Danmark sætter ny rekord i internationale kongresgæster i år

Aldrig har de større danske byer taget imod så mange internationale kongresgæster som i år. Det betyder ekstra omsætning i byerne og en styrkelse af de lokale virksomheder og videnmiljøer.

Uanset om det er en cancer-kongres i Bella Center i København, en konference om fødevarer på Scandinavian Congress Center i Aarhus, en robotteknologi-konference i Odense eller en IT-konference på Aalborg Kongres- og Kultur Center, er det den samme positive gevinst, de danske byer får ud af at være værtsby for internationale kongresser.

Kongresgæster bruger i gennemsnit ca. 3.100 kr. i døgnet, som giver omsætning på byernes hoteller, restauranter, butikker, lufthavne mm. De internationale kongresser i Danmark henvender sig oftest til forskere mm. fra udenlandske videnmiljøer. Derfor er kongresserne samtidig en vigtig platform for international eksponering, networking, og videndeling for de danske værtsbyers universiteter, virksomheder og erhvervsklynger med henblik på innovation og vækst.

En ny opgørelse for hele landet fra det nationale udviklingsselskab for erhvervsturisme, MeetDenmark, viser, at både København, Aarhus og Aalborg i år sætter ny rekord i antallet af tilrejsende kongresgæster. I Aarhus er antallet af kongresgæster ikke bare det største nogensinde. Det er over dobbelt så stort som sidste år. I Syddanmark, hvor regionens indsats for møder og kongresser er forankret hos fonden Inspiring Denmark, satte man markant rekord sidste år.

Støtter de lokale styrkepositioner
Indsatsen med at styrke tiltrækningen af internationale kongresser til Danmark fokuserer bl.a. på rekruttering af lokale værter, afgivning af bud på værtskaber og deling af kompetencer og viden på tværs af landet. Samarbejdet sker i regi af MeetDenmark. Her glæder man sig over, at det rekord-gode kongresår skinner bredt igennem på tværs af landet.

”Tallene for 2016 viser tydeligt, at Danmark har et stort potentiale for at tiltrække de attraktive, internationale kongresser – fordelt ud over landet. Men tallene viser også, at Danmark har potentiale for mere. Og det skal vi realisere gennem en fortsat fælles indsats,” siger Birgitte Hee Olesen, formand for MeetDenmark, der er ejet af Erhvervs- og Vækstministeriet og de danske regioner.

Ud over den forretning, kongresgæster giver i form af overnatning, bespisning, transport, oplevelser og shopping, er kongresserne samtidig en stor gevinst for de regionale videnmiljøer og erhvervsliv.

På tværs af landet har MeetDenmark særligt fokus på at tiltrække internationale kongresser inden for life science, grøn vækst og IT. Herunder har de enkelte regioner en række individuelle styrkepositioner, som også afspejles i de kongresser, de tiltrækker.

Også omsætning uden for byerne
De positive effekter af kongresserne, som MeetDenmarks destinationer tiltrækker, er til fordel for hele regionen omkring byerne. Eksempelvis arbejder VisitAalborg aktuelt med at styrke samarbejdet blandt regionens aktører.

”Det er hamrende vigtigt, at de kompetencer, erfaringer og procedurer, der bl.a. er udviklet i MeetDenmark-samarbejdet, bringes i spil og distribueres ud i resten af regionen til dem, der arbejder med at tiltrække møder og konferencer til lokalområdet. På denne måde kan MeetDenmark-samarbejdet være med til at sikre, at den givtige mødeturisme også skaber omsætning uden for de større byer. Derfor arbejder vi i VisitAalborg sammen med bl.a. Business Region North Denmark, Turisthus Nord (Frederikshavn, Skagen, Sæby) og Jammerbugt Kommune på at udarbejde en model for dette,” siger Rasmus Jerver, direktør i VisitAalborg.

Aalborg forventer i år besøg af næsten 4.000 gæster – som vil give over 13.000 overnatninger til byens hoteller mm., hvilket er det højeste antal i den nordjyske by nogensinde.

Aarhus får i 2016 besøg af op mod 7.000 kongresgæster – mere end dobbelt så mange som sidste år. De vil til sammen lægge næsten 25.000 overnatninger i byen i løbet af året.

”Aarhus’ vækst skyldes bl.a., at Vækstforum i Region Midtjylland tilbage i 2012 valgte at satse på at udvikle den internationale kongresindustri i Aarhus, og det er effekterne af denne satsning, der kan ses nu,” siger Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

Syddanmark forventer i 2016 besøg af ca. 2.600 kongresgæster, som genererer omkring 7.300 overnatninger og havde i 2015 rekordår med over 4.100 gæster og over 12.000 overnatninger.

Uffe Hartmann, Head of Corporate Communications, ufh@woco.dk, mobil: 21 73 98 90

2017 sætter ny rekord: Over 1 mio. krydstogtgæster til Danmark i det nye år3.1.2017 07:00pressemeddelelse

De danske krydstogthavne kan nu ved årets start se frem til et ekstra travlhed i 2017, hvor fem danske byer kommer til at sætte ny rekord i antallet af krydstogtgæster. Ud over at både Skagen, Aarhus, Aalborg, Fredericia og København hver især kan gøre klar til at tage imod et rekordstort antal turister ad søvejen, er der fremgang hos alle etablerede krydstogthavne i Danmark i 2017. Så det er hele Danmark, der samlet set går ind i sin hidtil bedste sæson. For første gang nogensinde runder det samlede antal krydstogtgæster i Danmark 1 mio., når landets krydstogthavne i 2017 tilsammen får besøg af et krydstogtskib 491 gange. Derudover forventes også mindst 300.000 besætningsmedlemmer, som vil skabe liv og omsætning på de danske havne i det nye år. Det viser en opgørelse fra Cruise Copenhagen Network, der samler de danske krydstogtdestinationer. Alene i 2016, hvor der i alt kom 866.000 krydstogtgæster på besøg i Danmark, var der en beregnet samfundsøkonomiske effekt af krydstogtturismen p