Danmark udfordrer New York City til at tænke mere cirkulært

Fire ud af fem produkter i USA bliver kun brugt én gang, inden de smides ud. Og i New York City bliver kun 17 % af alt affald genanvendt. Danske virksomheder vil over de kommende år bidrage med ideer til, hvordan newyorkerne kan blive bedre til at tænke cirkulært og skabe løsninger, som kan mindske mængden af affald og øge genanvendelsen. Det vil ske på Circular City Week New York, som i dag blev lanceret af DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad.

Circular City Week New York finder første gang sted i begyndelsen af marts næste år. Men planen er, at temaugen skal gentages hvert år.

- Danmark er verdensførende inden for udvikling af løsninger med et cirkulært aftryk. Vores håb er, at vi kan engagere og inspirere virksomheder, beslutningstagere og almindelige borgere i New York. Vi vil gerne gå forrest og synliggøre, at cirkulær økonomi er relevant inden for fødevarer, mode og design, det byggede miljø og e-handel, siger Karsten Dybvad.

DI’s administrerende direktør lancerede planerne om en årlig uge med fokus på cirkulær økonomi på Climate Week NYC. Det skete under overværelse af statsminister Lars Løkke Rasmussen og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen.

Cirkulær økonomi handler om at udnytte ressourcerne bedre til glæde for forbrugere, virksomheder og kloden. I omstillingen til cirkulær økonomi er der fokus på bedre intelligent design af produkter og at skabe nye forretningsmodeller og genanvende materialer, så de fastholder en høj værdi.

For virksomhederne gælder det om at gentænke både design, produktion, salg og forbrug, så ressourcerne kan bruges igen og igen.

- I Danmark har vi stærke traditioner for at udvikle grønne løsninger, og mange danske virksomheder er allerede godt i gang med at levere cirkulære løsninger. Det er dem, vi kan brede ud til en by som New York, hvor både borgere og politikere har en stærk interesse i denne dagsorden, siger Karsten Dybvad.

New York Circular City Week bliver arrangeret Danish Cleantech Hub - et samarbejde mellem Dansk Industri (DI) og State of Green.

New York Circular City Week har sin egen hjemmeside: www.circularcityweek.com

DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad træffes via Louis Funder, Generel Manager DI USA, på mail LFK@DI.DK eller tlf. (+1) 202 813 2276

DI: Virksomheder kan levere løsningerne på klodens udfordringer19.10.2018 08:56pressemeddelelse

Der bliver etableret konkrete samarbejder, og der kommer bud på løsninger på klodens udfordringer, når repræsentanter fra regeringer, civilsamfund og erhvervslivet fredag og lørdag mødes i København til det grønne topmøde P4G. Fredag foregår topmødet i Industriens Hus, hvor statsminister Lars Løkke Rasmussen og Dansk Industris (DI) adm. direktør, Karsten Dybvad, er værter. Formålet med mødet er at få erhvervslivet til at spille sammen med regeringerne, civilsamfundet og de grønne organisationer om at opfylde FN’s 17 Verdensmål og klimaaftalen fra Paris. - P4G's mål om at skabe offentlig-private partnerskaber afspejler den vitale rolle, som den private sektor spiller for at skabe en bedre verden for os, for vores børn og vores børnebørn. Der skal innovative virksomheder til at levere mange af de nye løsninger, som kan sikre rent vand, bæredygtig energi og mad til alle i fremtiden, siger Thomas Bustrup, direktør i DI. P4G-topmødet skal støtte og udvikle offentligt-private partnerskaber o