Danmarks nationale pladeselskab indgår samarbejde med legendarisk orkester om dansk outsiders første symfoni

Til juni opføres og indspilles Rued Langgaards Symfoni nr. 1 af Berliner Filharmonikerne og stjernedirigenten Sakari Oramo, indrammet af en mini-festival i Berlin om den danske outsiderkomponist. Udgivelsen udkommer til efteråret.

Den danske komponist Rued Langgaard (1893-1952) var i sin levetid en outsider i dansk musikliv, som først de senere år har fået sit internationale gennembrud. Nu står Langgaards musik over for endnu et højdepunkt, når hans Symfoni nr. 1 "Klippepastoraler" opføres af de legendariske Berliner Filharmonikerne ved tre koncerter og indspilles for Dacapo Records.

En outsider vender hjem

Langgaard var en outsider i dansk musik, som i modsætning til sine samtidige kollegaer konsekvent dyrkede senromatikken. Hans Symfoni nr. 1 "Klippepastoraler" er ikke kun et af Langgaards mest omfattende værker, men også en af de mest ambitiøse, danske symfonier. Den varer en time og er skrevet for 105 musikere – et stort format, som var mere på linje med tidens tendenser i Centraleuropa end i Danmark.

Langgaard færdiggjorde symfonien i 1911 som 17-årig, men hverken i København eller Stockholm var man interesserede i at opføre den. Langgaard afleverede i stedet partituret til Berliner Filharmonikerne, hvilke førte til at symfonien blev uropført ved en koncert med rent Langgaard-program i Berlin i 1913.

Nu vender Langgaards første symfoni hjem til Berlin, når værket bliver indspillet under ledelse af den finske stjernedirigent Sakari Oramo, som allerede har Langgaard under huden: "Sakari Oramo har evnen til at gøre kompleks musik gennemsigtig og klar", skrev OPUS om Wiener Filharmonikerne og Oramos indspilning af Langgaards Symfonier 2 & 6, som bl.a. vandt en Gramophone Award.

Højdepunkt for dansk musik

Indspilningen med Berliner Filharmonikerne udkommer på CD og streaming hos Dacapo Records i efteråret 2022.

– Det er et absolut højdepunkt for Dacapo Records og for dansk musik at få dette projekt i stand med et af verdens absolut bedste orkestre, siger Henrik Rørdam, direktør for Dacapo Records.

– Det har enormt stor betydning for anerkendelsen af dansk musik og er samtidig et regulært gennembrud for Langgaard i Tyskland, som bl.a. kommer i kølvandet af flere succesfulde opførelser af hans opera Antikrist, siger Henrik Rørdam.

Krigsbytte i Moskva

Symfonien har haft en turbulent tilværelse efter uropførelsen i Berlin. Langgaard forærede i sin tid symfoniens originalpartitur til Fürstliches Instituts für musikwissenschaftliche Forschung, men indtil 2004 var partituret ikke registreret nogen steder og man gik ud fra at det måtte være gået tabt i forbindelse med Anden Verdenskrig.

I 2004 dukkede partituret op i en samling tyske biblioteksmaterialer, som var blevet konfiskeret som krigsbytte af de sovjetiske besættelsestropper og ført til Moskva, men i 1959 blevet udleveret til DDR. Herefter var partituret blevet anbragt i oplagringsmagasiner i Berlin blandt relativt værdiløse materialer og glemt, indtil det 45 år senere blev fundet.

Langgaard i Berlin

Det tyske publikum får rig mulighed for at lære Langgaard bedre at kende til juni, når koncerter, talks og en særudstilling af det genfundne originalpartitur danner rammer om Berliner Filharmonikernes tre Langgaard-koncerter 16-19. juni.

Danske Nightingale String Quartet, som har indspillet Langgaards samlede strygekvartetter, gæster også Berlin med to koncerter i hhv. Staatsliches Institut für Musikforschung og på den danske ambassade. Berlinerne kan også stifte bekendtskab med Langgaards klaver- og orgelmusik ved to koncerter med hhv. Berit Johansen Tange og Birgitte Ebert.

De tre koncerter i Berliner Filharmonien indledes af pre-talks i Staatsliches Institut für Musikforschung med basunist i Berliner Filharmonikerne Jesper Busk Sørensen, kunstnerisk leder af Rued Langgaard festivalen Esben Tange, Carsten Schmidt fra Staatlsliches Institut für Musikforschung, dirigent Sakari Oramo og moderator Sarah Willis.

Langgaard i Berlin er arrangeret i samarbejde mellem Danmarks Ambassade i Berlin, Staatsliches Institut für Musikforschung in Berlin, Stiftung St. Matthäus og Dacapo Records.

Rued Langaard 1918 © The Royal Danish Library, Department of Maps, Prints and Photographs
Sakari Oramo © Benjamin Ealovega