Danmarks første security hunde er indviet i Billund Lufthavn

Cargocenteret i Billund Lufthavn har i dag taget et ekstra skridt, der skal gøre security kontrollen af luftfragt nemmere og på en mere skånsom måde. Direktøren fra Trafikstyrelsen Carsten Falk Hansen og Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn, har i dag indviet de nye security hunde i Billund Lufthavn, som er de første af sin slags i Danmark.

Cargocenteret i Billund Lufthavn håndterer i dag en stor mængde tungt industrigods, der kan være svært at scanne i en røntgenmaskine. Derfor bliver der i dag brugt andre metoder, hvor det er være nødvendigt at bryde emballagen for at sikre, at der ikke er forbudte genstande som sprængstoffer ombord på luftfragten. Med indvielsen af de nye security hunde bliver den del overflødig. Hundene er et perfekt supplement til røntgenmaskinen og andre metoder.

Indførelsen af security hundene vil gøre sikkerhedstjekket af godset nemmere og mere effektivt, og det vil være et fundament for yderligere vækst i Billund Lufthavns cargocenter.

– Hundene er et godt supplement til røntgenscannerne, fordi der er meget gods, der eksempelvis er for stort eller komplekst til scanneren, og det gods bliver så sikkerhedskontrolleret manuelt af medarbejdere med partikeltestere. Så ikke nok med, at godset kan blive sikkerhedstjekket mere skånsomt, så kommer det også til at gå hurtigere, og det åbner op for mere luftfragt via Billund Lufthavn. Det kan være med til at sætte endnu mere skub i væksten, fortæller Jan Hessellund adm. direktør i Billund Lufthavn.

Konkurrencedygtige priser for kunder og fysisk arbejdsmiljølempelse for ansatte i lufthavnen

Det har fordele for flere, at Billund Lufthavn indfører security hunde. Når hundene er så effektive til at sikkerheds kontrollere godset, bliver omkostningen ved at fragte via Billund Lufthavn mere konkurrencedygtig for kunderne. Og det giver også en betragtelig lempelse af det fysiske arbejde for de ansatte i cargocenteret.

– Hver uge håndterer vores medarbejdere mellem 1000-2000 kasser til manuelt sikkerhedstjek, og det kan godt være fysisk hårdt, men det erstatter hundene en stor del af nu. Så det er en arbejdsmiljølempelse for vores medarbejdere, og den hurtigere ekspedition sikrer konkurrencedygtige priser på den del af håndteringen for vores kunder, siger Jan Hessellund.

Vækst i dansk eksport

I 2021 blev der sat ny rekord for, hvor mange eksportrelaterede jobs, der var i Danmark. Indvielsen af hundene er et stort plus for de danske fragtvirksomheder, der kan være med til at gøre det endnu mere attraktivt at drive eksportvirksomhed her. Benny Engelbrecht, transportminister, sætter nogle ord på, hvorfor det er godt for Danmark.

– Danmark er kendt for at være et meget smidigt og effektivt land at drive virksomhed i, og det medvirker til, at vi kan tiltrække og fastholde produktionsvirksomheder. Derfor er jeg også rigtig glad for, at vi nu giver mulighed for at bruge hunde, så vi fortsat har en god kontrol og samtidig gøre det lettere at få eksportvarerne afsted, siger transportminister Benny Engelbrecht