Danmark på Vippen: Helt uforståeligt, at regeringen placerer ny statslig institution midt i København

Regeringen fortsætter med at placere nye statslige arbejdspladser i København, skriver Avisen Danmark fredag. Kim Ruberg, formand for Danmark på Vippen, ser det som et beklageligt eksempel på, at den automatiske centralisering desværre fortsætter ufortrødent.

Nationalt ID-center, der er en ny selvstændig enhed under Udlændingeministeriet med 18 medarbejdere, får adresse på Adelgade midt i København. Det sker, samtidig med at regeringen foretager en historisk stor flytning af statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af Danmark.

”Regeringen har selv lagt vægt på, at man ønsker at placere nye statslige institutioner og arbejdspladser uden for København som et led i strategien om et Danmark i bedre balance. Derfor er det helt uforståeligt, at man vælger at placere en ny institution midt i København,” siger Kim Ruberg, formand for Danmark på Vippen.

Til Avisen Danmark skriver udlændingeminister Inger Støjberg (V), at der i forbindelse med placeringen af det nye nationale ID-center i København er lagt vægt på, at Udlændinge- og Integrationsministeriet havde egnede lokaler til rådighed, og at mange af centrets samarbejdspartnere befinder sig i København.

En forklaring, Kim Ruberg ikke køber:

”Der er egnede og betydeligt billigere lokaler mange andre steder i Danmark. Den arbejdsopgave, som centret skal udfylde, kan foretages alle steder fra. Så det hænger ganske simpelt ikke sammen. Desværre er det nok et udtryk for, at embedsværket stadig kæmper mod regeringens politik om at sikre statslige arbejdspladser i hele Danmark.”

Danmark på Vippen har tidligere rost regeringen for en meget ambitiøs plan for flytning af statslige arbejdspladser til resten af Danmark, men har samtidig opfordret Folketinget til, at alle nye statslige styrelser og institutioner som udgangspunkt skal placeres uden for hovedstaden.

”Den automatiske centralisering, hvor man i årtier blindt og uden at tænke sig om har placeret nye statslige arbejdspladser i København, ser desværre ud til at fortsætte. Det skal vi have taget et opgør med, hvis vi virkelig skal sikre en fair og fornuftig geografisk fordeling af statslige arbejdspladser,” siger Kim Ruberg.

Han opfordrer regeringen til at genoverveje placeringen af det nye nationale ID-center.

”Hvis regeringen lige overvejer det her en ekstra gang, er jeg sikker på, de kommer til fornuft og finder en ny placering til centret uden for hovedstaden.”