Danmarks Frie Forskningsfond runder 10.000 finansierede ideer

2019 var året, hvor Danmarks Frie Forskningsfond kunne fejre finansieringen af 10.000 forskningsideer fra årene 2004-2019.

Det skriver fonden, der netop har offentliggjort sin årsrapport for 2019.

- Forskning ruster os til fremtiden og bidrager til et veludviklet, demokratisk samfund. Vi ser frem til at støtte de næste 10.000 originale ideer, og vi tager hul på dem bl.a. med 340 millioner kroner til grøn forskning i 2020, siger David Dreyer Lassen, der er bestyrelsesformand i Danmarks Frie Forskningsfond.

I alt modtog Danmarks Frie Forskningsfond 2.647 ansøgninger i 2019. Det er 268 flere end i 2018 og det højeste antal ansøgninger i tre år.

Samlet søgte ansøgerne om 9,410 milliarder kroner, og der blev bevilget 1,233 milliarder kroner. Målt på beløb er fondens succesrate i 2019 dermed på ca. 13 procent. Forskere ansøgte i alt for 1,2 milliarder kroner mere end i 2018.

- Vi er meget glade for, at vi i fonden kan være med til at gøre en forskel i forskningsverdenen og kickstarte ny forskning til glæde for samfundet, siger David Dreyer Lassen.

Årsrapporten 2019 for Danmarks Frie Forskningsfond blev offentliggjort dags dato.