ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Danmarks ønske om stop for salg af diesellastbiler i EU er tom symbolpolitik

Del

Danmark opfordrer nu EU til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler. Men al snak om et forbud er på nuværende tidspunkt i bedste fald symbolpolitik og i værste fald skadeligt. Hvis regeringen vil have grønne lastbiler på vejene, må de først vise, hvordan det bliver attraktivt og sikkert for vognmændene at investere i el.

Danmark har sammen med Nederlandene, Belgien og Luxembourg opfordret Europa-Kommissionen til at sætte et mål om stop for salg af nye fossile lastbiler.

I opfordringen sætter landene ikke årstal på, hvornår de ønsker, at et forbud skal træde i kraft i EU, men fra 2030 vil Danmark og de øvrige lande have skærpet kravene til nye lastbilers CO2-udledning.

Men det er tom symbolpolitik, når klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard vil forbyde salg af fossile lastbiler, uden at vise, hvordan man vil sikre, at alternativet til diesel klar, mener ITD.

-Hvis regeringen rent faktisk ønsker at udfase diesellastbilerne og erstatte dem med el-lastbiler og andre nul-emissionsteknologier, så må de komme med noget bedre, end tåget snak om et kommende forbud i EU, siger John A. Skovrup, Bestyrelsesformand i ITD, og uddyber.

-Vi er skeptiske over for forbud, når regeringen slet ikke er klar med en grøn plan for lastbilerne, der kan vise, hvordan branchen og teknologien bliver klar til skiftet. For hvis der ikke er et grønt alternativ på den anden side af et forbud, så står både branchen og EU-landene med håret i postkassen, siger John A. Skovrup.

I stedet efterlyser ITD, at regeringen går i gang med at lægge sporene ud for omstillingen. For det afgørende er, at teknologien er klar og prisen er til at betale. Hele markedet skal med andre ord gøres klar til at understøtte skiftet til ellastbiler, før man kan tale om forbud.

-Vi kan godt se, at skriften på væggen er grøn, og vognmændene vil hellere end gerne investere i ellastbiler. Men vi skal altså være sikre på at ladeinfrastrukturen er klar, at teknologien kan løfte opgaverne og at forsyningssikkerheden er i orden først, siger John A. Skovrup og fortsætter.

-Så vi havde hellere set, at regeringen kom med en klar plan for, hvordan det bliver attraktivt at lave skiftet til el, og hvordan vi hurtigst kommer derhen, slutter John Skovrup.

I det såkaldte non-paper fra regeringen fremgår det i øvrigt, at nulemissionslastbilerne både er tilgængelige og til at betale for. Men det er ikke et billede som ITD kan genkende. En el-lastbil koster i dag over tre gange så meget som en diesel-lastbil, og det er meget få vognmænd, der kan investere i el i dag.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Information om ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport
Lyren 1
6330 Padborg

7467 1233http://itd.dk/

ITD er en privat brancheorganisation for de professionelle transport- og logistikvirksomheder. Vi rådgiver og skaber netværk for vores 700 medlemsvirksomheder. Vi varetager transport- og logistikbranchens interesser politisk nationalt og internationalt. Vi giver samtidig medlemsvirksomhederne målrettede værktøjer, som gør en positiv forskel i den travle transportørs hverdag.

Følg pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra ITD - Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Vognmænd til Aarhus Kommune: Stop parkeringsvagternes klapjagt på lastbiler3.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Det er ikke altid til at finde parkering, når der skal afleveres varer til de butikker, der ligger i Aarhus midtby. Chaufførerne er derfor nogle gange nødsaget til at holde lidt uden for parkeringsbåsene for at få varerne leveret. Desværre er parkeringsvagterne meget hurtige til at udskrive bøder for disse forseelser, og det bør kunne gøre mere fleksibelt, mener ITD, der torsdag d. 5. januar mødes rådmand Nicolaj Bang (K) for at drøfte problemstillingen.

Brancheorganisation for dansk vejgodstransport: Thomas Danielsen er et godt match til posten som transportminister15.12.2022 13:47:14 CET | Pressemeddelelse

Der venter Thomas Danielsen (V) en stor opgave, når han i dag overtager posten som transportminister fra Trine Bramsen (S). ITD ser frem til et tæt samarbejde med den nye minister, som får til opgave at udmønte et sparsomt beskrevet transportområde i regeringsgrundlaget. ITD håber, at den nye minister vil tage fat på en sammenhængende plan for omstillingen af den tunge transport og regel- og bødetyranniet i transportbranchen.

Nye bøder til lastbilchauffører kommer på det værst tænkelige tidspunkt21.11.2022 10:57:10 CET | Pressemeddelelse

Fra 21. november falder der bøder, hvis chauffører lægger for mange timer på landevejen. Dermed kan chauffører nu få bøder for at arbejde for mange timer, selvom de i øvrigt overholder køre- og hviletidsreglerne. Det nye bøderegime har været stærkt kritiseret i branchen, og især begrænsninger i natkørsel volder store problemer. ITD opfordrer til, at der bliver luget ud i knasterne i reglerne.

Organisation for dansk vejgodstransport: Lad de private overtage brev- og pakkemarkedet11.11.2022 15:21:27 CET | Pressemeddelelse

EU-domstolen har blåstemplet den statslige milliardstøtte til PostNord, som udspringer af en fælles aftale mellem Danmark og Sverige fra 2017. Men dommen ændrer ikke ved, at det hører fortiden til at poste skatteydernes penge i en statslig vognmandsforretning, når private vognmænd lige så godt kan udføre opgaven. ITD opfordrer til et grundlæggende politisk opgør med det statslige PostNord, når den politiske aftale om postbefordringen udløber i 2022.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum