Danmarks Grønne Investeringsfond finansierer banebrydende proteinproduktion

Danske Unibio har en unik teknologi til at producere protein til dyrefoder. Unibio producerer på metan, som både erstatter den hidtidige mere miljøbelastende produktion og har potentialet til at gøre produktionen fuldstændigt cirkulær. Danmarks Grønne Investeringsfond medfinansierer anlægget i Kalundborg.

Unibio.

Danmarks Grønne Investeringsfond medfinansierer Unibios produktionsanlæg i Kalundborg, hvor Unibio vil producere højkoncentreret protein ud fra metan fra naturgas og biogas. Udbetalingen fra fonden er netop faldet.

”Vi er stolte over, at vi gennem samarbejdet med Danmarks Grønne Investeringsfond er blevet anerkendt som en grøn virksomhed, og alene det, at vi nu har mulighed for at tiltrække lånekapital til anlægget i Kalundborg, siger meget om, hvor langt vi er nået som virksomhed,” siger Henrik Busch-Larsen, CEO og aktionær i Unibio.

Unibio har patent på teknologien, der omdanner metan fra naturgas og biogas til protein, som bruges til dyrefoder. Teknologien har en tydelig grøn effekt, fordi den giver en stor CO2-besparelse i forhold til traditionel produktion af dyrefoder, der ellers produceres fra fiskemel eller soja, hvor særligt sojaproduktionen er meget belastende for miljøet.

Samtidig muliggør teknologien en reel cirkulær produktion af dyrefoder. På sigt vil anlægget nemlig kunne producere dyrefoder udelukkende på biogas, der produceres af biomasse, der kan komme som gylle fra landbrugsdyr.

”Vi er glade for at kunne hjælpe Unibio på et tidspunkt, hvor de er på vej fra en udviklingsvirksomhed til en kommerciel fase. De har en unik teknologi, som virkelig kan gøre en grøn forskel for produktionen af protein. Særligt når det cirkulære potentiale indfries. Unibios protein er endda EU-godkendt som dyrefoder, så hele det indre marked venter,” siger Steen Olesen, erhvervskundechef hos Danmarks Grønne Investeringsfond.

Netop at omstille markedet til en grønnere produktion har været en driver for Unibio.

”Vores teknologi muliggør afkoblingen af proteinproduktion fra landbruget og fiskeriet, da man industrielt, og uafhængigt af vejrforhold og fiskekvoter, kan producere et naturligt proteinprodukt baseret på anvendelse af metan, også fra biogas. Denne metangas afbrændes i mange lande, hvormed den bidrager til den globale opvarmning – man kan forestille sig en fremtid, hvor denne gas i stedet medvirker til at brødføde den lokale befolkning,” siger Henrik Busch-Larsen.

Fakta om Unibio

Unibio blev grundlagt med det primære formål med at udvikle teknologi, hvormed metan konverteres til foderprotein gennem bakteriel fermentering.

I november 2016 åbnede Unibios første kommercielle produktionsanlæg i Kalundborg.

Unibio blev grundlagt i 2001 af Ebbe Busch-Larsen. I dag har Unibio 17 ansatte.

Linea Søgaard-Lidell, kommunikationsrådgiver
lsl@gronfond.dk

Unibio.
Protein.

Danmarks Grønne Investeringsfond er en statslig lånefond, der sikrer finansiering af projekter, som fremmer den grønne omstilling i samfundet. Det er projekter inden for vedvarende energi, energibesparelser eller ressourceeffektivitet.

Fonden yder lån til projekter, som er kommercielle, skalerbare og har en dokumenterbar grøn effekt på samfundet.

Læs mere om Danmarks Grønne Investeringsfond her.