Danmarks første astronaut påvirker snakken mellem børn og forældre

Teknik og naturvidenskab er blevet et varmere samtaleemne mellem børn og forældre i næsten hver tredje familie efter Andreas Mogensens tur i rummet

Meget tyder på, at den danske ESA-astronaut Andreas Mogensens tur til Den Internationale Rumstation (ISS) for alvor har fået danskernes øjne op for ingeniørfagets muligheder. Stort set alle danskere fulgte Andreas Mogensen i september sidste år, og en undersøgelse Userneeds har gennemført for Ingeniørforeningen viser, at hans tur i rummet fortsat har afsmittende effekt i næsten hver tredje børnefamilie.

31 procent af børnefamilierne svarer, at de taler mere om teknik og naturvidenskab med deres børn efter Andreas Mogensens tur i rummet, og det glæder naturligvis Ingeniørforeningens formand Frida Frost.

”Ud over at Andreas Mogensen har medvirket til en fælles dansk forståelse af, at rummet ikke længere er et uopnåeligt område for dansk forskning og danske virksomheder, er sidegevinsten også uvurderlig. At naturvidenskab og teknologi er emner, der bliver vendt ved middagsbordet, kan være medvirkende til, at flere børn og unge får lyst til at uddanne sig til cand.scient eller ingeniør. Der er allerede i dag en stor efterspørgsel på disse faggrupper, og en prognose fra den teknologiske alliance Engineer the Future viser, at der allerede i 2025 vil mangle 9.300 ingeniører og 4.200 naturvidenskabelige kandidater. Den truende mangel løser Andreas Mogensen ikke alene, men han har tydeligvis en meget positiv indvirkning,” siger Frida Frost.

I Sverige blev søgningen til de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser firedoblet, da Christer Fuglsang i 2006 var den første svensker i rummet.

Hovedpersonen selv, Andreas Mogensen, tør ikke love, at han har samme effekt, men siden han vendte hjem fra rummet, har han i ESA-regi holdt mange foredrag for børn og unge, og han er meget glad for, at hans tur i rummet har en afsmittende effekt.

”Forud for opsendelsen lå selvfølgelig meget uddannelse og træning, så det var naturligvis en kæmpestor forløsning og personlig oplevelse. Men at der er en så stor positiv sideeffekt af min tur til ISS, er jeg både overrasket og beæret over. Naturvidenskab og teknik er fantastiske felter med uanede muligheder, og at jeg medvirker til, at de nu er blevet til en del af hverdagen i så mange hjem er jo fantastisk, siger Danmarks første astronaut.

Nej

I alt

Har opsendelsen af den danske astronaut Andreas Mogensen medført, at der bliver talt mere om teknik og naturvidenskab hjemme hos dig – med dine børn?

31%

69%

100%

Undersøgelsen er afsluttet januar 2016, og omfatter svar fra 2.025 danskere. 459 familier med børn mellem 6 og 18 år har svaret på dette spørgsmål.

Hvad blev der af investeringer i forskning og uddannelse, Lars Løkke?3.10.2017 13:29pressemeddelelse

Statsministeren sagde i sin åbningstale, at vi skal være klar til at bruge den ny teknologi. ”Robotter kan give bedre velfærd. Digitalisering kan mindske klimaforandringer. Fremtidens job kan blive mere givende og mindre nedslidende,” sagde statsministeren. Men Ingeniørforeningen, IDA, savner, at de fine ord om fremtiden bliver fulgt op af handling. ”Det er positivt, at statsministeren har fokus på fremtiden og er åben overfor ny teknologi, men vi savner i høj grad investeringer i fremtiden. Hvis vi skal være klar til fremtiden, kræver det investeringer i forskning og uddannelse. For robotterne udvikles på baggrund af teknisk forskning – og de der udvikler dem og i vist omfang betjener dem, skal have de rette kompetencer, hvis vi skal kunne følge med. Derfor er de fortsatte besparelser på uddannelse på automatpilot hovedrystende,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA. Det samme gælder, når vi taler forskning, for IDA er bekymret for, hvad vi skal le