Danmark sætter ny rekord i internationale kongresgæster i år

Aldrig har de større danske byer taget imod så mange internationale kongresgæster som i år. Det betyder ekstra omsætning i byerne og en styrkelse af de lokale virksomheder og videnmiljøer.

Uanset om det er en cancer-kongres i Bella Center i København, en konference om fødevarer på Scandinavian Congress Center i Aarhus, en robotteknologi-konference i Odense eller en IT-konference på Aalborg Kongres- og Kultur Center, er det den samme positive gevinst, de danske byer får ud af at være værtsby for internationale kongresser.

Kongresgæster bruger i gennemsnit ca. 3.100 kr. i døgnet, som giver omsætning på byernes hoteller, restauranter, butikker, lufthavne mm. De internationale kongresser i Danmark henvender sig oftest til forskere mm. fra udenlandske videnmiljøer. Derfor er kongresserne samtidig en vigtig platform for international eksponering, networking, og videndeling for de danske værtsbyers universiteter, virksomheder og erhvervsklynger med henblik på innovation og vækst.

En ny opgørelse for hele landet fra det nationale udviklingsselskab for erhvervsturisme, MeetDenmark, viser, at både København, Aarhus og Aalborg i år sætter ny rekord i antallet af tilrejsende kongresgæster. I Aarhus er antallet af kongresgæster ikke bare det største nogensinde. Det er over dobbelt så stort som sidste år. I Syddanmark, hvor regionens indsats for møder og kongresser er forankret hos fonden Inspiring Denmark, satte man markant rekord sidste år.

Støtter de lokale styrkepositioner
Indsatsen med at styrke tiltrækningen af internationale kongresser til Danmark fokuserer bl.a. på rekruttering af lokale værter, afgivning af bud på værtskaber og deling af kompetencer og viden på tværs af landet. Samarbejdet sker i regi af MeetDenmark. Her glæder man sig over, at det rekord-gode kongresår skinner bredt igennem på tværs af landet.

”Tallene for 2016 viser tydeligt, at Danmark har et stort potentiale for at tiltrække de attraktive, internationale kongresser – fordelt ud over landet. Men tallene viser også, at Danmark har potentiale for mere. Og det skal vi realisere gennem en fortsat fælles indsats,” siger Birgitte Hee Olesen, formand for MeetDenmark, der er ejet af Erhvervs- og Vækstministeriet og de danske regioner.

Ud over den forretning, kongresgæster giver i form af overnatning, bespisning, transport, oplevelser og shopping, er kongresserne samtidig en stor gevinst for de regionale videnmiljøer og erhvervsliv.

På tværs af landet har MeetDenmark særligt fokus på at tiltrække internationale kongresser inden for life science, grøn vækst og IT. Herunder har de enkelte regioner en række individuelle styrkepositioner, som også afspejles i de kongresser, de tiltrækker.

Også omsætning uden for byerne
De positive effekter af kongresserne, som MeetDenmarks destinationer tiltrækker, er til fordel for hele regionen omkring byerne. Eksempelvis arbejder VisitAalborg aktuelt med at styrke samarbejdet blandt regionens aktører.

”Det er hamrende vigtigt, at de kompetencer, erfaringer og procedurer, der bl.a. er udviklet i MeetDenmark-samarbejdet, bringes i spil og distribueres ud i resten af regionen til dem, der arbejder med at tiltrække møder og konferencer til lokalområdet. På denne måde kan MeetDenmark-samarbejdet være med til at sikre, at den givtige mødeturisme også skaber omsætning uden for de større byer. Derfor arbejder vi i VisitAalborg sammen med bl.a. Business Region North Denmark, Turisthus Nord (Frederikshavn, Skagen, Sæby) og Jammerbugt Kommune på at udarbejde en model for dette,” siger Rasmus Jerver, direktør i VisitAalborg.

Aalborg forventer i år besøg af næsten 4.000 gæster – som vil give over 13.000 overnatninger til byens hoteller mm., hvilket er det højeste antal i den nordjyske by nogensinde.

Aarhus får i 2016 besøg af op mod 7.000 kongresgæster – mere end dobbelt så mange som sidste år. De vil til sammen lægge næsten 25.000 overnatninger i byen i løbet af året.

”Aarhus’ vækst skyldes bl.a., at Vækstforum i Region Midtjylland tilbage i 2012 valgte at satse på at udvikle den internationale kongresindustri i Aarhus, og det er effekterne af denne satsning, der kan ses nu,” siger Peer H. Kristensen, direktør i VisitAarhus.

Syddanmark forventer i 2016 besøg af ca. 2.600 kongresgæster, som genererer omkring 7.300 overnatninger og havde i 2015 rekordår med over 4.100 gæster og over 12.000 overnatninger.

Uffe Hartmann, Head of Corporate Communications, ufh@woco.dk, mobil: 21 73 98 90

Nye tal: Hovedstaden trækker væksten i sommerens turisme9.10.2018 14:07pressemeddelelse

Uanset om de rejsende, som har besøgt Danmarks hovedstad i sommeren 2018, er kommet hertil for at tage del i det lokale kulturliv, bruge fremmed valuta i detailhandel og på attraktioner eller for deltage i en kongres, så har der været flere end året før. Hovedstaden havde en vækst i overnatninger på hoteller mm. i de tre sommermåneder på 4,7 pct., mens landet samlet set havde tilbagegang med et resultat på -0,3 pct. I hovedstaden var der således over 183.000 flere overnatninger i juni, juli og august i forhold til de samme måneder sidste år. Væksten i hovedstadens turisme er primært båret af internationale besøgende. Det viser de seneste overnatningstal fra Danmarks Statistik. Hovedstaden er en helårsdestination Samtidig med, der har været endnu flere overnatninger på hovedstadens hoteller mm. i sommeren 2018 end sidste sommer, så er København ikke kun en populær destination i de lyse sommermåneder. I hovedstaden er der stort fokus på at brede væksten i turismen ud over hele året. Det

Europas største kongres inden for reproduktion og embryologi kommer til København5.10.2018 09:46pressemeddelelse

En attraktiv destination med et stærkt forskningsmiljø inden for fertilitetsbehandling og et stort kongrescenter. Det er blot nogle af grundene til, at København netop har vundet værtskabet for Europas største kongres inden for human reproduktion og embryologi. København og Region Hovedstaden er hjemsted for en stærk, international forskningsklynge inden for fertilitetsbehandling, og det er i høj grad medvirkende til, at København netop er blevet valgt som værtsby for Europas største videnkongres inden for området, European Society of Human Reproduction and Embryology (ESHRE) i 2020. Kongressen, der fokuserer på netop infertilitet og reproduktion, forventes at tiltrække omkring 9.000-10.000 delegerede fra internationale viden- og forskningsmiljøer. ”Ufrivillig barnløshed er en alvorlig udfordring for de par, der er ramt af barnløshed og for samfundet generelt. Problemstillingen gælder ikke blot i Danmark men også internationalt. Vi er i regionen derfor rigtigt stolte af, at vores mange

Ny rapport: Hovedstaden driver væksten i Danmarks erhvervsturisme3.10.2018 12:06pressemeddelelse

Med en omsætning på 11,4 mia. kr. – alene i 2017 – står hovedstaden for 44 pct. af omsætningen på det danske mødemarked, der både dækker over kongresser og virksomhedsmøder. Hovedstadens andel af omsætningen på det danske mødemarked er således vokset siden den seneste analyse i 2012, hvor hovedstaden stod for 37 pct. af omsætningen. Det viser en ny analyse af det danske møde- og kongresmarked. Ud af den samlede omsætning på det danske mødemarked i 2017 på 26 mia. kr. udgjorde kongresserne over halvdelen af omsætningen, og her har hovedstaden særligt godt fat i de internationale kongresser. Og det er særligt de store internationale kongresser, hvor deltagerne har et gennemsnitligt døgnforbrug på ca. 4.200 kr., og dermed er det turistsegment, der bruger allerflest penge pr døgn under opholdet i Danmark, der sikrer hovedstadens store andel af omsætningen i den danske møde- og kongresbranche. På trods af at København er en lille storby i global sammenhæng, har den danske hovedstad i årtier

København er EU’s bedste turistdestination inden for digitalisering25.9.2018 14:00pressemeddelelse

EU Kommisionen har netop offentliggjort listen over de europæiske turistdestinationer, der klarer sig bedst i forhold til smart tourism, på tværs af en række parametre, og her er København udnævnt som bedste turistdestination inden for digitalisering. Det er Wonderful Copenhagen, der – i samarbejde med Københavns Kommunes Kultur og Fritidsforvaltning, har indstillet København til prisen. ”Vi er meget stolte af at blive fremhævet som bedste ’smarte’ turismedestination inden for digitalisering, både på vores egne og ikke mindst på byens vegne. Smart tourism og digitalisering er et område, vi har satset på og arbejder målrettet med. Det er afgørende for turistdestinationer i forhold til fremtidens udfordringer, at vi udnytter de muligheder, digitaliseringen bringer. Det er derfor en anerkendelse, vi sætter rigtig stor pris på,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. I indstillingen er bl.a. fremhævet Wonderful Copenhagens arbejde med influencers, udvikl

Reaktion fra Wonderful Copenhagen på C40 til København i 201912.9.2018 22:23pressemeddelelse

Borgmestertopmødet C40 Mayors Summit kommer til København i 2019. Reaktion fra Wonderful Copenhagen: ”Stort tillykke til Københavns Kommune og Realdania med værtskabet af C40 Mayors Summit, som vil samle politiske ledere fra verdens største byer i København i 2019. Valget understreger Københavns stærke internationale position som en by for vigtige og dagsordensættende konferencer, ikke mindst på miljø- og klimaområdet. Vi er derfor rigtig glade for at have bidraget til Københavns bud på C40 Mayors Summit 2019, som København vandt værtskabet af i konkurrence med andre internationale storbyer,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen, der sammen med partnerne i Meetingplace-netværket hvert år byder på værtskabet af mere end 100 internationale videnkongresser - oftest inden for områder, hvor hovedstaden i forvejen har en international styrkeposition, herunder miljø- og klimaområdet.