Danmark udfordrer New York City til at tænke mere cirkulært

Fire ud af fem produkter i USA bliver kun brugt én gang, inden de smides ud. Og i New York City bliver kun 17 % af alt affald genanvendt. Danske virksomheder vil over de kommende år bidrage med ideer til, hvordan newyorkerne kan blive bedre til at tænke cirkulært og skabe løsninger, som kan mindske mængden af affald og øge genanvendelsen. Det vil ske på Circular City Week New York, som i dag blev lanceret af DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad.

Circular City Week New York finder første gang sted i begyndelsen af marts næste år. Men planen er, at temaugen skal gentages hvert år.

- Danmark er verdensførende inden for udvikling af løsninger med et cirkulært aftryk. Vores håb er, at vi kan engagere og inspirere virksomheder, beslutningstagere og almindelige borgere i New York. Vi vil gerne gå forrest og synliggøre, at cirkulær økonomi er relevant inden for fødevarer, mode og design, det byggede miljø og e-handel, siger Karsten Dybvad.

DI’s administrerende direktør lancerede planerne om en årlig uge med fokus på cirkulær økonomi på Climate Week NYC. Det skete under overværelse af statsminister Lars Løkke Rasmussen og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen.

Cirkulær økonomi handler om at udnytte ressourcerne bedre til glæde for forbrugere, virksomheder og kloden. I omstillingen til cirkulær økonomi er der fokus på bedre intelligent design af produkter og at skabe nye forretningsmodeller og genanvende materialer, så de fastholder en høj værdi.

For virksomhederne gælder det om at gentænke både design, produktion, salg og forbrug, så ressourcerne kan bruges igen og igen.

- I Danmark har vi stærke traditioner for at udvikle grønne løsninger, og mange danske virksomheder er allerede godt i gang med at levere cirkulære løsninger. Det er dem, vi kan brede ud til en by som New York, hvor både borgere og politikere har en stærk interesse i denne dagsorden, siger Karsten Dybvad.

New York Circular City Week bliver arrangeret Danish Cleantech Hub - et samarbejde mellem Dansk Industri (DI) og State of Green.

New York Circular City Week har sin egen hjemmeside: www.circularcityweek.com

DI’s administrerende direktør Karsten Dybvad træffes via Louis Funder, Generel Manager DI USA, på mail LFK@DI.DK eller tlf. (+1) 202 813 2276

Risk Manager of the Year 201813.12.2018 13:37Pressemeddelelse

Head of Risk Management LENE RITZ fra ENERGINET er i dag kåret til Risk Manager of the Year 2018 ved et arrangement i Dansk Industris Risk Management forening, DARIM. Lene Ritz modtager prisen for at have sat kombinationen af strategi (Enterprise Risk Management) og operationel risikostyring på direktionens landkort i Energinet. Desuden gives prisen for, at Lene Ritz har fået strategisk risikostyring implementeret i virksomhedens governance-modeller, og hun har gjort fokus på risici til en helt naturlig del af tankesættet. Lene Ritz har gennem ti år sat et markant og innovativt fingeraftryk på risikostyringen i Energinet. Virksomheden, der er offentlig, er ved lov forpligtet til at varetage stadig flere opgaver i den nationale infrastruktur. Undervejs har Lene Ritz som Risk Manager skullet håndtere, at Energinets anlægsværdier er firedoblet, at der er etableret en række datterselskaber og at Energinet har udviklet sig fra en rolle som rent national energiaktør til en international spil

DI: Redegørelse viser klare fordele af lempet revisionspligt7.12.2018 13:35Pressemeddelelse

Der har været megen diskussion om de gennemførte lempelser af revisionspligten. Nu bekræfter en ny grundig redegørelse fra Erhvervsministeriet, at effekterne som ventet har været positive for de mange små og mellemstore virksomheder, der har været fritaget for revisionspligt. Mange har valgt i stedet at bruge revisor til rådgivning og anden sparring, der tilføjer værdi til virksomheden. DI har hele tiden støttet og støtter fortsat de gennemførte reformer af revisionspligten.

DI: Positivt med øget støtte til iværksættere6.12.2018 14:10Pressemeddelelse

Innovationsfonden og Vækstfonden vil fremover yde mere finansiel støtte til tidlige og videnbaserede virksomheder. DI ser mange positive aspekter i den nye iværksætterstrategi. Organisationen hæfter sig særligt ved, at Innovationsfonden nu vil understøtte flere iværksættere, ligesom strategien vil skubbe på mere samarbejde mellem universiteter og virksomheder. Mette Fjord Sørensen, DI’s chef for forskning, uddannelse og mangfoldighed udtaler: - Innovationsfonden har med strategien et helt rigtigt fokus på at få flere iværksættere og gode ideer bragt frem i verden, og det har Danmark brug for. Det er positivt, at fonden nu også vil understøtte mere erfarne iværksættere. Den type iværksættere med erfaring i bagagen klarer sig ofte rigtig godt – deres ideer skal vi netop ikke tabe af syne, men målrettet sætte i spil. DI er også meget positive for fondenes satsning på øget samarbejde mellem erhvervslivet og universiteterne. Det kan øge innovation og iværksætteri fra universiteterne og øge