Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse uddeler 33 mio. kr. til projekter, der skal skabe vækst og udvikling i hele Danmark

Med tilsagn for samlet 33,4 mio. kr. til 8 projekter fordelt over hele landet understøtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse overgangen til et mere forenklet erhvervsfremmesystem.

Erhvervsfremmebestyrelsen har fra 1. januar 2019 overtaget ansvaret med at udmønte decentrale erhvervsfremmemidler, som skal skabe bedre forhold og rammer for Danmarks virksomheder.

Bestyrelsen har besluttet, at de decentrale erhvervsfremmemidler primært udmøntes via en række tematiske ansøgningsrunder, men har i 2019 endvidere etableret en såkaldt strategisk pulje for at sikre en god overgang fra det gamle til det nye erhvervsfremmesystem.

Bestyrelsesformand Jakob Riis understreger, at Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse efter erhvervsfremmereformen også har ansvaret for de erhvervsfremmeprojekter, som blev igangsat af regionerne i det tidligere erhvervsfremmesystem.

Bestyrelsen har bl.a. konstateret, at regionernes varierende praksis har skabt et behov for fortsat finansiering hos en række flerårige projekter.

”Jeg er meget tilfreds med, at vi med udmøntningen af den strategiske pulje giver mulighed for, at en række perspektivrige lokale og regionale udviklingsprojekter er sikret fortsat finansiering,” siger Jakob Riis.

Den samlede strategiske pulje til erhvervsfremmeindsatser er på 80 mio. kr., og ansøgningsrunden til den resterende del af sættes i gang i efteråret.

Læs mere om støtten fra strategisk pulje her: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/stoettede-projekter

Hvis du vil vide mere om strategisk pulje, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Susanne Gren Svendsen på 35 29 14 73 eller SussSv@erst.dk.

Du kan læse mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse på www.erhvervsfremmebestyrelsen.dk.

63 mio. kr. til innovationssamarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner skal fremme succesfuld innovation i hele landet22.10.2019 14:50:00 CESTPressemeddelelse

Udvikling af nye produkter, services og løsninger er en central drivkraft for virksomhedernes konkurrenceevne. Og succesfuld innovation bygger ofte på et tæt samarbejde mellem bl.a. virksomheder og videninstitutioner. Derfor åbner Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu for en indsats til i alt 63 mio. kr., som har til formål at styrke innovationssamarbejde.

Virksomheder på tværs af landet får nu bedre adgang til kvalificerede medarbejdere1.10.2019 08:34:43 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har netop besluttet at støtte 10 nye projekter i bl.a. Nordjylland, Sjælland og på Bornholm, der skal være med til at sikre danske virksomheders adgang til kvalificeret arbejdskraft. I alt afsættes knap 80 mio. kr. til opkvalificering af arbejdsstyrken med fokus på de behov og udfordringer, virksomhederne står over for rundt om i Danmark.

Stor satsning til gavn for klima og øget bundlinje: Flere virksomheder skal med på den grønne dagsorden30.9.2019 09:04:41 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 95 mio. kr. i et markant løft af grøn og cirkulær omstilling i små og mellemstore virksomheder. Den grønne investering skal understøtte virksomhederne i deres omstilling til bæredygtige, grønne forretningsmodeller. To stærke partnerskaber skal sikre, at indsatsen kan rulle ud i alle dele af Danmark – og med blik for de forskellige muligheder og udfordringer, som virksomhederne står overfor forskellige steder i landet.