Danmarks Grønne Investeringsfond udbetaler lån for over 500 mio. kr. i 2018

25 projekter fik finansiering for over 500 mio. kr. fra Danmarks Grønne Investeringsfond i 2018. Det er rekordmange virksomheder, og resultatet viser, at danske virksomheder er klar til at løfte den grønne omstilling af samfundet.
Jørgen Tang-Jensen, bestyrelsesformand.

Danmarks Grønne Investeringsfond finansierede i 2018 25 projekter for over 500 mio. kr. Derudover gav fonden yderligere tilsagn om finansiering for omkring 450 mio. kr. Fonden har dermed igen øget aktiviteten og har tillige et overskud på 10,1 mio. kr.

Årets aktivitet viser, at danske virksomheder er klar til at løfte omstilling samfundet, og at de skaber god forretning ud af det. Fælles for projekterne er, at de er dokumenterbart grønne, har en sund forretning, og at de kan skaleres.

”Vi ser en stor spændvidde i projekterne igen i 2018, og det er vi glade for. En grøn omstilling kræver, at mange forskellige teknologier er i spil, foruden at samarbejds- og produktionsformer gentænkes,” siger Jørgen Tang-Jensen, formand i Danmarks Grønne Investeringsfond.

Projekterne fra 2018 repræsenterer mange forskellige sektorer og teknologier, som alle er inden for ressourceeffektivitet, vedvarende energi og energibesparelser.

Grøn omstilling kræver virksomheder, der nytænker, gentænker eller effektiviserer den måde, de designer, producerer, sælger, anvender og genbruger produkter. Det har Danmarks Grønne Investeringsfond derfor målt på i 2018, hvoraf de 24 procent har en nytænkende og ofte banebrydende løsning.

I 2018 nåede fonden en milepæl, da man i efteråret rundede 1 mia. kr. i udlån. Sammen med privat finansiering har fonden i sin levetid samlet sikret investeringer i grøn omstilling for over 4 mia. kr. til 44 projekter. Den forventede årlige CO2-besparelse for alle finansierede projekter under ét er på 443.676 tons.

”Vi håber at kunne følge med efterspørgslen på finansiering fra fonden, og det kræver, at vi får udvidet vores låneramme, som loven, der etablerede os, giver mulighed for,” siger Jørgen Tang-Jensen.

FAKTA

Danmarks Grønne Investeringsfond har til formål at sikre finansiering af projekter, der fremmer den grønne omstilling i samfundet. Fonden har en låneramme på 2 mia. kr. med mulighed for forhøjelse til 5 mia. kr.

Danmarks Grønne Investeringsfond kan finansiere projekter inden for ressourceeffektivitet, vedvarende energi og energibesparelser.

Årets projekter fordeler sig således:

• 36 procent ressourceeffektivitet
  • 40 procent vedvarende energi
  • 24 procent energibesparelser

Fonden har i 2018 finansieret blandt andet:

• Brintproduktion ud fra vand og vedvarende energi
  • Solcelleanlæg
  • Vindmøllepark, bl.a. nye møller etableret på eksisterende fundamenter
  • Varmepumper, hvor varme sælges som en service
  • Plastikgenanvendelse
  • Produktion af brændstof ud fra plastaffald
  • Miljøvenlige rengøringsmidler
  • Eldrevne busser og færger
  • Produktion af voks fra halm.

Den forventede årlige CO2-besparelse for alle finansierede projekter under ét er på 443.676 tons.

Læs årsrapporten for 2018 her

Senior kommunikationsrådgiver
lsl@gronfond.dk - 22135855

Jørgen Tang-Jensen, bestyrelsesformand.

Strandvejen 104B

Grøn Herning-virksomhed øger vækst i stærkt lånesamarbejde24.11.2022 10:46:47 CET | Pressemeddelelse

Aktive Energi Anlæg A/S – eller AEA som firmaet i daglig tale bliver kaldt – sælger industrielle varmepumpe-løsninger til bl.a. fjernvarmeselskaber og andre store virksomheder og er med til at fortrænge fossile brændsler, herunder naturgas. AEA har netop modtaget en ”lånepakke” fra Danmarks Grønne Investeringsfond, bestående af ansvarlig lånekapital samt almindelig lånekapital, derudover deltager Sydbank som medfinansierende part. AEA styrkes hermed finansielt og understøtter samtidig den videre skalering af virksomheden.

Tre statslige fonde bliver til én: Nyudpeget bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond bydes velkommen27.8.2022 13:21:45 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Simon Kollerup har udpeget en bestyrelse for Danmarks Eksport- og Investeringsfond, der er en sammenlægning af EKF Danmarks Eksportkredit, Vækstfonden og Danmarks Grønne Investeringsfond. Direktørerne i de tre nuværende fonde byder bestyrelsen velkommen og ser frem til samarbejdet om at gøre Danmark rigere og verden grønnere.

Danmarks Grønne Investeringsfond årsrapport 2021: Rekordhøj aktivitet og CO2-reduktion lover godt for nødvendig grøn omstilling6.5.2022 07:55:51 CEST | Pressemeddelelse

Rekordhøj CO2-reduktion og et årsresultat på 20,9 mio. kr. understreger, at grøn omstilling og god forretning går hånd i hånd. Og med den nuværende situation i Europa er det mere aktuelt end nogensinde at sætte fart på den grønne omstilling i danske virksomheder for at reducere afhængigheden af fossile energikilder.