Danmark skal være røgfrit i 2030

Ingen børn og unge og kun fem pct. af de voksne i Danmark ryger i 2030. Sådan lyder det ambitiøse mål for et nyt stort partnerskab, ’Røgfri Fremtid’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden har taget initiativ til. Inspirationen er hentet i udlandet, hvor organisationer, borgere og politikere står sammen for at holde de kommende generationer røgfri.

De fleste, der ryger, har tændt den første cigaret inden deres 18-års fødselsdag, og næsten hver femte af de 15-årige i Danmark ryger hver dag eller ind imellem. Det står med andre ord sløjt til med at forebygge rygning blandt børn og unge. Skal tallene ned, er der brug for at tænke nyt. Det gør Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden nu med et stort anlagt initiativ.

- Ingen forældre ønsker, at deres børn skal begynde at ryge, og de fleste kan se det meningsløse i, at der hver dag alligevel er børn og unge, der tager det første sug af en cigaret. Tobak slår hvert år knap 14.000 mennesker ihjel i Danmark. Vi vil skabe en røgfri fremtid, så tusindvis af danskere slipper for unødig sygdom og for tidlig død, siger Gurli Martinussen, direktør i TrygFonden.

Ingen børn og unge ryger i 2030

I flere andre lande skyder partnerskaber for en røgfri fremtid op, og det har givet inspiration til det danske initiativ. Blandt andet har Irland og Sverige sat mål om at udfase tobak inden 2025.

Antallet af rygere i Danmark har i flere år ligget stabilt på 17 pct. Det er alt for højt, mener Kræftens Bekæmpelses formand, Dorthe Crüger:

- Selvom rigtig mange heldigvis lykkes med at kvitte tobakken, kommer der hver dag nye unge rygere til. Det gør mig trist, hver gang jeg ser et ungt menneske ryge, for det har så alvorlige konsekvenser for deres liv. Vi kan ikke være bekendt ikke at passe bedre på vores børn og unge, og der er brug for en nytænkende og forenet indsats. Derfor vil vi i 2016 etablere et bredt partnerskab med de mange organisationer og borgere, som også har ambitioner om en røgfri fremtid, siger Dorthe Crüger.

Invitation til bredt samarbejde

I lande som for eksempel New Zealand og Sverige er det blandt andet private organisationer, der har sat arbejdet i gang, og regeringerne har efterfølgende tilsluttet sig målet. I Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden forventer man, at det samme vil ske i Danmark.

Der er altså med partnerskabet lagt op til, at langt flere end Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden deltager i Røgfri Fremtid. Partnerskabet skal afprøve nye veje og metoder, hente inspiration fra udlandet, og borgere og lokale ildsjæle skal involveres og bære indsatserne.

Rygning i Danmark:

• 22 pct. i Danmark ryger. 17 pct. ryger dagligt (Danskernes Rygevaner 2015)
  • 62 pct. af dem, der ryger, vil gerne holde op (Danskernes Rygevaner 2015)
  • 18 pct. af de 15-årige ryger hver dag eller ind imellem (’Skolebørnsundersøgelsen’, Statens Institut for Folkesundhed 2014)
  • Knap 14.000 i Danmark dør hvert år pga. rygning (’Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark’, Statens Institut for Folkesundhed 2006)

Mål for udfasnings af tobak i udlandet:

• Sverige: Under 5 pct. ryger i 2025
  • Finland: Under 2 pct. ryger i 2040
  • Irland: Under 5 pct. ryger i 2025
  • Skotland: Under 5 pct. ryger i 2034
  • New Zealand: Under 5 pct. ryger i 2025

Røgfri Fremtid

TrygFonden og Kræftens Bekæmpelse står bag initiativet ’Røgfri Fremtid’. Formålet er at forebygge alvorlig sygdom og for tidlig død forårsaget af tobak. Målet er, at højst 5 pct. af befolkningen – og ingen børn og unge – ryger i 2030. Røgfri Fremtid skal løftes i et bredt partnerskab forankret i befolkningen.

Mette Gry Münchow, Sekretariatsleder i Røgfri Fremtid, mettegm@cancer.dk, telefon: 40 56 90 89
Karen Bøgedal, Pressechef i TrygFonden, kb@trygfonden.dk, telefon: 30 56 34 32

Ny stor undersøgelse kortlægger senfølger hos overlevere efter kræft i ungdommen29.6.2018 17:06pressemeddelelse

Behandling af kræft bliver hele tiden bedre, og flere overlever sygdommen. Derfor bliver det mere og mere vigtigt at have fokus på, hvordan man får et godt liv efter sygdommen. Ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse kortlægger nu, i den største undersøgelse af sin slags til dato, hvilke senfølger tidligere kræftpatienter har risiko for at få i form af sygdomme der rammer kroppens hormonsystemer. Det er viden som kan bruges til at opdage senfølgerne tidligt og måske mindske omfanget.

Ny forskning: Sådan virker lægemiddel mod arvelig kræft27.6.2018 19:09pressemeddelelse

Kræftmedicin mod blandt andet arvelig bryst- og æggestokkræft er effektivt – men ikke af den grund man hidtil har troet. Det viser ny forskning fra Kræftens Bekæmpelse som samtidig giver en ny forklaring på helt grundlæggende processer under celledeling. Det er viden, som i fremtiden måske kan føre til bedre behandlinger mod en række kræftsygdomme. Resultaterne er netop offentliggjort i det anerkendte videnskabelige tidsskrift, Nature.