Danmark og Tyskland samarbejder om at udvikle yderområder

Interreg-projektet Benefit for Regions blev tirsdag offentliggjort i Kolding. Projektet skal styrke dansk-tysk samarbejde og skabe udvikling i yderområderne.

Benefit for Regions blev igangsat ved en kickoff på SDU i Kolding.

Landdistrikter opfattes på begge sider af grænsen ofte som “problemregioner” i forhold til deres økonomiske og sociale udvikling.

I lyset af den fortsatte globalisering og økonomiske dynamik udtrykkes det i prognoser, at disse områder vil miste betydning i den generelle økonomiske og sociale udvikling.
Mange landdistrikter står overfor udfordringer såsom fraflytning og aldrende befolkning, mangel på kvalificeret arbejdskraft, svag erhvervsstruktur samt et image, som generelt er negativt.

Derfor blev Interreg-projektet, Benefit for Regions (B4R), et dansk-tysk samarbejde indenfor emnet udvikling af landdistrikter, præsenteret tirsdag d. 24. januar 2017 på SDU i Kolding.

Kommuner og organisationer går sammen

Partnerne i projektet er Sønderborg Kommune, Landdistrikternes Fællesråd, Syddansk Universitet, Kalundborgegnens Erhvervsråd, Guldborgsund Kommune, Kreis Plön, Kreis Schleswig-Flensburg, Fachhochschule Kiel, Landesamt für Landwirtschaft, Umwelt und ländliche Räume des Landes Schleswig-Holstein, Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH og Fachhochschule Kiel. Derudover deltager en række netværkspartnere fra begge lande.

Det handler om at danskere og tyskere skal lære af hinanden og dele viden for at udvikle landdistrikterne, fortæller Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

- Vi er gået med i det her projekt for at vidensdele om de udfordringer, vi står med på begge sider af grænsen, siger han.

Også formand for Landdistriktsudvalget i Sønderborg Kommune, Anders Brandt, mener, at landdistrikterne i Danmark og Tyskland kan bidrage positivt til at hjælpe hinanden.

- Landdistrikterne er stærke og der er masser af ressourcer. Man skal se ned i detaljer og få en mere folkelig tilgang og ikke lade det drukne i statistikker, siger han.

Og både danskere og tyskere er klar til at tage kampen op mod den stigende fraflytning og manglende erhvervsudvikling i fællesskab, på trods af kulturelle forskelle og forskellige tilgange til problematikken.

Projektet skal blandt andet fokusere på turisme, forbedring af bredbånd, kvalificeret arbejdskraft, lokale aktionsgrupper og fødevarer.

- Vi bliver nødt til at samarbejde om fødevarer i landdistrikterne for at øge efterspørgslen. Det skal være nærværende, og vi inddrager dem ude i lokalområderne, der bedst ved, hvordan man skaber væksten, siger Connie Skovbjerg fra Sønderborg Kommune, der pointerede fordelen ved samarbejde mellem politikere, borgere og erhvervslivet.

Vidensdeling og samarbejde

Og det er ikke kun tyskere og danskere, der skal dele viden. Også internt er der meget at lære og give videre.

- Der er ikke særlig megen udveksling af idéer mellem byer, selv ikke dem, der ligger tæt på hinanden. Og det skal vi have lavet om på, siger Carina Woolhead fra Guldborgsund Kommune.

Fra tysk side blev der lagt vægt på det store engagement og den enorme faglige dybde og bredde.

- Styrkelse af landdistrikterne er på dagsordenen i Tyskland og Danmark. Vi har med Benefit4Regions mulighed for ikke blot nationalt, men internationalt at komme frem til bedre løsninger. Ligesom der er lignende udfordringer mellem Hamborg og København, så står vi over for lignende udfordringer i landdistrikterne. Derfor er det ikke kun rimeligt, men nødvendigt at overveje forslagene fra nabolandet, siger Volker Ratje fra Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH.

Et stort netværk på tværs af grænsen

Netværkspartnere er Kreis Ostholstein, Kreis Rendsburg-Eckernförde. Stadt Fehmarn, Frauennetzwerk zur Arbeitssituation, Landeshauptstadt Kiel, Stadt Neumünster, Kreis Nordfriesland, Artefact GmbH für globales Lernen und lokales Handeln, Landsbyhøjskolen Faaborg-Midtfyn, Næstved Kommune, Holbæk Kommune, Slagelse Kommune, Aabenraa Kommune, Varde Kommune, Tønder Kommune, Vordingborg Kommune, Region Sønderjylland-Schleswig, Ærø Kommune og Odsherred Kommune.

Samarbejdet over landegrænsen er ikke nyt. Senest var der i juni uddannelsestopmøde i Flensborg for i fællesskab at styrke grænseregionen, hvor både erhvervslivet, diverse uddannelser fra begge sider af grænsen og Region Syddanmark var repræsenteret.

Projektet finansieres af midler fra den Europæiske Fond for Regionaludvikling.

Noa Jankovic, Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 71 70 82 49, mail noa@landdistrikterne.dk
Taísa Nascimento Snor, Sekretariat for Landdistrikter, Sønderborg Kommune, tlf. 61 30 07 04, mail tasn@sonderborg.dk
Volker Ratje, Wirtschaftsförderungsagentur Kreis Plön GmbH, tlf. +49 4307 900-113, mail ratje@wfa.de

Benefit for Regions blev igangsat ved en kickoff på SDU i Kolding.