitetsbarometeret, da Danmark har alle forudsætninger for at nå samme høje niveau,” siger Peter Mogensen, direktør for Kraka. ”Med vores agilitet og lille størrelse, har vi netop fundamentet for at nå en højere produktivitet på den lange bane. Men det kræver en bevidst og dedikeret indsats på tværs af samfundet.”

Danmark bedst til at investere i udlandet

Analysen viser desuden, at Danmark i særlig grad har investeret udlandsformuen i udenlandske aktiviteter, der giver et højt afkast. Danmark klarer sig således bedre end næsten alle andre lande i analysen. Det resultat er med til at øge den danske nationalindkomst pr. arbejdstime.

”Som en lille nation bør vi altid have et globalt perspektiv med i større samfundsmæssige beslutninger. Det er derfor positivt, at Danmark investerer i udlandsaktiviteter og samtidig høster de største gevinster herved, siger Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte. ”Small Great Nation handler netop om at finde svar på, hvad Danmarks styrkepositioner består af, og hvad vi skal leve af på den lange bane og i en global sammenhæng. Hvor den første analyse viste, at vi har nogle af verdens bedste institutioner, viser denne delanalyse jo, at vi – i hvert fald på nogle områder - allerede agerer efter et globalt tankesæt.”

Analysen ’Produktivitet og afkast af udlandsinvesteringer’ er den anden delrapport fra initiativet Small Great Nation. Den første delrapport omhandler institutionernes effekt på vækst og viser en tydelig sammenhæng mellem velfungerende institutioner og et lands økonomiske tilstand.

Den første hovedrapport præsenteres 29. november og vil gå mere i dybden med, hvad Danmarks styrker er nu og i fremtiden.

Om Small Great Nation

Samarbejdet mellem Kraka og Deloitte om Small Great Nation er et privat, uafhængigt initiativ, som ser positivt på Danmarks muligheder i et langsigtet perspektiv. Formålet er at kortlægge Danmarks styrker og svagheder og udnytte vores unikke kompetencer til at arbejde i fællesskaber, så vi sikrer velfærd og sammenhængskraft fremover.

Initiativet er datadrevet, baseret på førende forskningsprincipper og vil udmunde i fagligt baserede løsningsforslag for at skabe et bedre Danmark. Analyser og delresultater offentliggøres løbende og udmunder i en række anbefalinger for Danmark.  Efter det officielle kick-off d. 29 november vil der være mulighed for at engagere sig i initiativet og bidrage til anbefalinger for Danmarks fremtid på www.sgnation.dk

NB: Den fulde analyse er vedhæftet

Anders Dons, nordisk CEO i Deloitte: 40367622 / adons@deloitte.dk
Peter Mogensen, direktør i Kraka: 31321169 / pem@kraka.org

Small Great Nation leder efter svar på, hvad Danmark skal leve af om 20-30 år.
Anders Dons, Deloitte
Peter Mogensen, Kraka