Danmark sætter ny rekord i indtjeningen fra krydstogtgæster i 2019

Danmark er et populært land at besøge ad søvejen, og i det nye år vil de danske krydstogthavne fra Skagen i nord til Rønne i øst til sammen sætte ny rekord med over 1,2 mio. gæster.

Selvom København stadig er den største danske destination for krydstogt, er andelen af krydstogtgæsterne, som besøger de øvrige havne rundt i Danmark, stigende. I år får havnene uden for hovedstaden for første gang nogensinde næsten en kvart mio. gæster samlet set.

Skibene, der lægger til i Danmark, sejler videre rundt i Østersøen, der er en af de populæreste regioner på det globale søkort for krydstogtskibe. Østersøen er samtidig den region i verden, der har de strengeste miljøkrav til krydstogtskibe. Miljøkravene har bl.a. bevirket, at krydstogtskibene i Østersøregionen, og dermed i Danmark, siden 2015 har reduceret deres svovludledning med 90 pct.

Antallet af gæster i de enkelte havne i Danmark kan variere fra år til år, men i 2019 er der flere, der har markant fremgang, ud over København eks. Bornholm, Skagen og Fredericia.

”Den danske krydstogtsucces bliver mere og mere forankret rundt i landet som en kilde til omsætning i havnene og forretning i byerne som følge af de internationale gæster. I år kan vi forvente en positiv samlet effekt af krydstogtturismen i form af en omsætning på ca. 1,6 mia. kr. og 2.200 fuldtidsjob. Med besøgstallet for 2019 sætter vi i år ny rekord for både omsætning og jobskabelse,” siger Claus Bødker, krydstogtchef i Wonderful Copenhagen, hvor netværket for den danske krydstogtbranche, CruiseCopenhagen, er forankret.

Opleve en større del af København
I hovedstaden strækker krydstogtsæsonen sig i år over mere end 200 dage fra start april til sidst i oktober, herudover kommer der julekrydstogt i december.

København havde i 2018 besøg af krydstogtgæster fra over 150 forskellige lande – lige fra Peru til Kenya og Sydkorea, men hovedparten af krydstogtgæsterne, både i København og i hele Danmark, kommer fra Storbritannien, Tyskland og Nordamerika.

En stor del af krydstogterne i Østersøen både begynder og slutter i København, hvor gæsterne derfor ofte har et længere ophold, som giver mulighed for at opleve en større del af byens og regionens udbud af bl.a. kulturarv, attraktioner og museer.

I 2019 er der 158 krydstogter, hvor gæsterne både begynder og slutter rundrejsen i København.

De danske krydstogtdestinationer, der er samlet i CruiseCopenhagen, er København, Skagen, Aalborg, Aarhus, Fredericia, Kalundborg, Hundested, Helsingør og Rønne.

Uffe Hartmann; ufh@woco.dk; mobil: 21 73 98 90

Nye tal: Turismen i København taber omsætning for 8,6 mia. kr. på tre måneder11.8.2020 09:21:45 CESTPressemeddelelse

Allerede inden sommersæsonen gik i gang, var udsigterne blodrøde for turismen i København. Og nu, hvor det, der skulle have den travleste sæson, er ved at være ovre, sætter Wonderful Copenhagen tal på, hvad den katastrofale sommersæson betyder i tabt omsætning. Og det er dyster læsning. Den tabte omsætning fra turister i København for juni, juli og august opgøres nu til 8,6 mia. kr. Et tal, der er baseret på dugfriske overnatningstal for juni, solgte hotelværelser i juli og bookingtallene for august. ”Tallene taler sig eget tydelige og meget alvorlige sprog. En nedgang i den samlede omsætning i turismen i København på 8,6 mia. kr. for de tre sommermåneder er en katastrofe for erhvervets mange virksomheder. Og for samfundet betyder den kæmpe nedgang i omsætning desværre både masser af tabte job og tabte skatteindtægter i de tre måneder på 2,6 mia. kr.,” siger Mikkel Aarø-Hansen, administrerende direktør i Wonderful Copenhagen. København har normalt en stor tiltrækningskraft på internati

Wonderful Copenhagen: Milliardtab nu, større risiko på sigt16.3.2020 12:34:24 CETPressemeddelelse