Danmarks Grønne Investeringsfond leverer rekordhøj aktivitet

Med finansiering af 29 grønne projekter for 1,3 mia. kr. og en forventet årlig akkumuleret CO2-ækvivalent-besparelse på 3 mio. tons, leverer Danmarks Grønne Investeringsfond et stærkt aftryk i sit sidste år som selvstændig fond. Det understreger endnu engang, at god forretning og grøn omstilling går hånd i hånd.
Camilla Ley Valentin, forperson i Vækstfonden

Med rekord aktivitet og CO2-ækvivalent-besparelser leverer Danmarks Grønne Investeringsfond et stærkt aftryk i sit sidste år som selvstændig fond. Årets resultat udgør 58 mio. kr., og finansieringerne er særligt gået til projekter indenfor vedvarende energi så som solcelleanlæg, men også nye teknologier inden for grøn transport og fødevareproduktion.

Som led i etableringen af Danmarks Eksport- og Investeringsfond er Danmarks Grønne Investeringsfond fusioneret med Vækstfonden 1. januar 2023. Derfor aflægges årsrapporten af Vækstfondens bestyrelse.

Camilla Ley Valentin, forperson i Vækstfonden:
”Danmarks Grønne Investeringsfond har med årets resultat understreget sin vigtige rolle i at udvikle og modne grønne teknologier. Det er et flot resultat, der bidrager markant til den bæredygtige omstilling og skaber grønne jobs i hele landet.”

Selvom det seneste år har stået i de grønne teknologiers tegn, sker udviklingen også på en trist baggrund. Med Ruslands invasion af Ukraine er det nemlig for alvor blevet tydeligt, at vi har behov for at løsrive os fra fossile brændstoffer, herunder russisk gas.

”Det er på en trist baggrund, men det seneste år har været endnu en øjenåbner for hele verden, når det kommer til nødvendigheden af at omstille os til vedvarende og grønne energikilder. Derfor ser vi også en kraftig stigning i investeringerne inden for området og her er det afgørende, at vi som land kan følge med og sælge vores grønne løsninger til hele verden,” siger Camilla Ley Valentin.

Et årti som grøn frontløber
Danmarks Grønne Investeringsfond blev etableret i 2014 netop for at yde risikovillig finansiering til grønne udviklingsprojekter. Siden da har fonden ydet lån til en lang række projekter og arbejdet for at modne og udvikle nye grønne teknologier.

Jacob Hübertz, CEO i Vækstfonden:
”Danmarks Grønne Investeringsfond sætter nu et grønt punktum for et lille årti, hvor fonden har bidraget til udviklingen af den grønne omstilling. Ved at yde risikovillig kapital til alt fra vindenergi, alternative proteinkilder og methanol-brændselsceller har fonden været en afgørende brik i modning af markedet og sikret investeringer i grønne teknologier.”

Danmarks Grønne Investeringsfond er blevet en del af Danmarks Eksport- og Investeringsfond, og i den nye fond fortsætter det vigtige arbejde med at modne, udvikle og udbrede danske grønne teknologier til hele verden.

Læs årsrapporten for Danmarks Grønne Investeringsfond her.

For pressehenvendelser kontakt presserådgiver i Danmarks Eksport- og Investeringsfond, Cecilie Idun Andersen, cea@vf.dk / 31 93 05 73.

Sara KleistKommunikationsrådgiverDanmarks Eksport- og Investeringsfond

Tlf:42372950skl@vf.dk