Danmarks lægemiddeleksport steget 800 procent siden 1997

Lægemiddelindustriforeningen, Lif, fylder 25 år på et tidspunkt, hvor lægemidler er Danmarks største eksportvare

Fra 15 mia. til 136 mia.kr.

Så meget er Danmarks lægemiddeleksport steget i kroner og øre siden 1997, hvor Medicinfabrikanterne og Medicinimportørerne slog sig sammen og skabte Lægemiddelindustriforeningen, Lif.

Lægemidler er i dag, hvor Lif fylder 25 år, Danmarks største eksportvare, og få andre danske industrier har skabt samme stabile, opadgående vækst – endda henover finans- og coronakriser.

Men det er der en god grund til, lyder det fra Lifs koncernchef, Ida Sofie Jensen.

”Det kontinuerlige og massive fokus på forskning og udvikling samt etablering af nye produktionsfaciliteter er en del af forklaringen på, at Danmark sidste år eksporterede lægemidler for 136 mia.kr. – som udgør 17,3 procent af den samlede danske vareeksport. Dertil kommer, at udligning af sundhed og en stigning i kroniske sygdomme som fx diabetes, allergi, hudlidelser og neurologiske sygdomme i hele verden øger efterspørgslen efter danskproducerede lægemidler,” siger Ida Sofie Jensen.

Ændring i eksportmarkeder
Sammensætningen af lægemiddelindustriens eksportmarkeder har dog ændret sig betydeligt de seneste 25 år.

I 1997 var Tyskland og Japan de største eksportmarkeder for den danske lægemiddelindustri, men i dag står USA, sammen med Kina, tilsammen for 40 procent af Danmarks eksport af lægemidler.

Lægemiddelindustrien er også den eneste af de danske industrier, der har formået at øge antallet af beskæftigede siden 1997. I alle øvrige industribrancher er beskæftigelsen faldet med 140.338 personer, mens lægemiddelindustrien næsten har fordoblet antallet af medarbejdere fra 12.600 til over 24.500 i 2020.

”Det hænger blandt andet sammen med den store vækst i eksporten, der er forudsætning for, at lægemiddelindustrien kan udvide såvel forsknings- og udviklingsaktiviteter som produktion. Det er samtidig en efterspørgsel, der er mere robust over for bevægelser i de økonomiske konjunktioner set i forhold til andre industrier,” lyder forklaringen fra koncernchef Ida Sofie Jensen.

Kan skabe 30.000 nye jobs
Lægemiddelindustrien har øget antallet af beskæftigede både med en faglært uddannelse og en kort videregående uddannelse. Det vidner om en industri, der har brug for en bred vifte af kompetencer og personer.

”Ser vi tilbage på de seneste 25 år, har lægemiddelindustrien i Danmark bidraget massivt til vores samfund ved at skabe arbejdspladser, højere vækst og skatteindtægter fra både virksomheder og medarbejdere. Fremskrivninger viser, at vi – med de rigtige, konkurrencedygtige rammebetingelser – kan skabe 30.000 nye jobs og fordoble vores eksport i 2030,” siger Ida Sofie Jensen.