Danmarks nye destinationsselskaber skal styrke turistindsatsen til gavn for vækst og arbejdspladser i hele Danmark

Vi kender formentlig alle Wonderful Copenhagen, og andre er måske bekendt med VisitAarhus og Destination Bornholm. Disse tre turismeorganisationer får i fremtiden selskab af yderligere en række destinationsselskaber i Danmarks nye turismestruktur, som skal skabe vækst og arbejdspladser over hele landet.

Snesevis af lokale turistaktiviteter og -organisationer skal forenes i de nye tværkommunale destinationsselskaber, som enten allerede er etableret eller under konsolidering. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse giver med en samlet støtte på 40 mio. kr. starthjælp til konsolidering og udvikling af selskaberne, der med udgangen af 2020 skal være reduceret fra ca. 80 til 15-25 destinationsselskaber.

De nye destinationsselskaber bliver et helt centralt redskab i arbejdet med at realisere målene i den nationale turismestrategi frem mod 2025. Her er målene flere turistovernatninger, højere omsætning i turismebranchen samt turister, der er mindst lige så tilfredse med ferieoplevelsen i Danmark som gennemsnittet for Nordeuropa.

I 2017 omsatte danske og udenlandske turister for godt 128 mia. kr. i Danmark og var med til at skabe ca. 161.000 fuldtidsarbejdspladser på tværs af landet. Men den internationale konkurrence om turisterne er stigende, og det har skabt behov for at udvikle dansk turisme og skabe stærke og attraktive destinationer, lyder meldingen fra erhvervsfremmebestyrelsen.

”Turisterne skal have en helstøbt oplevelse af et feriemål, der kan konkurrere internationalt, og vi ser, at andre konkurrerende lande har haft stort fokus på en samlet destinationsudvikling. Dén konkurrence skal vi matche, og samtidig har vi med støtten mulighed for at skubbe på væksten i områder i Danmark, hvor erhvervsudviklingen i en periode har været udfordret,” siger formanden for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, Jakob Riis.

Midlet er blandt andet større og mere slagkraftige destinationsselskaber, som er i stand til at udvikle destinationer, så de tiltrækker udenlandske turister. Derfor skal turisterne nu vænne sig til titler som Destination Vestkyst Sjælland, der forener turistarbejdet i Odsherred, Sorø, Slagelse og Kalundborg kommuner, og Destination Sydvestjylland, der med Esbjerg, Fanø og Tønder kommuner som hjemkommuner omfatter nogle af Danmarks mest populære kystturismeområder.

Det sydvestjyske selskab er tildelt støtte til i første omgang at opbygge organisationen og udvikle en strategi og fælles identitet og i næste fase til egentlige udviklingsaktiviteter.

En række af de øvrige destinationsselskaber har fået tilsvarende støtte – blandt andet Den Nordjyske Vestkyst, som omfatter Hjørring, Jammerbugt, Thisted, Lemvig og Holstebro. Her skal støtten i første omgang sikre opbygningen af destinationsselskabet, og i næste fase går Den Nordjyske Vestkyst blandt andet i partnerskab med tre andre destinationsselskaber i Nordjylland om en international markedsføring af området.

”Jeg er glad for, at vi kan understøtte udviklingen af de nye destinationsselskaber. Det er vigtigt, at vi nu har igangsat en mere samlet og fokuseret turismeindsats, som der er et stort behov for ude i landsdelene, hvor vi mærker presset fra den internationale konkurrence om turisterne,” siger borgmester i Horsens Kommune Peter Sørensen, som også er medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Hvis du vil vide mere om turismestøtten, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Lasse Fridberg Bilstrup på 35 29 15 10 eller mail LasBil@erst.dk

Læs mere om turismestøtten her: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/stoettede-projekter

Du kan læse mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk.

DE STØRSTE DESTINATIONSSELSKABER: Danmarks største destinationsselskab målt på overnatninger er Wonderful Copenhagen med 10,1 mio. overnatninger om året. Selskabet er også landets største og dækker en geografi på 23 kommuner og har landets største turismeomsætning på 42,0 mia. kr. (2017). Næststørst bliver Destination Ringkøbing-Skjern og Varde, som har to deltagende kommuner, med 8,3 mio. overnatninger, og her er omsæt-ningen 7,1 mia. kr. Tredjestørst er Den Nordjyske Vestkyst (Hjørring, Holstebro, Jammerbugt, Lemvig og Thisted kommuner) med 5,5 mio. overnatninger i 2018 samt 8,1 mia. kr. i omsætning. Kort: Sekretariatet for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse