Danmark i verdens robot top-10

Med knapt 6000 industrirobotter på de danske virksomheder placerer Danmark sig solidt i top-10 over lande i verden med flest robotter.

Stadig flere medarbejdere i industrien arbejder side om side med en robot. Dansk Metal har et mål om at runde 10.000 industrirobotter i Danmark i 2020. Udviklingen går den rigtige vej. Der bliver anvendt stadig flere industrirobotter i de danske virksomheder, og i 2016 var der 5.900 operationelle industrirobotter i Danmark. Det er en stigning på 800 industrirobotter siden 2014.

”Stigningen i antallet af industrirobotter er kommet op i gear de seneste år efter forholdsvis træge år under krisen. Og selvom debatten hurtig kommer til at handle om, hvor mange jobs robotter og ny teknologi vil overtage, så synes jeg, det er vigtigt at have fokus på, hvor mange jobs ny teknologi fører med sig. Og hvis vi gør det rigtigt, så vil teknologi skabe flere arbejdspladser, end den vil tage”, siger Thomas Søby, der er cheføkonom i Dansk Metal.

I en ny rapport anslår McKinsey, at der netto kan skabes omkring 25.000 nye jobs frem mod 2030 på grund af automatisering. De positive effekter af robotter og anden form for ny teknologi understøttes også af en undersøgelse blandt Dansk Metals tillidsrepræsentanter i industrien. De virksomheder, som arbejder målrettet med implementering af ny teknologi, klarer sig bedre på en række parametre som produktivitet, antallet af ansatte og ordrer end virksomheder, der ikke gør.

”Tre ud af fire af de virksomheder, der rykker produktion tilbage til Danmark fra udlandet, har Installeret robotter. Det er en af grundene til, at vi i Metal har et mål om, at vi skal runde 10.000 industrirobotter inden 2020”, siger Thomas Søby.

I en sammenligning med resten af verden indtager Danmark en sjetteplads over flest industrirobotter pr. 10.000 medarbejdere i industrien. Sydkorea fører robotkapløbet på verdensplan. Hvis man ser bort fra bilindustri, som Danmark ikke har, så ligger Danmark nummer ét i Europa og nummer fire i verden.

”Når man siger ny teknologi og robotter, må man også sige uddannelse. Derfor er den seneste trepartsaftale om voksen-, efter-, og videreuddannelse helt essentiel for fremtidens produktion i Danmark. Både virksomheder, medarbejdere, fagbevægelsen og staten er nødt til at have konstant fokus på opgradering af medarbejderstaben. Det er et fælles ansvar”, siger cheføkonom i Dansk Metal Thomas Søby.

I Danmark er der 211 industrirobotter pr. 10.000 medarbejdere i industrien. I Sydkorea er det tal 631.

Læs analysen ”Danmark i top 10 blandt robotnationer i verden” her.

Yderligere information og kommentarer:

Thomas Søby, cheføkonom i Dansk Metal, telefon 30831071