Danmarks konkurrenceevne er afhængig af flere robotter

Danmark er med i førerfeltet, men der er i den grad brug for at udbrede flere robotter i virksomhederne. Dansk Metal lancerer ni anbefalinger til en ny robotstrategi.

Danmark er nummer fire over lande, der har flest industrirobotter i industrien. Det er positivt, men positionen er i fare. Udrulningen af robotter og anden ny teknologi er helt afgørende, hvis vi skal styrke og forbedre Danmarks konkurrenceevne. Derfor lancerer Dansk Metal i dag ni anbefalinger til en ny robotstrategi for Danmark.

”Ude i verden ser vi lige nu et internationalt race to the top, hvad angår investeringer i automations- og robotløsninger. Det er med til at øge konkurrencen, da de udenlandske konkurrenter med hjælp fra robotter i højere og højere grad kan producere produkter af høj kvalitet hurtigere og til en langt lavere pris end i Danmark. Skal vi I Danmark fortsat kunne konkurrere med udlandet, skal vi med ind kapløbet. Vi ligger fint i feltet, men vi er endnu ikke på sejrsskamlen”,siger forbundsformand i Dansk Metal, Claus Jensen.

Regeringen barsler med en ny robotstrategi. Dansk Metal lancerer derfor i dag ni konkrete anbefalinger, som kan bidrage til at hjælpe særligt de små og mellemstore virksomheder i den rigtige retning.

”Vi kan se, at det særligt er de små og mellemstore virksomheder, der halter efter. Vores anbefalinger afspejler det. Blandt andet mener vi, der skal laves robotbiblioteker, hvor virksomhederne kan låne en kollaborativ robot og prøve det af. Samtidig skal der ansættes nogle udekørende teknologieksperter, der helt ude på virksomheden kan rådgive de enkelte virksomheder”, fortæller Claus Jensen og slutter af med en klar opfordring:

”Jeg forventer, at et bredt folketing kan se fordelene ved de her anbefalinger og vil gå videre med det. For mig er det fuldstændig åbenlyst, at det er den vej, vi skal gå, og jeg vil meget gerne opfordre alle andre gode kræfter til også at spille ind med forslag. Vi har haft nok snak, men nu begynder det altså at haste, for de lande, vi konkurrerer med, rykker altså hurtigt for tiden.”

For yderligere kommentarer, kontakt forbundsformand Claus Jensen via pressekonsulent Jacob Mølgaard Sørensen, tlf.: 30581497

Bilag 1: Dansk Metals anbefalinger

Dansk Metals anbefalinger til en ny robotstrategi

1. Flere robotter i danske service- og industrivirksomheder

2. Bibliotek med robotter
3. Oprettelse af en robot- og digitaliseringsfond under Vækstfonden
4. Ansættelse af udekørende teknologieksperter
5. Lokale erhvervsråd som Tech-formidlere
6. Tiltrækning af udenlandske ledere
7. Tech-information og forståelse ind i bestyrelser
8. Tiltrækning af udenlandske topforskere
9. Robot- og automationspligt i det offentlige

Bilag 2: Industrirobotter pr. 10.000 ansatte

Industrirobotter pr. 10.000 ansatte i fremstillingsindustrien (Fratrukket bilindustrien)

Singapore

Sydkorea

Japan

Tyskland

Taiwan

Italien

Østrig

Automations- og robotløsninger

Med automations- og robotløsninger menes brug af computere og maskiner til at udføre opgaver, som ellers ville være blevet løst af en medarbejder. Det kan være computere og maskiner såsom robotter, 3D-printere, kunstig intelligens, artificial & augmented reality, optiske sensorer, big data, blockchain og kvantecomputere. Der er mange typer af automations- og robotløsninger, og de spænder fra det helt mekaniske til det helt virtuelle.