Danmarks mest fantastiske frivillige er fra Fyn

Jesper Rotvig Jensen, som er frivillig i Kræftens Bekæmpelse, blev torsdag aften kåret som Danmarks mest fantastiske frivillige. Jesper og de ni andre finalister blev hyldet for deres store engagement på Østerbro i København. Coop, Røde Kors, Roskilde Festival og Kræftens Bekæmpelse står bag prisen.
En glad og stolt Jesper modtog hæderen og de 25.000 kr., han kan bruge på sit frivillige arbejde. Foto: Kræftens Bekæmpelse

De startede som 207 nominerede frivillige på tværs af hele landet, blev skåret ned til ti finalister, og nu er prisvinderen udnævnt. Den 29-årige Jesper Rotvig Jensen er blevet Danmarks mest fantastiske frivillige. Med æren følger 25.000 kr. sponseret af Coop til Jespers frivillige arbejde

Ydmyg prisvinder

Ildsjælen Jesper Rotvig Jensen bruger mange timer året rundt på sit frivillige arbejde som formand for Fonden for De Raske Unge, formand for Kræftens Bekæmpelses lokalforening i Odense og som medlem af forretningsudvalget og hovedbestyrelsen i Kræftens Bekæmpelse.

Det var en ydmyg prisvinder, der torsdag aften modtog den flotte hæder:

- Man føler sig allerede som en vinder, når man kommer i finalen. Det er et kæmpe skulderklap at få. Jeg er virkelig taknemmelig, sagde han

Flotte ord fra juryen

En enig jury kårede Jesper Rotvig Jensen som Danmarks mest fantastiske frivillige. Frivilligchef i Kræftens Bekæmpelse og medlem af juryen, Charlotte Gerhauge, fortæller om årets prisvinder:

- Jeg ved, at Jesper er gået ind i kræftsagen og sit frivillige arbejde med et stort, personligt engagement. Han inddrager og anerkender sine medfrivillige, og han formår at få alle frivillige til at føle sig som en del af fællesskabet.

Charlotte Gerhauge fremhæver, at Jesper Rotvig Jensen har bidraget til, at langt flere unge involverer sig i det lokale arbejde for kræftsagen. Han er samtidig med til at skabe sammenhæng mellem unge og ældre i foreningslivet. Og så er han med til at sikre vigtigt politisk fokus:

- Sammen med lokalforeningen har Jesper været med til at få vigtige indsatser for kræftsagen som Røgfri Fremtid og pårørende på den politiske dagsorden. Han bidrager til kæmpe forskel for kræftpatienter og pårørende, siger Charlotte Gerhauge.

Frivillighed under forandring

Hun peger på, at frivilligheden er under forandring i disse år. Derfor er der behov for at nytænke rammerne for det frivillige arbejde:

- Mange ønsker at involvere sig på nye måder; kortvarigt og uden om de traditionelle foreningsstrukturer. Men hvis man skal kunne det, kræver det, at der er nogen, der har overblik og som sørger for, at rammerne er på plads, så de nye idéer og nye måder at organisere sig på har et sted at vokse fra. Sådan én er Jesper.

-----------------------------------------------------------------------------------

Fakta om Fantastiske Frivillige

Fantastiske Frivillige er en hyldest til alle, der engagerer sig i frivilligt arbejde og til mangfoldigheden af frivillige indsatser

Prisen blev første gang uddelt i 2015

Coop, Røde Kors, Roskilde Festival og Kræftens Bekæmpelse står bag prisen

Årets finalister

Jesper Rotvig Jensen, frivillig hos Kræftens Bekæmpelse og Fonden for De Unge Raske

Ali Jahouh, frivillig ungdomstræner hos CSR/Nanok

Anne Skov Jensen, frivillig hos A-Team

Anne Sofie Bredgaard og Camilla Tøttrup, frivillige hos Kræftens Bekæmpelse

Arne Bent Mortensen, frivillig hos Røde Kors

Gitte Skov Nielsen, frivillig hos Søndagskaffe

Julie Kristine Knudsen, frivillig hos Ventilen Danmark

Pia Sigmund, frivillig hos 2 timer om ugen

Søren Degn Laxy, frivillig hos hjemmeværnet

Torsten Arendrup, frivillig hos Coop Garage

Kontakt presserådgiver i Kræftens Bekæmpelse Lise Bondesen, hvis du vil interviewe prisvinderen eller jurymedlemmer.
Lise Bondesen, tlf: 31326353, lisbo@cancer.dk

Billeder