Danmark på Vippen glæder sig over bred politisk opbakning til udflytning

11.5.2017 10:37 | Danmark på Vippen

Der er bred opbakning fra Folketingets største partier til at fortsætte udflytningen af statslige arbejdspladser. Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen, roser partierne og kalder udflytningen for første skridt på vejen mod en reel vækststrategi for hele landet.

Der er ingen tvivl hos Danmarks tre største partier, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre: Der skal flyttes flere statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af Danmark end de knap 4000, som den tidligere V-regeringen igangsatte i efteråret 2015.

Tidligere på foråret slog Socialdemokratiet fast, at partiet ønsker at fortsætte udflytningen af statslige arbejdspladser. Senest har fem fremtrædende medlemmer af Venstre i en kronik i Jyllands-Posten foreslået, at endnu flere statslige arbejdspladser allerede skal flyttes fra hovedstaden i 2017 og dermed ikke vente til 2018, som VLAK-regeringen ellers tidligere har meldt ud. Det forslag bliver i dag bakket op af Dansk Folkeparti.

Den brede opbakning fra Folketingets største partier til udflytningen af statslige arbejdspladser glæder Kim Ruberg, næstformand i Danmark på Vippen:

”Venstre skal virkelig have ros for at igangsætte hele udflytningen af statslige arbejdspladser tilbage i 2015. Nu glæder vi os så samtidig over, at der blandt Folketingets største partier er bred enighed om, at udflytningen ikke skal være en éngangsforestilling, men at den derimod skal fortsætte fremover,” siger Kim Ruberg.

Erhvervsklynger i verdensklasse
I en evaluering af Folketingets arbejde for vækst og velstand i hele Danmark, som Danmark på Vippen udgav i slutningen af 2016, kunne landsforeningen dokumentere, at samtlige partier i Folketinget går ind for at flytte flere statslige arbejdspladser fra hovedstaden til resten af Danmark – dog med forskellige holdninger til, hvor mange arbejdspladser og i hvilket tempo.

”I årtier er trafikken af statslige arbejdspladser kun gået én vej: Fra Det Lokale Danmark til hovedstaden. Derfor er det også helt logisk, at partierne bakker op om, at en masse af de arbejdspladser kommer tilbage. Ikke som et symbol, men fordi de statslige styrelser og institutioner, der flyttes til Det Lokale Danmark, i langt højere grad får direkte berøring med de områder, de faktisk arbejder med. Det vil hurtigt gavne hele Danmark,” siger Kim Ruberg.

Han skriver i en kronik i Avisen Danmark i dag, at i stedet for kun at fokusere på én klynge omkring hovedstaden bør vi fokusere på klyngedannelser i hele Danmark. Netop derfor skal vi flytte statslige arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner til de områder af Danmark, hvor de passer til den erhvervsmæssige aktivitet i det private erhvervsliv og dermed skabe erhvervsklynger i verdensklasse:

”En strategisk placering af statslige arbejdspladser og ikke mindst uddannelsesinstitutioner er første skridt på vejen mod en reel vækststrategi og den vision for hele landet, som vi i Danmark på Vippen i flere år har foreslået Folketinget at vedtage,” siger Kim Ruberg.

Han påpeger, at hvis politikerne investerer mere i Det Lokale Danmark, investerer de ikke bare i de millioner af mennesker, som bor og arbejder der, men også i det store flertal af Danmarks vigtige eksportvirksomheder:

”På den måde er en investering i Det Lokale Danmark en investering i hele vores velfærdssamfund. Og derfor efterspørger vi sammen med udflytningen af statslige arbejdspladser en langsigtet plan, der rækker mange år frem, og som kan sikre et Danmark i balance.”

Næstformand Danmark på Vippen