Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse afsætter 50 mio. kr. til at styrke digital omstilling i SMV’er

Små og mellemstore virksomheder skal i højere grad med på den digitale bølge, hvor potentialet for virksomhederne er stort. Derfor har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse afsat 50 mio. kr. til kompetenceudvikling og rådgivning i danske SMV’er.

Big data, automatiseret produktion og digital kontakt til kunder – det er nogle af eksemplerne på digital omstilling. Det handler om at indtænke digitale løsninger i den daglige drift og i de produkter og services, der leveres til kunderne.

De mest digitale virksomheder har i dag i gennemsnit 20 pct. højere arbejdsproduktivitet end de mindst digitaliserede, så øget digitalisering rummer et stort potentiale for dansk erhvervsliv. Det gælder i særlig grad de små og mellemstore virksomheder. Kun hver tredje SMV er højt digitaliseret, og det er særligt manglende kompetencer og usikkerhed om valg af de rigtige digitale løsninger, der holder virksomhedernes digitale omstilling tilbage.

Derfor sætter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu skub bag den digitale omstilling med i alt 50 mio. kr. til kompetenceudvikling og privat rådgivning i danske SMV’er.

Formand for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse Jakob Riis:

”Digital forretningsforståelse og digitale færdigheder er helt afgørende, hvis Danmark skal bevare sin digitale førerposition i Europa. I Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse anerkender vi den usikkerhed, mange SMV’er har omkring, hvordan man griber digital omstilling an, og hvordan digitale løsninger kan tænkes ind i daglig drift og effektivisering. Derfor sætter vi nu handling bag ordene med i alt 50 mio. kr., som skal bidrage til, at endnu flere virksomheder drager nytte af de digitale muligheder.”

To landsdækkende indsatser

De 50 mio. kr. fordeles på to indsatser, som begge skal forbedre SMV’ers forudsætninger for at opnå succes med digital omstilling:

• 1) 25 mio. kr. til et digitalt løft af SMV’er via kompetenceudvikling af ledere og nøglemedarbejdere. Indsatsen ventes at løbe i 2-3 år.
  • 2) 25 mio. kr. til at understøtte digital omstilling i SMV’er via tilskud til privat rådgivning. Midlerne anvendes til at skalere den eksisterende tilskudsordning SMV:Digital med forventning om at kunne hjælpe op til 500 ekstra virksomheder med den digitale omstilling allerede i 2019.

Begge indsatser ligger inden for rammerne af Strategi for decentral erhvervsfremme 2019 og tilrettelægges, så de tager udgangspunkt i virksomhedernes behov og udfordringer.

• Begge initiativer skal være landsdækkende.
  • Fristen for at indsende ansøgning til indsatsen vedrørende kompetenceudvikling af ledere og nøglemedarbejdere (indsats 1) er den 11. juni 2019 k. 13.00.
  • Information, elektronisk ansøgningsskema og praktiske informationer vedrørende indsats 1 findes her: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/indsatsomraade-digitalisering
  • Læs mere om SMV:Digital-programmet (indsats 2) her: https://smvdigital.dk/
  • Ansøgninger forventes behandlet på mødet i Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse den 24. september 2019. Herefter vil ansøgere få tilsagn eller afslag.

Hvis du er potentiel operatør og vil vide mere om indsatsen, herunder hvordan du søger, er du velkommen til at kontakte Tonny Danielsen, 35291434, tondan@erst.dk eller Helle Sjælland Andersen, 35291772, hesjan@erst.dk.

Du kan læse mere om Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse her: https://erhvervsfremmebestyrelsen.dk/

63 mio. kr. til innovationssamarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner skal fremme succesfuld innovation i hele landet22.10.2019 14:50:00 CESTPressemeddelelse

Udvikling af nye produkter, services og løsninger er en central drivkraft for virksomhedernes konkurrenceevne. Og succesfuld innovation bygger ofte på et tæt samarbejde mellem bl.a. virksomheder og videninstitutioner. Derfor åbner Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse nu for en indsats til i alt 63 mio. kr., som har til formål at styrke innovationssamarbejde.

Virksomheder på tværs af landet får nu bedre adgang til kvalificerede medarbejdere1.10.2019 08:34:43 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har netop besluttet at støtte 10 nye projekter i bl.a. Nordjylland, Sjælland og på Bornholm, der skal være med til at sikre danske virksomheders adgang til kvalificeret arbejdskraft. I alt afsættes knap 80 mio. kr. til opkvalificering af arbejdsstyrken med fokus på de behov og udfordringer, virksomhederne står over for rundt om i Danmark.

Stor satsning til gavn for klima og øget bundlinje: Flere virksomheder skal med på den grønne dagsorden30.9.2019 09:04:41 CESTPressemeddelelse

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse investerer 95 mio. kr. i et markant løft af grøn og cirkulær omstilling i små og mellemstore virksomheder. Den grønne investering skal understøtte virksomhederne i deres omstilling til bæredygtige, grønne forretningsmodeller. To stærke partnerskaber skal sikre, at indsatsen kan rulle ud i alle dele af Danmark – og med blik for de forskellige muligheder og udfordringer, som virksomhederne står overfor forskellige steder i landet.