Danmark udfordrer New York City til at tænke mere cirkulært

Fire ud af fem produkter i USA bliver kun brugt én gang, inden de smides ud. Og i New York City bliver kun 17 % af alt affald genanvendt. Danske virksomheder vil over de kommende år bidrage med ideer til, hvordan newyorkerne kan blive bedre til at tænke cirkulært og skabe løsninger, som kan mindske mængden af affald og øge genanvendelsen. Det vil ske på Circular City Week New York, som i dag blev lanceret af DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad.

Circular City Week New York finder første gang sted i begyndelsen af marts næste år. Men planen er, at temaugen skal gentages hvert år.

- Danmark er verdensførende inden for udvikling af løsninger med et cirkulært aftryk. Vores håb er, at vi kan engagere og inspirere virksomheder, beslutningstagere og almindelige borgere i New York. Vi vil gerne gå forrest og synliggøre, at cirkulær økonomi er relevant inden for fødevarer, mode og design, det byggede miljø og e-handel, siger Karsten Dybvad.

DI’s administrerende direktør lancerede planerne om en årlig uge med fokus på cirkulær økonomi på Climate Week NYC. Det skete under overværelse af statsminister Lars Løkke Rasmussen og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen.

Cirkulær økonomi handler om at udnytte ressourcerne bedre til glæde for forbrugere, virksomheder og kloden. I omstillingen til cirkulær økonomi er der fokus på bedre intelligent design af produkter og at skabe nye forretningsmodeller og genanvende materialer, så de fastholder en høj værdi.

For virksomhederne gælder det om at gentænke både design, produktion, salg og forbrug, så ressourcerne kan bruges igen og igen.

- I Danmark har vi stærke traditioner for at udvikle grønne løsninger, og mange danske virksomheder er allerede godt i gang med at levere cirkulære løsninger. Det er dem, vi kan brede ud til en by som New York, hvor både borgere og politikere har en stærk interesse i denne dagsorden, siger Karsten Dybvad.

New York Circular City Week bliver arrangeret Danish Cleantech Hub - et samarbejde mellem Dansk Industri (DI) og State of Green.

New York Circular City Week har sin egen hjemmeside: www.circularcityweek.com

DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad træffes via Louis Funder, Generel Manager DI USA, på mail LFK@DI.DK eller tlf. (+1) 202 813 2276

DI: Byrdelettelser for milliarder gavner erhvervslivet8.2.2019 08:24:08Pressemeddelelse

Regeringen har i dag offentliggjort sit udspil ”Mindre bureaukrati – mere vækst”, som skal lette byrder og bøvl for virksomhederne med i alt 2,6 mia. kr. fordelt på 42 initiativer. Udspillet indeholder mange elementer, som vækker glæde i DI. Udspillet består af tre dele: Bedre digitalisering, mere digitalisering samt enkle og effektive regler. - Vi er rigtig glade for udspillet. Det indeholder flere forslag, som vi længe har arbejdet for. Der er mange konkrete forslag, som regeringen vil kunne sætte i værk med det samme. Samtidig er der en lang række forslag til i alt cirka 1,3 mia. kr., som skal forhandles på Christiansborg, siger Kent Damsgaard, direktør i DI. DI opfordrer derfor til et bredt samarbejde på tværs af de politiske partier om at lette byrderne for erhvervslivet. - Ledere og medarbejdere i især mindre virksomheder knokler dagligt for at få forretningen til at udvikle sig og dermed skabe vækst og arbejdspladser. Derfor er der næppe noget mere frustrerende at bruge tiden på

H.K.H. Kronprinsen står i spidsen for danske og grønlandske virksomheder på international minekonference7.2.2019 17:00:00Pressemeddelelse

Hans Kongelige Højhed Kronprinsen tager i starten af marts sammen med mere end 30 danske og grønlandske virksomheder, energi-, forsynings- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt, Dansk Industri (DI), Grønlands Erhverv og Generalkonsulatet i Toronto til verdens største minekonference i Canada. Det er første gang, at Kongehuset deltager i et erhvervsfremstød målrettet investeringer i Grønland.

DI: Det grønne vækstteam rammer plet31.1.2019 09:30:00Pressemeddelelse

De ti anbefalinger fra regeringens vækstteam for grøn energi- og miljøteknologi kan være med til at give et tiltrængt løft af eksporten. DI opfordrer regeringen til hurtigst muligt at følge op på anbefalingerne og præsentere en egentlig vækstplan. Vækstteamet for grøn energi- og miljøteknologi har haft til opgave at komme med anbefalinger til regeringen om, hvordan virksomhederne, som producerer grøn energi- og miljøteknologi, kan vokse i en tid med hård international konkurrence og stigende digitalisering. Anbefalingerne blev i dag præsenteret for regeringen. Og vækstteamet fokuserer på, hvordan man kan bruge de data, som forsyningsselskaberne har om danskernes forbrug af el, vand og varme, til at skabe nye grønne produkter, services og løsninger. - Danmark er i dag helt i front inden for digitalisering. Men vi har kun udtømt en brøkdel af mulighederne. Det er helt rigtigt set af vækstteamet, at vi skal i gang med at finde den næste generation af løsninger, siger Tine Roed, direktør i