Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter dansk succesordning, der hjælper kriseramte virksomheder

I over 10 år har Early Warning-ordningen hjulpet tusindvis af danske virksomheder med problemer i forretningen. Med økonomisk støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse fortsætter det unikke program, der har dannet skole i EU.

En konkurs kan have store personlige konsekvenser og risikerer samtidig at koste samfundet dyrt. Den landsdækkende rådgivningsordning Early Warning er et tilbud til ansvarlige virksomhedsledere om at udvise rettidig omhu og søge hjælp i tide.

Early Warning, der nu modtager godt 7 mio. kr. i støtte fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, har et enkelt koncept:

• Levedygtige, men kriseramte virksomheder skal have hjælp til at overleve.
  • Virksomheder, der bliver nødt til at lukke, skal lukke hurtigere og med mindre gæld.
  • Sunde dele af en konkurstruet virksomhed skal videreføres.

Et eksempel på en virksomhedsejer, der har haft god hjælp af ordningen, er Kaj Stjernholm. Han troede, at han havde styr på sin virksomhed, vandrensefirmaet Stjernholm i Ringkøbing. Men efter flere økonomiske nedture søgte han krisehjælp hos Early Warnings beredskab af frivillige rådgivere.

”Early Warning stillede de helt rigtige spørgsmål, som fik mig til at tænke mig grundigt om: Vil du egentlig fortsætte? Har du styr på det? Har du den rigtige bestyrelse? Sover du om natten?” siger Kaj Stjernholm.

Efter grundig rådgivning fandt han den rigtige løsning for sin virksomhed, som i dag er på rette vej med indtjeningen og har 17 ansatte. Og Kaj Stjernholms virksomhed blev dermed en af de mange, som Early Warning har hjulpet på ret kurs – enten gennem en konkurs eller rekonstruktion.

Early Warning arbejder for, at effektive lukninger på sigt kan gøre det nemmere for ejere at starte op igen. Det kan være med til at forstærke den danske iværksætterkultur, så kriser og konkurser bliver en mere accepteret del af det at drive virksomhed i Danmark. Den indsats er uhyre vigtig, og derfor vil vi gerne bidrage til, at Early Warning kan fortsætte i forstærket omfang,” siger Nicolai Hansen, medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

Når erhvervshusene rykker ud med Early Warning, sker det med konsulenter med specialviden og gratis rådgivningsforløb – oftest længerevarende – fra et landsdækkende korps på knap 100 frivillige erfarne erhvervsfolk. Dertil kommer rådgivning fra ca. 20 insolvensadvokater, som bidrager gratis med deres ekspertise.

• Ordningen er den eneste af sin slags i Danmark. Early Warning har siden 2007 hjulpet 500-600 virksomheder om året.
  • Den er tre gange blevet effektmålt positivt: I de virksomheder, man forsøgte at redde, overlevede flere end i kontrolgruppen. Der var lavere gæld til det offentlige i de virksomheder, man valgte at lukke hurtigt, og i de rekonstruerede virksomheder blev halvdelen af arbejdspladserne bevaret.
  • Ni EU-medlemslande har udrullet Early Warning-modellen. Alle EU-medlemslande er pålagt at indføre en ”Early Warning-mechanism”.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttede på sit møde den 14. november 2019 at afsætte op til 7,1 mio. kr. til Early Warning-ordningen fra de decentrale erhvervsfremmemidler:

• Early Warning – hjælp til kriseramte virksomheder (Erhvervshus Midtjylland)

På Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses hjemmeside finder du beskrivelse af det støttede projekt.

Kontaktinfo

Hvis du vil vide mere om Early Warning, er du velkommen til at kontakte specialkonsulent Anna Gete Villefrance på 35 29 12 71 eller annvil@erst.dk eller fuldmægtig Jakob Leth på 35 29 12 09 eller jaklet@erst.dk.